Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1102 ggr
sarakaka
0

Råd ang. burbygge! :)

Hej allihopa!
Jag planerar att skaffa marsvin och tänker bygga en egen bur till dem.
Men det är några saker som jag behöver hjälp med!

1) Fungerar vaxduk häftat på träet bra som skydd mot kiss? Hur länge håller det innan det blir äckligt/släpper igenom fukt?

2) Ni som har sågat i träet och satt dit plexiglas istället, hur har ni gjort/sågat/fäst glaset?

_Tänk er att ni har ett skåp/en bokhylla som ligger ned på ryggen. Ni ska såga ur en avlång rektangel. Ni sågar lodrätt neråt utan problem, men hur "svänger" man och gör den långa vågräta linjen? Vilket verktyg behöver man för det?

_3) Hur hög kant har era burar? Har marsvinen någon gång hoppat över kanten?

Tack på förhand! :D

Araminta
1

jag har inte en aning men följer gärna tråden. då jag också hade behövt tips och råd om att bygga en bur till marsisarna. :D

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Fridaaaa
0

1. Ja vaxduk brukar många ha. 
Får bytas ut ibland, men det ser man när man behöver. Brukar hålla länge om man köper en bra

2. Det kan jag dock tyvärr inte svara på, har bara gallerburar.

3. Jag hade haft minst 30 cm till mina :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sarakaka
0

#2 Okej, tack! :D Hade tänkt köpa en begagnad billy bokhylla via blocket då det känns lite onödigt att köpa en sprillans ny och sen bara häfta sönder den och såga och hålla på. xD Nästan alla är dock 29 cm djupa medan en ny med 40 cm djup kostar 600 på IKEA… Men då kanske 29 cm går bra då, vi får se vad de andra säger. Glad

Fridaaaa
0

#3 Ja 1 cm hit eller dit spelar ju ingen roll ;) hehe 
Jag hade dock inte haft husen vid kanten om marsvinen gillar att vara på husen.

Ja köpa ny är ju onödigt :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
1

Roligt med burbygge, jag blev klar med mitt senaste för ett par veckor sedan ;) Jag svarar på dina frågor utifrån mina erfarenheter.

1. Jag tycker inte vaxduk fungerar särskilt bra. Har visserligen bara haft det i en bur, men den viker sig enklare och är inte lika styv som plastmatta. Det har gjort att mina marsvin bitit hål i den ganska lätt. Dessutom är det textil på ena sidan och blir det ett hål kan mattan bli blöt underifrån vilket kan resultera i mögel. Det finns dock "vaxduk" helt i plast på Jysk och den är bättre än vanlig vaxduk till marsvinsburar. Men jag föredrar helt klart plastmatta som är tjockare och styvare, den håller många många år i en marsvinsbur innan man måste byta ut den (om man nu någonsin behöver det). På golvbutiker kan de ha spillbitar till bra pris. Jag köpte en spillbit i storleken 240*80 cm för bara 125 kronor.

2. Mina grisars bur är gjord av en Billy i storleken 200*80 cm. Jag har sågat fyra luckor där jag har satt in plexiglas på 20*30 cm/st. Jag använde en sticksåg för att såga ut luckorna, satte in plexiglaset och så list på utsidan. Även tunna lister i över och underkant på insidan så att plexiglaset kan tas ut.

3. Djupare än 29 cm behöver du inte ha, det har jag aldrig haft och de har aldrig tagit sig ur :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

sarakaka
0

#5 Det lutar nog mot plastmatta faktiskt, har hittat ställen man kan köpa det på och instruktioner på hur man lägger den så det blir nog plastmatta!

