Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1081 ggr
FatEllen
0

fråga om kliande marsvin..

Igår insåg jag att det jag trodde var hår som skulle växa ut - har blivit mindre hår. Det är på bakre delen av ryggen. Det är inte helt hårlöst, och inte sårigt, men det är lite mjälligt och torrt. Håret tussarna som sitter kvar ser ut som han har skavt av dem mot trähuset.
   Jag badade honom nyss med Fungoral-schampo och nu sitter han här på min mage, inpackad i en handduk, på en värmedyna och chattrar..

Hur ofta bör man upprepa badet innan man ser resultat? (Om det nu bara är svamp dvs.) Jag ska sätta honom på Hö/Pellets diet för att se så att det inte är någon slags foderallergi…

Är det någon som har något bra förslag - innan jag springer iväg med lillen till farbror doktorn??

Tack på förhand.

paronskrutten
0

Ge c-vitaminer på flaska då :)

Helena

FatEllen
0

De får redan B/C-vitaminer i vattnet…

paronskrutten
0

Nej, C-vitaminerna går ur om du tar i vattnet, ge i munnen direkt, det gör jag om dom behöver Xtra ngn gång

Helena

FatEllen
0

okaj, men är det inte risk för att det blir för mkt c-vitaminer då?
(Tänker ju på hur det kan bli för oss människor om vi äter för mycket c-vitaminer- det kan börja klia något fruktansvärt.)

kan det vara så enkelt att det är c-vitaminbrist??

paronskrutten
0

Kanske, det får du prova.

Om det blir för mkt kissar dom ut överskottet :)

Helena

FatEllen
0

ok, ja jag ska prova. hoppas att kompisen blir hårig snart igen Glad

idipidi
0

I de flesta liknande fall rör det sig om sellnick, d.v.s. marsvinsskabb. Foderallergi är i princip inget som förekommer, näringsbrist brukar inte visa sig på liknande sätt.

FatEllen
0

ok, tack för svaret.

Blondi3
0

Mitt ena marsvin klia sig också väldigt mycket, så jag vart iväg med han till vetrinären, men hon kunde inte säga riktigt vad det var :S men han fick spruta o han ska ha en ny om 10 och 20 dagar ..

FatEllen
0

jag tänkte att det är bättre att ta det säkra före det osäkra så jag sitter i telefonkö till vetten nu, tycker att det ser ut som han kliat uppe på huvudet vid benen och längre upp på ryggen än vad jag sett tidigare. Ledsen Det verkar som att canoderm (typ svampsalva) kan ha hjälpt lite på själva huden men det är dumt att chansa. . .

Blondi3
0

Hoppas du kommer fram och att går bra med honom. *Kram*

parsley
0

Jag skulle också rekomendera att kontakta veterinär, ifall det är sellnic eftersom sellnic måste behandlas.

paronskrutten
0

Mm, vad bra :)

Helena

FatEllen
0

Nu har Casper och jag varit hos vetrinären. "Marsvinsskabb", inget jag kunde rå för men behandlingsbart. Blev spruta för lillen och han och hans syster (som bor i samma bur) ska tillbaka om tio dagar och få en ny spruta - och sen en till ytterligare tio dagar senare..

Djur är fantastiska, men det är så hemskt när de blir sjuka, men nu ska det bli ordning på lille-pälslös och syster i alla fall. :)