Det ena har dött vad ska jag göra?
Hejsan, jag har ett problem. I söndags så fick mitt ena marsvin somna in efter en längre tids sjukdom. Båda var/är sex år och den överlevande väldigt pigg för sin ålder. Jag har märkt hur hon redan nu börjat visa tecken på deperission. Framför allt är du ju språket, hon är väldigt pratglad men nu snackar hon bara när jag tar upp henne. Jag vill adoptera ett äldre djur, men det är inte alla i familjen så pigga på.
Inlägget är väl ett sätt för mig att få bearbeta saken om man säger så. Skulle smärta något oerhört att lämna adoptera bort henne, men det kanske trots allt är det bästa? hur lång tid har hon kvar i den här farten handlar det bara om veckor?
Jag skulle också vilja passa på att tacka den här sidan för allt stöd och hjälp jag fått under de två åren jag varit medlem. Otroligt skönt att alltid ha någonstans att vända sig vid problem.
Måste säga att det är svårt att vänja sig vid att det ena är borta. Dessa marsvin har fyllt nästan hela min barndom (fyller 16 i november). Min hjärna kan inte riktigt acceptera att det ena är borta. Jag kan bara säga att det som facinerat mig mest med marsvin under dessa år är att jag stöt på få djur med så starkt olika personligheter.
Detta blev lite av ett tal, tack för mig.
Nu kommer väldigt många här inte hålla med mig men jag skriver i alla fall.
Eftersom marsvinet har bott hos dig i 6 år (antar jag att det har) tror jag det skulle vara aldelles för traumatiskt för den att omplaceras. När detta hände mig för några år sedan så gjorde jag så att jag gav marsvinet nästan all min uppmärksamhet, flyttade honom till husets mest besökta rum, ägnade otorligt mycket tid åt honom och han visade inga som helst tecken på depression utan blev efter någon vecka lika glad och skuttig som alltid! Han levde bra mer än 4 år efter det och vi fick en fantastisk relation :) Ett marsvin bör (och får) egentligen inte vara ensamt utan anledning men måste man välja mellan att adoptera bort ett 6 år gammalt marsvin vilket är OTROLIGT traumatiserande för marasvinet även när det är litet så känns det som det bästa om du inte kan skaffa ett till. Helst bör det nog vara en unge om du gör det då, äldre har ofta svårt att gå ihop om de inte växt upp tillsammans. Men man vet ju aldrig, lycka till! :)
Om det är en hona kanske du kan köpa en hona som är 4-5 år gammal?
Honor brukar vara lätta att pyssla ihop :)
För mår marsvinet inte bra ensam när den är van vid att alltid ha kompis, måste du övertala resten i familjen. För tror som #1 Att ett 6 årigt marsvin inte mår bra av att helt plötligt få flytta
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är lite delad i frågan, men framför allt meningen "hur lång tid har hon kvar i den här farten handlar det bara om veckor?" får mig att reagera. Egentligen spelar det väl ingen roll hur länge hon skulle kunna leva även som deprimerad, men jag tycker i alla fall att det känns hemskt sorgligt att hennes sista tid i livet ska vara i saknad efter sin vän och att hon bara ska tyna bort…
Jag röstar för omplacering. Har fått hem flera äldre omplaceringar, och min erfarenhet är att om bara det nya hemmet är bra - snälla kompisar, bra foder, rätt miljö - så är inte en flytt så traumatiskt som man kan tro. Och skulle jag vara tvungen att välja mellan att låta mitt 6-åriga marsvin leva sina sista veckor/månader/år som ledsen och ensam, eller att omplacera det till ett hem där allt är alldeles rätt in till slutet, så skulle det sistnämnda vara ett enkelt val (för mig).
Men framför allt tycker jag att du ska bearbeta din familj om att få köpa ett äldre marsvin som kompis till din hona. Var bor du? Jag skulle utan tveka låna ut en av mina honor åt dig, och så är hon välkommen tillbaka så småningom. Jag är nog inte den enda som är beredd att göra såhär. Det kan vara ett bra förslag att lägga fram till din familj, så kanske de mjuknar lite :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Du skriver att de andra familjemedlemmarna inte är så "pigga på" att adoptera ett marsvin. Men det var ju inget problem när den andra levde? Så det lär ju inte bli någon direkt skillnad? Känner du ingen som har marsvbin som du kan låna eller vara fodervärd till? Iom att din tjej är sex år och du kanske inte planerar att ha fler marsvin i framtiden. Du kan ju kolla runt hos uppfödare om du kan låna en eller två honor den sista tiden? Kanske en pensionerad avelshona? Eller avelshon(a)-or på tillväxt? :)
Tack så otroligt mycket för all tid ni lägger ner på svaren, det är otroligt stöd!
- Binajis jag bor i Stockholm
# Jag bor i Vallentuna och skulle ev. också kunna tänka mig att låna ut en hona en tid. Har en pethona som är mild och go till sättet.
Vallntuna? jobbar du möjligtvis på marsvinshjälpen? och jag vore otroligt tacksam om det vore möjligt
Nej det gör jag inte. Men marsvinshjälpen är ju också ett bra alternativ. :-)