Ch-teddy, svamp?
Har Ch-teddyn precis som vanlig teddy lättare att få svamp? :)
Har för mig att en Teddy uppfödare sa det till mig, de har ju en tät strävhårig päls… så mest logiskt så är det nog ja !
Hmm okej, jag funderade nämligen på att köpa en Ch-teddy, men jag har redan en teddy som lyckas få svamp hela tiden. Så då blir det nog ingen ch-teddy för min del :)
Långt ifrån alla teddys får svamp hela tiden. Dem har kanske möjligt lättare för att få det men det får ju inte det stort sett hela tiden :)
Och svamp är lätt att ta bort med lite pevaryl :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan varmt rekommendera Fungoral svampschampo till din teddy med svamp om du inte redan använder det.
#3 - Vissa kan ha jätteenveten svamp, och sitter det i hårbottnen är det svårt att smörja. Jag har en teddyhane som väldigt ofta får svamp på rumpan, så har det varit sedan han var liten. I början hängde det ihop med att han tryckte upp rumpan mot vattenflaskan så att den blev blöt och efter att jag bytt flaska minskade problemen något. Det har dock krävts att jag klippt honom kort, snaggat, och badar honom i Fungoral med jämna mellanrum för att hålla honom svampfri.
Hanna
#4 Ja vissa kan ju få det, men det kan ju även andra marsvin med få :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 - Javisst men jag tänkte mest på ditt påstående om att "det får ju inte det stort sett hela tiden". Ville poängtera att det finns teddys som kan ha det nästan jämt :) Samt att det kan vara väldigt krångligt att bli av med.
Hanna
#4 Ja han får jättelätt svamp! jasså? fungoralschampo får jag testa då :) smittar svamp förresten? jag har en flock honor också, och jag klappar ju på alla :)
#7 - Det beror på vad det är för svamp. Ringorm och Nossvamp kan smitta, liksom munsvamp ibland. Men oftast när det gäller sån här svamp så smittar den inte utan beror på att det kommit in fukt i pälsen som blir kvar där p.g.a. den täta pälsen, det är min erfarenhet åtminstone. Inga andra av mina marsvin har smittats av min teddyhane.
Gör det! Om du inte hittar det går även Selsun eller Malaseb bra, finns på apoteket. Och hjälper det inte kan det vara bra att överväga att klippa honom kort så att det kommer in luft till huden.
Hanna
# 8 Okej, tack så mycket för tipsen. Jag hittade fungoralschampo på apoteket, så ska snart ge honom sitt första bad. Hur många gånger och hur ofta ska jag bada honom nu i början? :)
#9 - Bada honom två gånger den här veckan och se sen hur det ser ut, verkar det inte bättre kan du köra tätare en liten tid framåt. Ibland räcker det gott och väl med ett bad, men kör två till att börja med :)
Hanna
Vill tipsa om kanonprodukter för svampbenägna. Gorgeous guineas! Har använt av dess när jag haft en rexkille med återkommande svampproblem, idag är han helt svampfri. Svamp kan för övrigt hänga samman med nedsatt immunförsvar, det finns en hel del örtblandningar som höjer och stärker immunförsvaret.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#11 tack för tipset :) jag ska testa schampot jag köpte först, men om det kommer tillbaka så skulle ju detta vara väldigt intressant :)
Jag har haft en Ch-teddy och hon hade aldrig svamp. Har faktiskt inte hört att det är vanligt på Ch-teddys, men på de vanliga Teddy då.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus