Jordgubbar?
Att marsvin kan äta jordgubbar vet jag - men kan man ge dem blasten? Den avskurna toppen?
Jag vet inte säkert men det skulle jag väl tro att man kan. Fast jag skulle vara försiktig med jordgubbar som inte är svenska, de är rätt hårt besprutade tyvärr.
De är ju inte så enkla att tvätta av precis.

Men åh vad gott…det är ju snart säsong!!!
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Jag ger mina grisar blasten. Men det är med blandad förtjusning dom mumsar i sig det, lite grimarser här och där och lite hmm, vad är det här
Vi ger dom hela jordgubbar ibland-eller så snor dom när dom är ute i trädgården ^^ men dom älskar det :) hela jordgubben, blasten med!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
ja det kan dem. Morris älskar jordgubbar, mina får det då och då på sommaren som godis :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dessa jordgubbar är ju inte från Sverige som ni säkert räknade ut eftersom det inte är säsong för det riktigt ;) Utan dessa är från Spanien, skall jag hellre slänge dem då eller?
#5 jag skulle slängt dom, men jag är väääldigt överbeskyddande när det gäller mina djur^^ hellre att vara för säker än att det händer någonting
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#6 Vad kan hända om de är för besprutade? Hur kan det påverka marsvinet ;)?
#7 har ingen aning, men som sagt; hellre för försiktig än att det händer någonting ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 Det håller jag med om absolut!
Min bror är inte allergisk mot något men fick en slags allergisk reaktion så att hans andningsvägar svullnade en gång när han käkade utländska jordgubbar.
Enligt läkaren berodde detta på alllt de var besprutade med.
Nu är jag ju ingen expert på sånt men det har gjort mig väldigt försiktig med saker som inte går att tvätta ordentligt eller skala.
Ex vindruvor…sköljer jag först i hett vatten för att få bort så mycket som möjligt och sedan i kallt för att få dem kalla igen.
Vad ett marsvin skulle kunna få för reaktion…ingen aning…på kort sikt kanske ingen alls men på längre sikt kanske tumörer och andra sjukdomar. Dessa vet vi ju inte upphovet till.
Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
#10 Så sant! Skölja grönsaker skall man ju alltid göra, saker med skal brukar jag faktiskt skala, typ äpple. Just för att få bort den delen som är mest besprutad. Och det är ju lite svårt på jordgubbar =)
Jag har själv varit allergisk mot jordgubbar, men det var den röda färgen jag var allergisk mot=)
#11 Så var det med för mig sig liten, tålde inte röda färgen heller hehe :) Fick tvätta röda kläder massor av gången innan jag kunde använda det. Tror jag fortfarande är lite känslig mot visa röda matvaror
#12 Tufft! För mig var det bara jordgubbar, tomater tålde jag (det ligger i släkten att inte tåla den röda färgen på dem) Men jordgubbar funkade inte! Vad jobbigt att inte tåla kläder :S
#13 Var vissa bara, men växte bort hehe :D