Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 817 ggr
HeddanHedvig
0

Marsvinsköpare utan erfarenhet...

Ååh.. Nu när man kollar på blocket så finns det MINNST två stycken som har aldelles för små burar!

En kille (Nämner inga namn) Hade två marsvin i en 45cm bur…och tjej som har 4 honor i en 96cm bur…

Inte mycket mer att säga.. -.-

Wand
11

Tyvärr finner man dåliga djurägare överallt. Sådana som ger skitmat, små och helt fel anpassade burar, osv. 

Jag önskar att man kunde införa någon form av licens för att få äga djur. Att man måste läsa på och göra något mindre prov för att få inneha djur helt enkelt, oavsett vilket djur det gäller och oavsett vilket syfte.

Jättemånga klankar ner på det, och säger att "men då skulle ju ingen ha djur" men vad fan, är man inte beredd att ta sig den tiden för att få ett djur så ska man inte ha något heller…

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

lillamarsvinet
0

guuuuud!! 4 honor i världens minsta bur typ!:(

♥kram Linnea♥

ellinor98
0

tror jag såg samma annons som dig, den där med honorna i 96 cm-burenRynkar på näsan kände mig riktigt argSkrikandes

bra ide med djur-licens den som skrev det!Flört

Fridaaaa
0

Dessvärre är en bur som är 74x45 laglig till 2 marsvin.
Men ja har sett många skräckexemplar på blocket där klorna är för långa, marsvin som bor själva, gnagarblandningar&saltsten mm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wand
0

De lagliga måtten i Sverige är sjuka. En bur/ett akvarium som är 30x30 cm är lagligt till 5 möss…

[Pauline T]
0

Usch! Det är så hemskt att se! :(

Wand
0

Ja. Jag hade 6 möss i ett akvarium på 92x35x37 och jag tyckte att det var litet. Rynkar på näsan

bicolor
0

Jag tycker så synd om alla djur som sitter i små burar så när jag köpte mina 2 dvärg hamstrar köpte jag inte en "vanlig" hamster bur utan jag köpte en rått bur på 120x60 med 2 våningar och dom kunde klättra på galret i hela buren :)

Mirinda
0

Ja, visst är det tråkigt. Bra att just dessa djur är till salu. Måtte de hamna hos djurvänner som vet bättre!

Men jag undrar varför dessa marsvinsägare inte visste bättre. Kan det ha varit så att den som sålde marsvinen till dem inte informerade dem ordentligt om hur stora burar marsvin behöver för att må bra? Eller är det så att marsvin är "slit-och-släng-djur"? Jag menar; ungeför som det var med s k sommarkatter när jag växte upp? Nu för tiden vet väl de flesta hur grymt det är att släppa ut katter i naturen och tro att de ska klara sig själva, fastän de varit helt domesticerade och vana att få mat, värme och omsorg.

Är marsvin husdjur som okunniga människor (föräldrar ?) köper lite för fort och oigenomtänkt till sina barn som längtar efter en kelgris att pyssla om och leka med? Eller kan det vara så att säljare inte bryr sig om vem som köper eller vilken utrustning de rekommenderar?

Jag vill absolut inte hoppa på någon eller anklaga en viss kategori av människor. Jag bara undrar och lider med de stackars marsvinen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

HeddanHedvig
0

Jag har mailat folk att ta bort saltsten, att dom har försmå burar, aldeles för långa klor osv.. de man får till svar är att man är en '' Marsvins Polis '' :/