Kanin + marsvinsflock?
God kväll gott folk.
Jag har funderat ett tag på att skaffa en kanin, och har funderat på att den skulle få gå med min marsvinsflock.
Har en bokhyllebur som är 225*70 där det bor 2st kastrerade marsvinshanar och 3 st honor. Bokhylleburen står i mitt kök, marsvinen har fri golvtid under dagen när jag är hemma. Min tanke var att kaninen skulle få gå bo tsm med marsvinen i bokhylleburen, men kunna ha tillgång till hela köket och hallen alltid.
Bra eller dålig ide? vill ej sätta en kanin i bur.
Fel forum men eftersom många här har kanin också så tänkte jag passa på att fråga vilken kaninras som är lungnast enligt era upplevelser.
tack på för hand :)
Jag anser inte att det är lämpligt att hålla kanine tillsammans med marsvin, dels beror detta på skillnaden i deras beteénden och sociala strukturer men också deras språk. Kaniner kan även bära på en bakterie som kan vara direkt farlig för marsvin. Här kan du läsa lite om nackdelar med att ha djurarterna tillsammans. Det finns en del som anser att det fungerar bra jag förstår dock inte poängen med det utifrån djurens perspektiv, mer än att det kan gynna människan genom mindre städning för insparandet av en extra bur etc.
intressant att du lyckats ha två kastrater i en och samma honflock om jag fattat rätt, ovanligt :)Hur gamla är hanarna?
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Du bör inte ha kanin & marsvin boendes ihop.
Okej att träffas i hage då och då, men inte boendes permanent.
plus att kaninen lär ta sig ur bokhylleburen eftersom dem brukar vara duktiga på att hoppa.
Marsvin & kaniner talar inte samma språk
Äter inte helt och hållet samma mat
Kaniner är kolonidjur inte flockdjur
Kaniner kan råka trampa eller sparka på marsvinen om den far iväg eller skuttar upp på någonting.
Jag har både kanin & marsvin, men ej boendes ihop, dock för ena kaninen (har bara en inne) träffa marsvinen ibland på golvet vilket han älskar (uppväxt med marsvin)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade en kanin och ett marsvin i samma bur, det fungerade jättebra fram tills kaninen blev 5 månader , då började hon jaga mitt lille marsvin och när hon fick tag på honom så bet hon, så var tvungen att sära på dom. Märkte detta en kväll då jag såg när det hände, han hade sår överallt :'(
Så jag anser att det inte är någon bra idé att ha marsvin och kanin tillsammans just för den sakens skull att man vill ju inte att marsvinen ska råka illa ut, tex bli stampade på, bli bitna och liknande.
Talar nu efter min erfarenhet, hade en hankanin med ett marsvin och det funkade lika dåligt, men har man dom separerade så fungerar det ju felfritt :)
Du är otroligt saknad! <3
#2 det var meningen att kaninen skulle få vara fritt i kök + hall men ändå ha tillgäng till en bur.
#1. den ena hanen är 6-7mån och den andra vet jag inte riktigt men tippar på ca 2-3år. det funkar bättre med mellan hanarna nu än när de bodde i en egen bur. Det är den ena honan som är boss :P
Jag skulle inte skaffa en kanin som kan ta sig in till marsvinen, av samma anledningar som du fått nämnda för dig här ovan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus