Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 12232 ggr
emelie92
0

Avliva marsvin hemma

Jag läste i en ganska intressant tråd på gerbil.ifokus om ämnet att avliva sina djur hemma med olika metoder. Det var ganska många (enligt mig) som avlivade sina "pinkisar" (gerbilungar) och vuxna gerbiler hemma.

Tycker du att det är rätt att avliva marsvin hemma? Varför/varför inte?

Har du erfarenheter av att avliva marsvin hemma eller vet du någon som avlivar hemma?

Skulle du kunna göra det i en nödsituation t.ex. en nyfödd marsvinsbebis med allvarlig missbildning?

deluxe
0

Jag skulle aldrig klara av att göra det hemma.

tantnett
0

Önskvärt för mig är att på snabbast humanast väg kunna avliva mina djur hemma.

Det måste vara det tryggaste för dom om dom är så pass sjuka och dåliga att få slippa resor till veterinärstationer.

Har fått avlivat mina tidigare katter hemma "veterinären kom hem".

Även min häst skall få sluta sina dagar hemma på stallbacken när den dagen kommer.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

deluxe
1

Alltså, om veterinären kommer hem till en och avlivar dom så är det ju helt klart det optimala! Jag tänkte mer i banorna att själv ta livet av dom t.ex. som vissa gör med råttor/möss genom att lägga dom i frysen, dränka dom eller slå ihjäl dom. Det skulle jag ALDRIG klara av att göra, spelar ingen roll om det är en nödsituation eller inte.

Ireth
0

Om det är ett marsvin som är så sjukt/skadat att det skulle orsaka sånt lidande att ge sig iväg till veterinär så tycker jag det är rätt att avliva själv om man gör det på rätt sätt (!).

Om det föds en unge hos mig i framtiden som är riktigt dålig och verkligen lider på ett eller annat sätt så måste jag vara beredd på att behöva avliva själv, eller att nån i min omedelbara närhet kan göra detta åt mig (ex min sambo eller pappa). Och nu pratar jag inte om metoder såsom dränka/kväva/frysa eller liknande.

Att behöva avliva någon av mina vuxna på egen hand hoppas jag innerligt att jag aldrig behöver göra.

tantnett
0

#4 Instämmer.

luneas
0

Jag avlivar små ungar själv om det behövs men ett vuxet eller halvvuxet marsvin skulle jag aldrig klara av att ta bort själv. Tyvärr… Tycker själv att det absolut bästa vore om jag klarade av även det själv, det skulle vara det absolut bästa för marsvinet men det förutsätter förstås också att man gör det på exakt rätt sätt på en gång. Det är förstås svårare på ett större djur än på ett mindre.

Jag kommer så väl ihåg första gången som jag blev tvungen att ta bort en marsvinsunge, det var det värsta jag hade varit med om och jag skakade i hela kroppen och storgrät efteråt. :-/ Sedan dess har jag fått ta bort ett antal ungar och nu är det inte längre lika jobbigt även om det aldrig är trevligt förstås. Att kunna bespara en liten sjuk bebis ett veterinärbesök med en spruta som är jättestor i förhållande till ungen känns ändå väldigt bra.

Cavia
0

De gånger det hänt, att marsvin blivit så sjuka att de måste avlivas, så har min make tagit hand om det. Jag är av den starka åsikten att är djuret så pass dåligt och inte har långt kvar att leva, vill jag inte utsätta den för den stress det innebär att åka till veterinären.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

luneas
0

#7 Min sambo skulle aldrig klara av det, han är alldeles för blödig. De gånger som jag har varit tvungen att ta bort marsvinsungar så har han gått ut för han vill inte vara i närheten…

deluxe
0

#4 Men hur gör man "på rätt sätt" då?

idipidi
0

För det första så finns det tydliga lagar om vad man får och inte får göra. T.ex. får man aldrig dränka, stoppa i frysen eller slänga i golvet!!

Däremot om man har möjlight att göra det på rätt sätt så är det ofta det bästa att snabbt kunna avliva hemma. Så görs här hemma med ungar, men ingen av oss klarar av att själva avliva vuxna djur. Dessutom är det svårare att utföra också. Lagen säger att man inte får använda flera av metoderna om marsvinet väger över ett kilo.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Ska man syssla med avel så tycker jag att man mer eller mindre har skyldighet att tänka över vad man gör den dagen som man sitter med verkligen akut svårt lidande ungar som skulle behöva avlivas direkt. Att sätta sig med dem i en bil och åka långt känns verkligen inte okej.

idipidi
0

Här finns reglerna som gäller. Sid 23 och framåt.

Cavia
0

"11 Länken funkar inte =(

Ireth
0

#9 Metoder som är tillåtna enligt lag menade jag i mitt inlägg, och som innebär minsta möjliga lidande.

deluxe
0

#13 Ja, men vad är det för metoder?

Cavia
0

I lagen så står det om halsdoslokation:

7 § Följande djurslag får avlivas genom halsdislokation: 1. Gnagare och kaniner med en kroppsvikt om högst 1 kg. Djur med en kroppsvikt överstigande 150 g ska vara medvetslösa när de avlivas. 2. Övriga fåglar med en kroppsvikt om högst 5 kg. Fåglar med en kroppsvikt överstigande 250 g ska vara medvetslösa när de avlivas.

Och om slag mot huvudet:

_8 § Slag mot bakhuvudet får användas för att avliva ett mindre antal
1. lamm, killingar, smågrisar, hundvalpar, kattungar samt mink- och rävvalpar, om djuret är yngre än 14 dagar,
2. strutsfågelkycklingar och fjäderfän, samt
3. kaniner, gnagare, tamillrar, kräldjur, groddjur samt övriga fåglar, om djuret väger högst 1 kg.
Slaget ska utföras med sådan kraft och precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död.

_

idipidi
0

Har fixat länken!

Ireth
0

För att förtydliga bara så har inga ungar fötts hos mig än, och jag har alltså ingen erfarenhet av avlivning utan försöker själv "läsa på" inför framtiden för att vara förberedd så att säga. Självklart skulle jag ju helst slippa, men jag inser ju att om man ska hålla på med avel så kan dessa akuta situationer uppstå.

tantnett
0

Men hur söver man dom? Vad är det för medel?

idipidi
1

Söver?

tantnett
0

#19 ja det står ju att djur med en kroppsvikt över 250 g skall vara medvetslösa vid avlivandet.

idipidi
0

Nja, det gällde halsdislokation. Om man vill veta vad som gäller är det nog bättre att läsa i länken jag hänvidare till.

Det vanligaste måste väl ändå sägas vara slag mot huvudet och är fullt godkänt för marsvin upp till ett kilo utan föregående medvetslöshet.

FeliciaS
0

Har också följt tråden på Gerbil.ifokus ^^

Om avlivning är ett måste för marsvinets bästa tycker jag det är okej, oavsett var det görs. Så länge det görs på rätt sätt, dvs. orsakar så lite lidande som möjligt för marsvinet, så tycker jag man kan göra det själv. Men då ska man veta vad man håller på med… Jag skulle aldrig någonsin kunna avliva ett marsvin, oavsett om det är nyfött eller vuxet. Därav anledningen att jag inte blev veterinär ;) Visst lär man sig väl sådant med tiden, men känner inte att det är något jag vill pyssla med.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

deluxe
0

Jag skulle nog klara att avliva ett djur genom att ge en spruta, men jag skulle ha fruktansvärt svårt för att bryta nacken på det eller slå det i bakhuvudet. Även om det var i nödfall och för djurets bästa. Lyckligtvis bor jag typ fem minuter från Blå Stjärnan så jag tror aldrig att jag kommer hamna i en sådan situation då jag måste göra det hemma.

KexChoklad
0

Ja . jag tycker det är helt okej! , Jag skulle helldre Skjuta marsvinet i huvudet för då dör den på en gång , En att ge den en spruta hos vett som gör att dom får jättesvårt att andas = Panik , Sedan dör dom liksom.. , Att bryta nacken av ett djur kan låta elakt och grymt men är faktist väldigt bra. Dom dör på en gång i en trygg miljö :)

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Moa-16
0

Nä det där låter inte bra.

#24 sådär går det inte till!. Sen om man bryter nacken på marsvinet. Måste man ha ett jäkla drag i det. Så man inte råkar ta i för lite, Det kommer göra väldigt ont på marsvinet!. Spruta är bättre!.

KexChoklad
0

#25 Nu tänker inte jag på att bryta nacken av marsvin utan av mindre gnagare som råttor .. Nej spruta är inte bättre. Jag skulle helldre föreslå att låta NATUREN ha sin gång .. o vad jag vet finns det inga sprutor i naturen

// Elin

FeliciaS
0

#25 #26 Skriv "jag tycker att…" eftersom att det är just eran åsikt och inte ren fakta! Det blir otroligt lätt missförstånd om man bara häver ut sig saker, än att skriva det som sin egen åsikt.

Mvh Felicia

Moa-16
0

#26 Så råttor är ok att bryta nacken av men inte marsvin=/. Konstigt. Sen finns det inga nackbrytningar i naturen heller. Dom har ondare av nackbrytning än av sprutan tror jag. Spruta är bara ett litet stick sen somnar djuret in.

luneas
2

#28 För sprutor finns ju i naturen? Det är nog större chans att ett marsvin bryter nacken ute i naturen än att det kommer en spruta flygande. ;-) Haha… Kunde inte låta bli…

KexChoklad
1

#28 man avliver nästan alltid råttor på det sättet, det känns inte över huvud taget då dom dör på en gång. Sedan så är det grymt elakt mot råttor att ge sprutan då vetten alltid trycker in den i magen på dom så dom skriker som sjutton … Ta reda på fakta först moa. Marsvin föredrar jag att nån jägare skjuter medans dom smaskar på maskrosblad .. då slipper dom den jäkla stresen när dom ska till vetten

// Elin

Moa-16
1

Tror inte att marsvin bryter nacken då dom går sin runda i naturen. Är nog större risk att det kommer något och äter upp dom. Så vi kanske ska ge våra marsvin till katten/Hunden som avliving för det är ju närmast marsvinets öde i naturen?.

KexChoklad
0

#29 haha kan nästan förestella mig en spruta komma flygande och hamnar rakt i marsvinets mage ;O Haha ofta liksom.. som du säger så är det nog vanligare att dom bryter nacken själva :P

// Elin

Denna kommentar har tagits bort.
luneas
0

#31 Och vad händer när ett rovdjur tar ett marsvin i naturen? De tar tag över ryggen och ruskar det så att det…? Just det, bryter nacken.

Moa-16
0

#38 Nä det behöver inte bryta nacken just. Men ni kan ju bryta nacken av era marsvin. Om ni nu tycker att det var en sån bra och smärtfri lösning;). Som ni beskriver.

KexChoklad
0

#39 Men du , tror du verkligen ett marsvin kan leva utan ryggrad ? , Nejj , bryter man deras nacke så dör dom på en gång , vilket inte är fallet med en spruta

// Elin

Moa-16
0

Klart dom dör på än gång av sprutan. Och klart det gör ont när någon bryter nacken av dom. Och klart tusan dom blir stressade. Man kan inte göra det på sekunden. Bättre att dom får ett värdigt avslut på sitt liv. Att dom får en spruta i ägarens famn och somnar in stilla och lungt!.

luneas
0

#39 Om man gör på rätt sätt så är döden ögonblicklig vid nackbrott. Med en spruta så känns först sticket (olika på olika marsvin hur mycket de reagerar, har varit med om att marsvin har skrikit hjärtskärande rakt ut och gjort allt för att komma därifrån - en väldigt hemsk upplevelse!) och därefter så minskar hjärt- och andningsverksamheten sakta.

KexChoklad
0

#42 Precis! Man måste vara kunnig för att göra ett nackbrott .. Inte nybörjare :) Med sprutan som du säger tar det minst 3-4 minuter vilket många av dom veterinärerna jag känner säger. Dom dör inte pang bom utan det tar en stund

// Elin

KexChoklad
0

Minns en gång när jag avlivade en råtta med spruta av vetten .. En sak jag aldrig vill göra om! Han typ tröck in sprutan rakt i magen å min lilla tös skrek så högt .. det var hjärtskärande :'( Hon led verkligen!

// Elin

Moa-16
0

#42 Jag vet. Giny fick en spruta för något år sen eller så. Hon skrek högt. Medans dom andra inte skrek nåt. Så det gör lixom inte ont. Nu fick dom ju inte en avlivnings spruta, Men sån skillnad är det ju inte på spruta och sprunta.  Marsvin är lite hariga;).

luneas
0

#45 Det är förstås skillnad att få en spruta under huden i t.ex nacken och att få en avlivningsspruta djupt in i buken.

Och ang att bryta nacken så bryts nervkommunikationen i samma ögonblick vilket gör att smärtimpulserna aldrig når marsvinets hjärna och därmed hinner det aldrig känna någon smärta.

Moa-16
0

Det är ändå bara ett stick som tar en sekund. Sen somnar marsvinet in. Inte mycket att disskutera. Sen är det inte lätt att bryta nacken av sitt marsvin. Skulle jag aldrig klara. Måste nog vara någon van person som har rediga tag;). Och klart det stressar upp marsvinet.

luneas
0

#47 Självklart måste man veta vad man gör! Ingen har sagt något annat. Man får ju inte misslyckas på första försöket. Men det finns andra sätt än att bokstavligt talat bryta av nacken, ett hårt slag över nacken ger samma effekt.

idipidi
0

#47 Du kan inte ha avlivat marsvin hos veterinär? Man sticker en lång nål in i ett organ i buken. Det är inte ett litet stick. Om marsvinet är hyfsat piggt så är det vanligt att de skriker och sprattlar. Vissa veterinärer ger lugnande först, i en spruta i nacken och det är jättebra. Tyvärr är det min erfarenhet att det är ovanligt. Har vara stött på en enda veterinär som frågat om jag ville att de skulle ge lugnande först, trots att jag avlivat marsvin på.. *räknar* minst fem kliniker. Dessutom somnar de väldigt långsamt om de inte är mycket sjuka.

Bryta nacken är för övrigt inte en metod som man får använda mer under vissa omståndigheter. Däremot slag mot huvudet är en bra metod för ungar och mindre marsvin.

marsvin2008
0

När jag avlivade min katt hos en vet fär många år sedan så gjordes det med lugnande/bedövningsmedel, ett stick i nacken så hon blev lugn sen gavs en överdos av det så hon somnade in tills organen slutade fungera., Inte skrik eller sprattlande då inte. (eftersom jag själv äter lugnaden ibland så vet jag hur det känns)

Likadant var det när jag praktiserade på en veterinärstation och andras djur avlivades så var det med spruta i nacken för att lugna/söva och sen överdos…

Hur marsvin avlivas hos en veterinär vet inte jag men det låter inte alls kul att sticka dem i magen! Varför i magen?? Stackars grisar men jag skulle nog ändå välja att göra det hos en vet om frågan kom på tal men ser fram emot att ta beslutet gör jag inte!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Nu har jag inte riktigt koll på exakt varför, men när det kommer till smådjur så ska det tydligen inte finnas något bättre sätt än att sticka i något av de stora organen i buken. Och i vissa fall ges som sagt lugnande i en spruta i nacken först. Varför det inte är vanligare undrar jag…

Abico
0

Jag har ingen erfarenhet av att avliva marsvin, varken hemma eller hos veterinär men jag är övertygad om att det är humanast att avliva ett svårt sjukt/skadat marsvin hemma istället för att ta med det till veterinär och låta det tillbringa den sista tiden av sitt liv i stress, om man har möjligheten.

Själv har jag läst på en del om avlivning hemma eftersom jag vill kunna kunna avliva marsvinsungar som är jättedåliga, föds med missbildning eller är så svaga att dom bara långsamt kommer att tyna bort tex. Ett äldre marsvin skulle jag aldrig klara av att avliva själv. Som tur är så har jag en smådjursklinik i staden som förmodligen skulle kunna avliva ett marsvin även om deras koll på marsvin inte är något vidare.

Så ja, vet man vad man gör så tycker jag att det är jättebra om man kan ta hand om avlivningar hemma för att bespara marsvinet en transport till veterinären.

Hanna 

luneas
0

Jag har aldrig varit med om att de har fått lugnande innan den stora sprutan i buken, inte heller blivit erbjuden det. De flesta har stuckit i buken från magsidan medan jag vid något enstaka tillfälle har varit med om att de har stuckit från ryggsidan ner i buken.

godisgrisen
0

Jag har aldrig gjort det än… vet inte om jag kan. Men om det föds en missbildad unge som lider mycket har jag tänkt att jag borde kunna slå ihäl den genast så den slipper lida. Det är min plan att jag ska klara det den dag jag behöver göra det… men jag vet inte hur det kommer att gå.

Jag har slagit ihjäl en mus en gång med ett vedträ. Den hade jag fått i "present" av min katt Sigrid som hade ätit upp musens bakben och tyckte att snälla matte skulle äta resten. Jag var inte så sugen. Musen hade så ont att jag var tvungen eftersom Sigrid vägrade att hjälpa till fick jag göra det… Det var hemskt!

Cavia
0

jag har låtit avliva, 5 eller 6 marsvin hos veterinären, och ingen av dessa gånger har de fått nån lugnande spruta innan, utan den stora rakt in i magen (kanylen är rätt så grov, inte den där tunna varianten som veterinären ger tex vid medicinering) och alla dessa gånger har marsvinet skrikigt av smärta! Sen tar det några minuter innan marsvinet är helt död. Så man kan då rakt inte säga att det handlar om nåt "litet stick"!

Däremot när vi har avlivat hemma har det gått mycket snabbt, marvinet har inte reagerat nämnvärt, utan det hela är över på några sekunder.

absence
0

Jag har aldrig avlivat ett marsvin, inget annat djur heller för den delen. Jag har bara haft ett marsvin som dött. Hon hade slutat äta och stödmatning fungerade inte och till slut låg hon bara i buren och andades mycket långsamt. Jag skulle ha tagit med henne till veterinären för att avliva henne, men jag var ensam hemma och kunde inte ta mig dit ensam. Innan min familj hunnit komma hem hade hon somnat in bredvid burkompisen.

