Allra första Parningen! :D
Jag hade planerat att om 2-3 veckor sätta ihop dom. Men så har jag gått och tittat på Coffe Break's "blomma"
varje dag ett tag för att se om jag kan se den där brunsten folk pratar om. Idag såg jag plötsligt att det inte såg likadant ut, det var svullet och ja, annorlunda.
Bestämde mig då för att testa handpara, nu när jag ändå verkade ha hittat brunsten. Satte ihop henne med hennes tilltänkta hane på golvet i en liten hage, och direkt var han på henne och nosade och kurrade uppspelt.
Så fort han rörde henne ställde hon upp sig med gumpestumpen i vädret och väntade villigt.
Det var första gången för min lille Edward och visst får man vara lite vilsen första gången? ;) Det var han minst sagt. Han visste hur man skulle göra, men inte var man gjorde det. Han provade ansiktet på henne flera gånger men hon var inte riktigt med på de noterna. ;)
Efter ca 40 minuter fick han till det såg det ut som, och direkt efter satte hon sig och tvättade sig. Och efter det var det tvärstopp för henne, han fick inte röra henne mer.
Förhoppningsvis betyder det att det fungerade, att hon brunstade och att det kommer titta ut små förstamajrexbebbar i silver agouti, lemon agouti eller buff agouti om 10 veckor. Tiden får utvisa!
Hon vägdes in på stadiga 994 gram idag, spännande att se vad som händer nu. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Grattis! Du får den bästa start man kan tänka sig, som vet precis vilka dagar hon kommer föda!
Man brukar dock vilja att de ska "få till" det flera gånger för att med säkerhet säga att det blir bebisar. Hanen ska gärna få dit proppen också. Är du säker på att de bara lyckades med en parning på 40 minuter?
Lycka till! Vad roligt! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Vad roligt det låter! Har hört att handparning är bättre för både hanen och honan än att de går tillsammans en längre tid. På detta sätt blir inte hanen "ensam" när han inte längre är i avel då han är mycket lättare att ha ihop med annan hane. Stämmer detta? Eller varför valde du handparning :) Nyfiken!
Tack! :D Nej de parade massvis med gånger, men det var den där efter 40 minuter som VERKLIGEN såg helt perfekt ut. När jag såg att han var på rätt ställe och tog i för kung och fosterland, och hon på en gång efteråt satte sig och tvättade sig och sa stopp. Så jag hoppas det tog. Hon var himla kladdig på rätt ställe när hon sattes in i buren iaf. ;)
#2 Handparning ska vara det bästa alternativet eftersom hanen om han går flera veckor med honan sedan kan vara väldigt besvärlig att sätta tillbaka med sin ursprungliga burkompis. Ju kortare tid han är med honan ju mindre är risken att det blir trubbel mellan hanparet efteråt.
Nu var han bara ifrån sin kompis 1,5-2 timmar, och jag bara stoppade ner honom i buren igen. Kompisen nosade lite på honom sen var allt som vanligt igen. Allra bäst kom jag på sen kanske skulle vara att tvätta bort hon-doften från hanen innan han släpps tillbaka, någon som kan bekräfta det för framtiden?
#2-4
Låter bra, gud vad spännande! Rexar är ju bara så fina!
Jag tycker framför allt att handparning är bra just för att man får koll på när ungarna kommer. Det kan vara jätteviktigt om det uppkommer komplikationer. Jag har alltid handparat, senast idag faktiskt (det påminner mig om att jag ska springa ut och sära på dom nu så jag inte glömmer det). Och har aldrig haft problem att sätta ihop hanarna, jag tror inte handoften spelar så stor roll. Det som kan hända är att hanen som parat blir väldigt på sin kompis, men det brukar lugna sig fort.
Idag gjorde jag dessutom en chansning. Jag har hanarna och honorna på olika ställen så de har i princip noll kontakt. Ikväll satte jag ihop Ninja och Hiroshi inne i hanarnas rum, för den lämpligaste buren fanns där. Ingen hane brydde sig nämnvärt och alla är fortfarande kompisar trots att Hiroshi och Ninja lekte inför allihopa. Jag vet inte om jag hade tur eller om mina hanar är lite dumma 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
Jaha det tänkte inte jag på för mitt par satte jag i en hage framför hanarnas burskåp där ytterligare 5 hanar satt och hejade på. Men förutom lite småskrik från de andra hanarna var det lugnt här. :)
Funderar på det där med proppen du skrev, är det något som ska synas på honan efteråt?
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715d30b9cb46221d06cd3f-avel
I den där artikeln kan du läsa mer om proppen :-)
#7 Tack, där kunde jag även se en väldigt utförlig bild. ;) Men förstod jag det rätt är det inte alltid säkert man kan se den om honan är snabb på att tvätta sig, min satte sig och vråltvättade på en gång så kan hon ha tvättat bort den tro? När jag satte in henne var hon vit och kladdig men någon stor propp fanns det inte.
Finns det något negativt med att de tvättar bort den snabbt? Att det skulle försämra chanserna till att det tar eller så?