Smart tänkt! Jag får kolla om styvfar har en sticksåg! :)

Okej. Men jag blir lite orolig då jag tänker sätta ben under buren, vill inte att de ska ramla ner och slå sig. :(
Synd att ingen har den lite djupare billyhyllan till salu!

wiskas84
0

jag har bokhylleburar innan o jag satte fast vaxduken med dubbelhäftande tejp o det fungerade jätte bra men man får byta ut vaxduken efter ett tag. men jag gillar bättre plastmatta dels för den håller bättre o e tjockare o behöver inte myta ut den så ofta som med vaxduk.

jag har andvänt mig av limpistol när jag har fäst plexiglas på trä.

ska du säga ut ett hål så får du nog använda dig av en sticksåg. sen borra stort hål i kanterna så du bara kan rotera sågen lätt när du sågat en sida om du förstår hur jag menar :)

har haft sån billybokhylla och mina hoppade inte över alls :)

sarakaka
0

#7 Okej, jo det får nog bli plastmatta! :D Har bara hört gott om dem.

Satte du plexiglaset på insidan eller utsidan då?

Ja jag förstår precis!

Okej, vad bra! Det verkar som om få marsvin har försökt ta sig över!

sandraedlund
0

Byggde klart min första bokhyllebur bara för 1 vecka sedan ungefär.

1. Jag använde vaxduk och tycker att det funkar riktigt bra. Dock blev det som en liten "glipa" på kortsidorna när buren var klar så vi fick sätta dit en tjockare benstomme (spillbitar från det vi använt till benen) - klä dem i vaxduk och trycka ner vid kortsidorna. Min yngsta hane upptäckte självklart den och har gnagat på den där, men ingen annanstans och just där han bitit har de inte kissat, ännu:p haha

2. Plexiglas har jag inte hunnit sätta dit ännu men har funderat på en lösning ungefär som #5
Jag har däremot gjort som små valv i en bräda som sitter i mitten av buren, bara för att göra det lite mysigare. Och där har jag inte använt sticksåg eftersom jag inte har någon, utan vi använde oss av en kontursåg (en sådan man hade på träslöjden) mycket pyssel och knåp och lirkande, tid tog det också. Men det går ;)

3. Mina kanter är bara 24cm, trodde att det skulle vara för lite eftersom den yngre hanen tycker om att klättra, men jag har ställt husen mot väggen så att han inte kan hoppa ur därifrån, och han har aldrig försökt klättra ur, än så länge;)

sarakaka
0

#9 Okej. Haha vilken tur! :'D

Okej. Urs, jag vet inte hur det kommer gå med allt detta sågande. Jag fick nätt och jämnt ett G i träslöjden i skolan, bara för att jag försökte. XD

Okej, smart tänkt. :) De tittar nog över kanten och inser att det är högt upp och låter bli, för jag hoppas. ^^'

wingren
0

1) Har våtrumsmatta så detta vet jag inte ^^

2) Borrade några hål i träet först där jag ville ha plexiglaset, sedan tog jag igenom en sticksåg (sån med smalt blad) och sågade hålet. Sedan skruvade jag fast plexiglaset från insidan och satte på bultar. (Som muttrar fast den täcker hela, så det inte blir vassa kanter)

_"Tänk er att ni har ett skåp/en bokhylla som ligger ned på ryggen. Ni ska såga ur en avlång rektangel. Ni sågar lodrätt neråt utan problem, men hur "svänger" man och gör den långa vågräta linjen? Vilket verktyg behöver man för det?" "
_Vad menar du med detta? Förstår inte riktigt ^^3) Kanten är ca 30-35 tror jag. Minns inte riktigt. Har bara haft grisarna i 4 månader men än så länge har de inte ens försökt hoppa över kanten :p

sandraedlund
0

#10 Jag gick bara träslöjd på mellanstadiet sen valde jag textil eftersom jag har tummen mitt i handen ;)
Sambon och lillebror fick bygga buren efter mina krav, hahaha :p

wiskas84
0

#8 japp jag satte plexiglaset på insidan

sarakaka
0

#11 Okej tack. Du besvarade redan frågan. ;)

#12 Hahaha okej. XD Hur kommer det sig att killar alltid är bra på träslöjd?!

#13 Okej, då vet jag. Brukar det fastna kiss på kanterna eller kissar de bara på golvet? :)