Förkylning? Vad ska jag göra?
Hej!
Jag har ju nyligen köpt ett marsvin hos djur magazinet. Vi fick ett sånt där fint papper med underskrift om att dom kollat, klor, ögon, nos, päls m.m… Bara de att dagen efter märkte vi att hon hade ett stort sår på kinden. :/ Det var gammalt och de var en sårskorpa på den och läkningsprocessen i full gång. Jag tvättade rent de lite och kikat lite på det varje dag nu. och de ser helt ok ut.
Men nu dom senaste dagarna så har hon varit väldigt slö och hängig och sitter uppburrad i ett hörn. Hon äter bra och tvekar inte att tugga i sig grönsakerna jag ger lite då och då. När jag placerar alla djuren i lekhagen så är hon pigg och allert och springer runt som vanligt.
Men så fort jag sätter in henne i buren igen så sätter hon sig i sitt hörn igen. :S
Jag blir väldigt orolig över det här och de känns inte ok… Vad ska jag göra? Eller snarare vad finns de att göra så hon mår bättre? Kan de vara på grund utav att såret läker så de tar på krafterna åt den lille? Hon är bara ca 12 v. :/ Lägger upp en bild på såret så ni får se. :/
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
Men usch! Det ser stort ut, inte som en bitskada. Det där borde du kolla upp
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
jag tyckte också det såg väldigt mycko ut, för bitskador blir ju inte sådär! :/ Suck.. ja, jag har en nära vän som är smådjursveterinär. Ska kolla om hon kan komma förbi. Men finns det något jag kan göra så länge?
Ser ut som Ringorm! :(
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Hoppas inte det är Ringorm, men är det det måste marsvinet och omgivningen behanlas och saneras vilket är kostsamt. Hade jag upptäckt en sådan skada/ sårskorpa hade jag genast ringt och åkt tillbaka till djuraffären. Sådant här ska de inte komma undan med. Har själv sett sjuka marsvin i våran stad från samma kedja :(
Är det sjukdom eller Ohyra måste dessutom förmodligen alla dina marsvin behandlas..
Något liknande hände oss när vi köpte våra marsvin. Det ena hade en kal fläck på ryggen. Veterinären konstaterade sellnic. Vi ringde till djuraffären och fick betalt för veerinärkostnaderna. Idag mår våra grisar väldigt bra och är friska.
ojoj… de var ju ett helvete när man började läsa om det. :/ Dock tror jag att det bara är ett vanligt sår. :/
Jag tänkte ge er en uppdatering. Att Zafira är så gott som frisk nu. Jag har matat henne med gurka indränkt i ren c-vitamin varje morgon nu. Så hon har piggnat till och sitter inte i hörnet längre, ingen uppburrad päls och inga kisande ögon. :D Blir så glad över att se hennes framsteg. :) dom har fått färsk broccoli nu som dom sitter och käkar :)