I efterhand har jag mått dåligt över att jag inte tog med henne till veteinären tidigare, men det är ett stort beslut att avliva ett djur och jag var inte redo att ge upp. Jag tror att hon fick ett bättre avslut genom att få somna hemma i buren än hos veterinären.

Moa-16
0

Så ni menar alltså att ni bryter nacken av erat marsvin hemma än att ta marsvinet till veterinären och ge en spruta?. När ni står där och ska fatta beslutet tror jag att ni väljer sprutan, eller?.

Cavia
0

#57 Har aldrig varit tal om att nån brytit nacken av nåt marsvin, däremot använder jag mej av metoden slag i nacken och när jag väl har stått där och fattat beslutet så har jag aldrig ens tänkt tanken på att ta marsvinet till veterinären, inte efter de upplevelserna jag haft där i samband med avlivning!

vanerlands
0

Det finns väl ingen som bryter nacken av sina marsvin!!! Däremot slag i nacken vilket är en effektiv och snabb metod om man gör på rätt sätt.

Ska man föda upp så är det ens förbannade skyldighet att på ett bra sätt kunna avsluta lidandet på små ungar som kanske ligger där i buren med att avbitet ben (jo det händer) och då är det definitivt inte tal om att åka till vet och förlänga lidandet!!

Sen hur man vill avliva sina sjuka vuxna djur är upp till var och en! Själv anser jag att det är hemskt stressande och inte etiskt att ta tex. svårt sjuk toxande hona till veterinär, men det är min åsikt. Jag har tyvärr inga goda erfarenheter av avliviningar hos veterinär……En STOR kanyl rakt i magen med ett skrikande sprattlande marsvin som följd och sen tar det flera minuter innan marsvinet somnar in. Jag har heller aldrig blivit erbjuden lugnande till marsvinet först.

Nä de flesta gånger väljer jag inte sprutan……

Hello-Piggy
0

Jag tror att om man ber om att få lugnande innan hos veterinärer så bör det inte vara ngt problem! Jag jobbar på djurklinik och på kliniken som jag jobbar på nu ger de INTE lugnande innan, vilket jag har sagt att jag inte tycker är okej. De har varit öppna för att ge lugnande innan, skulle jag behöva avliva ett av mina vuxna marsvin så kommer de få lugnande innan. På förra kliniken där jag arbetade gav vi lugnande till alla djur förutom fåglar och reptiler, dvs även tex råttor och marsvin. När de väl har somnat på lugnandet kan man rikta sprutan antingen mot levern eller göra hjärtstick för att det ska gå fort, annars ger man i buken som på vakna djur.

Moa-16
0

Man kan ju säga till veterinären att man vill ha en bedövnings spruta först. Om dom inte använder det.

Lyan
0

Jag har tagit bort flera marsvin hemma. Jättejobbigt! Men jag vill inte ta dem till vet. och stressa dem när de i lugn och ro kan mumsa godis för att nästa sekund vara medvetslösa och dö några sekunder senare. Känner på hjärtat för att vara säker på att de är döda innan de läggs frysen för att sedan begravas.

En kompis till mig avlivar sina foderråttor med koldioxid, de är medvetslösa inom några sekunder. Hon har hjälpt mig innan med ett par marsvin men det tog 10!!! minuter innan hjärtat slutade slå även om de var medvetslösa. Aldrig mer!

Ja, precis som det låter har jag avlivat en hel del djur, tyvärr. Det är alltid lika hemskt men när det kommer folk och inte klarar det själv kan jag inte säga nej om det betyder att djuret kommer att lida innan de kommer tilll vet. för att avlivas.

Hello-Piggy
0

ja, men det är ingen garanti att man får det och som många säger, är marsvinet jättedåligt, tex toxar, så är det inte så roligt med stressig transport m.m. innan man kommer till vet.

Hello-Piggy
0

Sorry mitt inlägg #63 ska vara svar till #61

annikaL
0

Jag har bara fått ett marsvin avlivat, som jag åkte till vetrinären med. Jag tyckte att det var ganska obehagligt. Mitt marsvin fick en spruta i buken från undersidan, och jag uppfattade som att det gick ganska långsamt innan hon dog. Det som var mest obehagligt med sprutdöden var att jag inte riktigt kände när hon dog, utan jag upplevde det som om att andningsmusklerna och alla andra muskler slutade fungera innan hon var medvetslös. Man kan ju tyvärr aldrig få veta hur det ligger till egentligen utan det var ju bara min uppfattning av det hela som göt att om jag skulle behöva avliva ett till marsvin skulle jag nog hellre vilja att det blev skjutet.