Grattis och lycka till! Vad spännande! :)
Mvh Linnea
Låter toppen! Hoppas att det tog och att det blir små bebbar ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
åh det var så jag gjorde med Sally och det räckte med den gången. lycka till :-D
#8 Jag har inte alltid väntat på proppen och det har funkat varje gång ändå. Men det är klart, den är ju där av en anledning… fast är det t ex för att ingen annan hane ska komma åt, så spelar det ju liten roll om hon hann tvätta bort den :-) Jag tror nog du kan vänta dig bebisar inom 10 veckor. 
#9, 10, 11 Tack! :)
#12 Okej, hoppas du har rätt. ;) Kollade henne på kvällen och då syntes ingenting mer än att hon var väldigt genomskinligt kladdig, men det vita hade hon tvättat bort. Man kunde se lite vitt om man kollade längst in (oj vilket övergrepp, stackars tjej!!). ;)
Det ska bli spännande att väga henne och hålla koll nu de närmsta veckorna tills man verkligen kan konstatera om det tog eller inte!
Oj vad spännande! Hoppas det blir små marsvinsungar :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#14 tack! :D
Jag vägde som sagt in min bastanta tös på 994 gram i går kväll, och tänkte ta en vikt på henne varje morgon. Dagens vikt visade en nedgång på hela 20 gram under natten, och jag inser redan nu vikten av att vara noga med att hålla koll på vågen. Förhoppningsvis har hon haft mycket att göra med att tvätta sig under natten så maten blivit lidande, men jag kommer ta en ny vikt på henne i kväll för att kolla så det inte håller i sig.
#15 20 gram kan ju skilja när hon åt senast, eller kissat & bajsat mm.
Precis som på människor, kan skilja några hektor från dag till dag ;)
#16 Absolut, men hela 20 gram? Tycker det känns lite mycket, men får hålla lite koll. :)
#17 20 gram är inte mycket för ett vuxen marsvin tycker jag inte:)
Jag hade nog vägt 1gång/vecka istället, räcker ju :)
#18 Jag är enormt uppspelt så en gång i veckan kan jag säga redan nu att jag inte kommer kunna hålla. Jag ska vara glad om jag kan hålla mig vid en gång om dagen. ;) Hon lär bli så bortklemad! ♥ :D
#19 Haha
Ja första kullen är alltid mest spännande, så förstår dig 
Bara 69 dagar kvar då.. 
#21 Du får kryssa i en kalender ;) och räkna ner:P
#22 Ja då nedräkningen har redan börjat. ;) Snopet det blir om det nu inte blev något. ;)
Bild på (förhoppningsvis) blivande pappa Edward. Min skönhet! Lite ung är han allt men det ska nog bli bra. ;)
Äntligen har vi lyckats färgbestämma den lille fisen som skulle varit golden men enligt stammen omöjligt kan vara annat än en EXTREMT mörk lemon agouti. Det trodde ingen! :D Han är så fin min lille kotte.
vart bor du _Charlie? Säg att du bor i södra sverige, annars flytta dit så kan jag köpa en silveragouti utav dig, för det tycker jag du ska få! :D HADE VART PERFEKT! :D
Vad bra med handparning! Jag måste säga att jag föredrar denna metod framför den traditionella ihopsättningen alla gånger. 6-7 av mina kullar har kommit till på detta sätt och det har gått bra alla gånger och då har jag inte heller sett någon "propp" på alla honor. Dessutom är det så oerhört skönt att hanen kan hoppa in till bästa kompisen igen direkt efteråt och att livet därefter fortsätter som vanligt. Kanon! ;)
#24 Haha ja hon bor i Södra Sverige ;)
#24 Blekinge! ;) Vi får se om 10 veckor om det finns en silver agouti till dig. :D
#25 Ja om detta funkade nu vilket jag hoppas så gick det ju otroligt smidigt! Parad blev hon, hoppas bara det leder till bebisar också. ;)
Oh, det hoppas jag verkligen, jag har tingat en silveragouti tjej nu! så bäst för dig att coffebreak o edward gjort ett bra jobb ;) haha! Roxy o Rapunzel vill ha en liten kompis ju (a)
Hahaha okej, jag har sagt till Coffe Break att hon måste ordna iaf EN silver agouti tjej. Hon ska fixa det säger hon. ;)
Vad tittar man efter när man vill se när honan brunstar? Svullnad?
Det låter ju intressant, jag har faktiskt bekymrat mig lite för att hur det ska gå med alla mina hanar om de efter att ha suttit ihop med hona inte vill gå ihop igen.
#31 Det jag såg genom att jämföra 2 identiska rexar vars kön sett likadana ut länge var att Coffe Breaks såg annorlunda ut igår. Det var svullet och liksom "öppet", blålila och lite kladdigt. Medans hennes identiska kompis kön var torrt, litet och platt och "ihop". ;)
Min lilla tjocksmock har nu gått upp 60 gram på 2 dagar så jag bör nog inte vara orolig över det hon tappade först. ;)
Tack för svar! Var tvungen att vända mina uppochned för att kika och jämföra igår. Det var inte populärt. ;-)