Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 466 ggr
Tintaglia
0

Liten kompis till äldre marsvin?

Jag har två marsvinshannar på 2 år. De bor i varsin bur eftersom de inte kommer överens. Jag tycker synd om dem som måste vara ensamma och funderar på att antingen kastrera dem så de kan vara tillsammans, eller köpa varsin liten bebis till dem. Men då undrar jag hur stor risken är att de inte accepterar de små? Är det "garanterat" att det funkar - även efter att bebisen blivit könsmogen? Vi har redan två jätteburar - vill inte ha fler…  Skulle det fungera bättre om vi kastrerar dem i stället ? Med andra ord - vilket är bäst?

paronskrutten
0

Kastration löser oftast inte bråk. Köp ungar och se om det fungerar.

Helena

KvirrZ
0

Om du inte vill ha två nya killar kan du pröva att kastrera och ha honor till dem.

- Mvh Emma

_Anna93
0

tintaglia vart bor du??

TRASAN
0

jag rekomenderar ungar till dina hanar som sällskap.

FeliciaS
0

Jag rekommenderar inte att kastrera då det är riskfyllt och ska göras när marsvinet är runt året. Dina är för gamla, skulle jag säga… Kan bli komplikationer kanske. Händer ju att de inte vaknar upp efter narkosen.

Fungerar de ihop ute på golvet eller aldrig?

Jag tycker att du ska ha tålamod och försöka sätta ihop de, eller bråkar de så att de får bitsår m.m?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

paronskrutten
0

Narkosen är nuförtiden väldigt ofarlig, min sexåriga hona klarade det galant

Helena

paronskrutten
0

Fast hon dog sen, av ålder

Helena

FeliciaS
0

#6 Jo, min hane klarade det oxå galant men jag menade inte att narkosen var farlig utan att det händer att de inte vaknar upp efter den.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tintaglia
0

Tack för alla svar!

#3 - Jag bor i södra Dalarna.

Vi köpte Arvid och Pelle när de var små ungar från vår lokala djuraffär, min dotter ville absolut ha marsvin från olika kullar vilket jag förstår var dumt. Hade de varit från samma kull kanske det skulle ha gått bättre. Efter ett tag började de gnabbas mer och mer och till slut blev Arvid biten av Pelle så att blodvite uppstod. Då tordes vi inte ha dem tillsammans längre, och har inte vågat prova att sätta ihop dem sedan dess.

Vår veterinär menade att fördelarna med kastration skulle väga upp riskerna. Tyvärr är det ju rätt dyrt…

paronskrutten
0

8:  Hur gammal var han då?

Uppvaknandet är oxå lättare, dom har bytt medel, dom sover inte lika djupt-det är lättare för dom att vakna. Om min hona, som var sjuk oh trött klarade det, finns det väldigt stor chans att hennes marsvin klarar sig också. Ändå stöder jag inte ltsration, då det inte ens brukr fungera att sätta ihop dom ingen.

Helena

Tintaglia
0

Puttar upp tråden lite - nu har jag fler frågor…

Jag har bestämt mig för att inte kastrera våra två marsvinshannar. Jag ska istället försöka sätta ihop dem och skulle behöva lite tips och råd.

Jag tänkte gå tillväga så här: Först tänker jag bada dem så båda har neutral lukt. Sedan sätter vi ihop dem på golvet på neutral mark, beredda med rejäla handskar. Vi har också en bur som ingen av dem har varit i. Den kan de få vara i också.

Men man kan väl inte räkna med att kunna sätta ihop dem "på riktigt" samma dag? Och kan man låta dem vara i varandras bur ett tag för att vänja dem vid varandras lukt? Jag gör så med gerbiler om de behöver en ny kompis, men funkar det på marsvin också? Jag känner mig lite tveksam att sätta igång, jag vill veta mer först innan.

Om detta inte funkar - kan man utgå från att det kommer att gå bra med en liten bebis?

paronskrutten
0

Det låter bra det du tänkt dig :)

Helena

[Theriss]
0

#5 Varför måste de vara runt året för att kastreras? Är de pigga och krya tor jag inte åldern spelar nån större roll.

#8 Om det inte är narkosen som gör att de inte vaknar upp vad är det då?