Aristarcos
0

Det lät som ett hemskt sätt att avliva hos vet med spruta i magen :/ och utan lugnande.. ! Nä det borde vara förbjudet…Men att lägga dem i frysen eller dränka är ju inte just det heller.. Skulle nog inte kunna ta ihjäl några själv så vi får väl se vad som händer när den dagen kommer.

FeliciaS
0

#66 Det är tyvärr så det sker hos veterinären, spruta i buken. Fast när jag avlivade en vuxen gris fick han sprutan i nacken. Sist frågade jag veterinären varför man gjorde det i buken, och det var därför att giftet togs upp snabbas då. Själv hoppas jag att jag ska slippa fler avlivningar och att grisarna istället somnar in den naturliga vägen…

Mvh Felicia

Aristarcos
0

Har talat med en som jobbar som vet via MSN nu hon säger att oftast är det att svinet skriker och har sig när ägaren inte håller det utan när veterinären måste hålla i djuret och endast 5% skriker och reagerar märkbart..så oftast så somnar de lungt och stilla..

luneas
0

#68 Jag har avlivat många marsvin (tyvärr) och de allra flesta har verkligen skrikit hjärtskärande och försökt komma loss ur greppet. :-/ Så några 5% har det knappast varit tal om för mig, snarare 90%. Och då är jag ändå alltid med och håller i marsvinet när veterinären ger sprutan.

marsvin2008
0

En intressant fråga tycker jag. Tål verkligen att tänkas på mer än en och två gånger…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Ja 5% låter helt otroligt. Vore märkligt om just mina marsvin betedde sig annorlunda.

Måste påpeka också att dränka eller lägga i frysen är plågsamma sätt och självklart fullständigt olagligt på alla sätt och vis!

marsvin2008
0

Vill verkligen inte tro att det finns någon som dränker eller fryser ihjäl sina marsvin. Fruktansvärt plågsamt och är garanterat värre än en nål eller slag i nacken om jag nu ska jämföra.

Jag tror att jag ska ta och ringa runt till de veterinärer som finns i Luleå och vår närhet och fråga hur de gör när de avlivar marsvin, alternativ osv. Bara för att ha lite mer "kött på benen" om *peppar peppar ta i trä* jag måste fatta de beslutet.

emelie92
0

Jag får hoppas att jag aldrig ska behöva ta mina marsvin till veterinären för avlivning, för det ni beskriver låter hemskt :O

Simmi
0

Har aldrig varit tvungen att avliva något marsvin. Hade dock en "epedemi" av lunginflammation här för ett tag sen så 5 av mina 7 marsvin hann dö innan jag fick tag på vetrinären då de nästan är helt omöjliga att få tag på här uppe. De går i princip bara att få tag på vardagar mellan 8.00 och 9.30. Och mina började visa symtom på lördag morgon. Jag kunde inte änns åka till en annan vetrinär eftersom det är flera mil dit… 
Men jag hade i alla fall tur att två klarade sig tills jag fick tag på medicin åt dem. 
Fast jag har haft en mus som jag avlivade hos vetrinären, hade aldrig klarat av det själv. Men då gav de bara en spruta i nackskinnet och sen somnade hon i min hand, bara att hon aldrig vaknade igen… Det var väldigt stillsamt.

Creation
0

Nu har jag inte orkat läsa alla tidigare kommentarer, så förlåt om jag missat något viktigt.

Så länge det görs på rätt sätt(snabbt, smärt- och stressfritt) ser jag avlivning hemma som den bästa metoden. Då skonas de ju från stressen av att åka till en veterinärklinik, om den finns långt bort, och smärtan av att få en nål instucken rakt i magen.

Jag har själv aldrig avlivat djur hemma, men jag vet uppfödare som gör det när det behövs. Jag har svårt att kunna tänka mig att jag skulle klara av att avliva marsvin själv hemma. Lyckligtvis har jag en veterinärklinik ca 5 min bort där jag kan avliva även om det vore akut.

Men om jag bodde långt ifrån en klinik och ett döende marsvin verkligen led, skulle jag kanske kunna förmå mig att avsluta dennes lidande. Dock är det inget jag skulle göra ensam och utan att vara helt säker på exakt hur jag skulle gå till väga.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Aristarcos
1

Att dränka & frysa ihjäl sina djur råttor, möss som andra smådjur är definitivt djurplågeri och borde anmälas..

FeliciaS
0

#68 De veterinärer jag pratat med (pratar bara ordentligt med de som jag tycker är bra, dvs. som jag anser som rel. marsvinskunniga) säger att marsvin är otroligt stickkänsliga och skriker till betydligt för stick. Det stämmer in på de utav marsvin som fått sprutor (av olika anledningar). Och just en spruta i buken är enligt mig fruktansvärt, måste göra hur ont som helst.

