Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 659 ggr
sandraedlund
0

Vet inte vad jag ska göra =(?

Min äldre hane har fått problem med ögat vet inte vad som hänt ännu ,se tråden: 
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4f4e33f8d4ebea430d01c790-hornskada?discussions-1

Nu är ögat "lite bättre" tvättade med koksaltlösning, tre gånger. Runt om ögat är det fortfarande rött. Hela ögat är grått, vet inte om han ser något heller.
Varenda gång hans burkamrat kommer nära honom så skriker han, och då menar jag skriker som i "hjälp" vi går dit för att se om något har hänt. Och lillkillen bara sitter där. han har inge sår eller någonting.

Tillhörande till saken är att gubben är snart 6 år - precis genomfört en liten operation som blev hans första veterinär besök - och nu när stygnen är tagna så händer det här med ögat.

Är han rädd för att han inte ser lillkillen? Eller är han rädd för att han skall göra illa honom? Borde jag sära på dem - typ med ett galler emellan så att de fortfarande kan känna lukten av varandra. Eller skall jag bara ignorera hans skrik?

sandraedlund
0

Tycker dessutom att det verkar som att han kliar sig mycket kring ögat, men vet inte om det är just bara för att han kliar sig där varenda gång jag kollar på honom… Tacksam för svar!

Lillisen
0

Jag skulle fortsätta tvätta och hålla koll på honom och skulle han bli alldeles för rädd skulle jag dela buren för att sedan på måndag åka till veterinären för att visa upp honom.