skrämmas ihjäl?
Hej,
jag har skrivit innan och frågat om någon har både katt och marsvin, och hur det har fungerat, och det var det tydligen, jag fick en del svar.
Så nu har jag även två små katter, förutom de två marsvinen vi hade sedan tidigare. Än så länge har de inte träffat varandra, utan är i olika rum med stängda dörrar mellan.
Jag har ju tänkt ta det lite stegvis, och vill att de så småningom ska kunna vara i samma rum, även om marsvinen kanske inte är ute i sin hage om katterna är där.
Men nu pratade en kollega till mig om att marsvinen kan bli ihjälskrämda, beroende vad katten gör naturligtvis, men att de är så känsliga att de kan få - antar jag - hjärtattack.
Jag var inställda på att de blir rädda, i alla fall i början, men inte att det skulle kunna vara så allvarligt. Är det någon som vet om det stämmer, skulle det kunna bli så illa? I så fall vet jag inte hur jag ska gå tillväga när de ska lära känna varandra… Hade tänkt ha ett marsvin i famnen, men om de blir så rädda då så….
Skulle det t.ex. fungera, tror ni, att katterna får komma in i rummet när marsvinen är i sin bur, eller kan det bli för skrämmande?
Tacksam för lite synpunkter och erfarenheter!
Jag har alltid haft både katter och marsvin det har aldrig varit några problem. Marsvinen kommer absolut inte att bli hjälskrämda av katterna. Det finns många sega gamla fördomar om att marsvin är lättskrämda och kan skrämmas till döds. Enligt mina erfarenheter är det bara skrönor.
Mitt tips är att om marsvinen är trygga i sin bur och buren är hyfsat kattsäker skulle jag släppa ditt katterna och låta dem titta och fundera över marsvinen i sin takt. Dramatisera inte det hela och låt katterna hållas. Katter måste tänka noga och länge och undersöka saker i sin takt. Stoppa dem bara om de verkligen skrämmer marsvinen eller tar sig för stora friheter. Marsvinen kommer förmodligen inte att bry sig mycket om katterna alls.
Här hemma har jag öppna burar och marsvin på golvet varje kväll. Mina katter rör sig runt marsvinen som det naturligaste i världen. Det är helt avdramatiserat och jag är helt lugn. Det enda jag tänker på är att hålla små ungar i kattsäkra burar men faktiskt tror jag inte mina marsvinsvana katter skulle ta ens nyfödda ungar. Ibland tassar min ena katt lite lekfullt på marsvinen men det är med indragna klor och marsvinen blir inte speciellt rädda.
Katter och marsvin går superbra att ha ihop men vissa katter har stark jaktinstinkt så det är möjligt att man inte kan lita på alla individer. De tio katter jag haft ihop med marsvin har fungerat som ovan, även de som jagat som galningar ute.
Ingen kan väl leva ett drägligt liv utan både katter och marsvin väl
Nu har jag haft mina marsvin i snart en månad och katten kunde inte bry sig mindre om dem. Han är sex år gammal och fångar möss nästan varenda kväll, så jakten finns i honom. Men han beteér sig som att han inte har märkt marvsinen ännu. Dörren är ändå stängd in till rummet med marvsinen i om vi inte är hemma.
Tack för era svar, och #3 - vilken underbar bild!
Och nej, vi kan ju inte klara oss utan vare sig marsvin eller katter….! Katter är jag uppvuxen med, men marsvin var nya för mig när vi skaffade dem, och de har överraskat mig positivt. Roliga, nyfikna, söta, sällskapliga och pratiga!
Men då börjar vi försiktigt med att ha marsvinen i buren, kanske hagen uppställd runtom (dock inget tak) och så får katterna komma in och undersöka under uppsikt. Sedan får vi väl se hur det går och ta det därifrån! Marsvinen är i alla fall vana vid livliga barn, så SÅ lättskrämda är de inte (även om det kanske inte är helt jämförbart, barn och katter…).
Så känsliga är dem inte :)
Annars hade dem ju inte tålt t.ex höga ljudet av dammsugare mm.
Och som dina då, vana vid livliga barn. Katter låter ju inte alls som barnen osv ^^,
#3 Haha så sött :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Luckan var alltid öppen så att katterna fick gå in och ut som de ville. Tills en av katterna började göra sina behov inne i buren xD Då fick de inte vara inne där längre ;)
#3 Åh så mysigt! :-)
Min honkatt brukar man oftast hitta sovande i marsvinsburen.. gärna på en mysrulle eller så, hon klättrar in genom luckan ifall de har öppet till rasthagen :P Så katter och marsvin kan leva väldigt fredligt med varandra :)
Mina grannes marsvin skrämdes ihjäl av deras hund, men det var en terrier som är speciellt framavlad för att fånga råttor, så det var dålig research av dem. Sen var de inte hemma när det hände, så han kan ju ha hållit på hela dagen under lång tid.
#9 Har man en sådan hund, måste man ju ha dem i olika rum. Oansvarigt av ägarna tycker jag… stackars marsvin,,,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.