Mvh Felicia

Hello-Piggy
0

#77 Stämmer, många skriker ju även för stick i nackskinnet, dvs vid tex dropp, medicinering på klinik eller vid just lugnande. Då använder man kanyler som är betydligt mkt mindre (smalare och kortare) än de stora som man sticker med i buken…

[Liinda]
0

När jag hade min praktik på en veterinärstation fick jag vara med och avliva och dom gav alltid lugnande/sövde djuret med en spruta i nacken och när djuret sov så fick djuret den dödliga sprutan. Kändes snällare mot djuret.

Rafflan
0

Asså jag skulle välja veterinär om möjligheten fanns men om jag stod där med ett döende marsvin och den skulle dö innan vi han komma fram eller att den led för mycket. Då hade jag nog tyckt att skjuta den i huvdet vore bra.

En annan tanke. Halshuga? att då ovanfrån så marsvinet inte ser. Borde ju gå snabbt och inte göra så ont?

Bryta nacken på marsvin e nog väldigt svårt :/

Själv är jag för blödig för att fixa det själv…

Aristarcos
0

#80 Halshuggning undanbedes tack, tror inte det är tillåtet heller för den delen, möjligen ett snabbt välriktat slag i nacke/huvud för att knäcka nacken, men skulle själv aldrig göra det..

Cavia
0

Att en halshuggning överhuvudtaget ska lyckas, krävs att man är himla säker på handen, har en otroligt skarp egg på "vapnet" samt att man får till rätt styrka så huvudet faktiskt åker av. Dessutom är det ju stor risk att man hugger av nån kroppsdel på en själv om man dessutom ska hålla i marsvinet. Jag skulle nog inte rekommendera att överhuvudtaget prova den metoden!

Rafflan
0

Tänkte mest då man halhugger höns. Nackslag känns nästan svårare att träffa exakt rätt punk med tillräcklig kraft. Men att ta en yxa och träffa över nacken (klart ska marsvinet inte kunna springa iväg så man träffar fel) känns som om dom borde dö direkt?

#81 kanske inte tillåtet men om det fanns ett sätt att få slut på mitt djurs lidande skulle jag strunta i lagen.
Nackslag är otroligt svåra vilket folk här inte verkar förstå?

#82 vapnet, tanke en yxa. Och sen ska man ju inte använda yxa om man inte kan. Man bör vara minst 2 iaf.

Men det här är väl ingen tråd om hur vi tipsar folk att avliva sina djur hemma va? bara tankar på hur man kan göra det och för och nackdelar med dom olika metoderna ;P

Simmi
0

Har hört att man är vid medvetande någon sekund efter att man blivit halshuggen, men det är säkert bara en skröna ^^

Rafflan
0

Efter som nervertrådarna hugs av så nej. Men höns springer ju dock iväg om dom kan :P

Aristarcos
0

#83 Du har inte tänkt på vad som händer om man skulle slinta…då hugger du kanske din kompis istället… nä du den iden var inte bra..

tantnett
0

Ja mitt i detta jobbiga ämne kan jag faktiskt bidra med en smått komisk story gällande avlivning av en fisk.

Det var för många år sen och en av våra stora malar blev sjuk. Medicinering hade ej hjälpt och fisken blev bara sämre.

Till slut var det att inse att en avlivning var det humanaste för firren.

På denna tiden var jag gift och typiskt nog var min ex bortrest några dagar på en kurs. Alltså föll avlivningen på mig, gissa att jag var nervös och aldrig att jag hade avlivat något djur.

Hur göra? Malen var jättestor och jag fick fram en köttyxa samt en rejäl skärbräda. Min enda tanke var att detta måste ske på ett slag och ge en ögonblicklig död. Här gällde det alltså att lägga ner en rejäl kraft.

PANG! Jo fisken dog ögonblickligen men det tog ett par dagar för mig att hitta huvudet, för det hade farit ut från köket och fortsatt genom hallen och slutligen hamnat i ett av rummen.

Men visst var det en snabb avlivning, men inget jag skulle göra på ett marsvin.

emelie92
0

#87 - vad hemskt, men det gick iallafall smärtfritt för fisken och det är viktigast…

Caspia
0

# 80. Det är inte tillåtet att giljotinera smådjur så jag tvivlar på att halshuggning med yxa skulle vara lämpligt.

---

Jag har avlivat fyra olika marsvin på fyra olika kliniker (2000, 2002, 2004 och 2009). Jag fattar inte hur det gått till med tanke på vad ni andra skriver om men samtliga har fått lugnande först varav två fick såpass mycket att de somnade in helt utan att få själva avlivningsvätskan. Jag minns inte tillfällena särskilt tydligt mer än sist gång, det gick förvånandsvärt harmoniskt till så jag kan rekommendera Malmö Djursjukhus för såna ändamål… De hade ett särskilt rum med levande ljus, en luddig pläd på undersökningssbänken där sprutan gavs osv och väldigt vänlig personal, annat än vad jag upplevt på andra ställen där man mest upplevts som besvär med sina krokodiltårar.

Envishet och drömmar

Caspia
0

Kan för övrigt tillägga att jag inte skulle klara att avliva mina marsvin på egen hand.

Envishet och drömmar

Fiona
0

Jag avlivar "helst" i hemmamiljö där djuren känner sig trygga, fast att vet. avlivar. Själva avlivningemetoden är inte så viktig bara djuret dör direkt & smärtfritt, tycker heller inte att det är okej att djuret känner sig stressad precis före fast det är väl kanske ganska så oundvikligt.

Ett av mina första marsvin avlivade vi hemma, ett ärligt svar är att pappa skjöt henne, usch vad hemskt de låter :( Något jag ångrar i efterhand för hon hade nog kunnat vänta någon dag tills vi fårr tid hos vet. för avlivning… Men det var i alla fall en snabb & smärtfri död fast jag skulle inte göra om det.

Om jag skulle få en kull och en av bebisarna är jätte dålig så skulle jag/vi antagligen ta bort den hemma…

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Fiona
0

Har läst igenom tråden nu och det är ju skrämmande att det inte alltid ges lugnande :O Har bara avlivat en gris hos vet. och hon gick lugnnade i nacken innan hon fick avlivningssprutan i buken. Dock så tar det ju en stund innan dom slutar andas det går ju inte direkt efter dom fått sprutan! Undra hur det känns för dom? Som att somna långsamt eller får dom panik tro ?!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

KexChoklad
0

Ojj ojj , halshuggning , hmm, det är inte lagligt… Och jag ska vara ärlig , jag börjar faktist må ganska illa

// Elin

Sandra-B
0

Enligt jordbruksverkets föreskrifter är det inte föbjudet att halshugga marsvin men de får dock inte väga över 1 kg och om de väger över 150 gram måste de vara medvetslösa. Sen gäller självklart, som oavsett vilket vis man väljer att avliva, att man ska veta vad man gör.

8kap

"5 § Kaniner, gnagare, tamillrar, fjäderfä och övriga fåglar samt kräldjur och groddjur får avlivas genom dekapitering. Djur med en kroppsvikt överstigande 150 g samt kräldjur och groddjur ska vara medvetslösa när de avlivas. Kaniner, gnagare och tamillrar med en kroppsvikt om 1 kg eller därutöver får inte avlivas genom dekapitering."

2kap

"1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De ska även ha kunskaper och färdigheter i praktisk djurhantering. 2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas."

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

deluxe
0

Kom att tänka på den här tråden pga diskussionen om avlivning. Jag blev helt chockad när jag läste att så många kliniker gör det utan lugnande! När vi var inne med Tiger så fick hon lugnande och sedan sprutan, tror jag åtminstone. Jag är inte helt säker eftersom dom gick iväg med henne för att jag skulle slippa höra henne skrika…

Nu när vi bestämde oss för att låta Dilla somna in så frågade jag (med den här tråden i bakhuvudet) om dom inte kunde söva henne med gas istället, jag hade hört om någon som fått ett djur avlivat på det sättet och tyckte att det kändes mycket skonsammare. Blev förvånad när djursjukvårdaren svarade att det var så dom brukade göra. När jag berättade hur det hade gått till med Tiger blev han också förvånad och sade att dom skulle göra likadant där, vi pratar alltså två olika avdelningar på samma djursjukhus. Det är meningen att dom ska ha samma rutiner, men jag vågar nog säga att jag är ganska säker på att det inte fungerar så i praktiken.

Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med det här, för jag vet inte om man får lov att skriva ut vilken klinik det gäller? Jag tror att jag skriver igen när jag vet hur det hela gick till. Ska fråga om det idag igen.

musse05
0

Ush, då får någon annan göra det åt mig hemma medan jag går in i ett annat rum, jag skulle inte klara av att se mina älsklingar dö.

Raderad
0

Jag tycker det är okej att göra det hemma, men då ska det inte vara plågsamt för marsvinet såklart!

HamsterMarie
0

Emelie92: Är det ok om jag lånar din text till hamster.ifokus?

sandraedlund
0

#98 har du sett hur gammal den här tråden är? :p

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.