Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1079 ggr
[braco]
1

Varför sådant motstånd till c-vitamintabletter?

Hej

Jag gillar att ifrågasätta rådande övertygelser och undrar varför de flesta här på forumet är motståndare till c-vitamintabletter. Tuggtabletter av högkvalitet (ex. Oxbow) borde väl inte vålla några stora problem. Det finns vissa problem som jag ser med grönsaker:

- Många grönsaker som är nyttiga för marsvin (grönbladiga grönsaker) innehåller ganska små mängder av c-vitamin och måste därför ges i stora mängder vilket inte är bra för marsvin.

- Innehållet av c-vitamin i våra grönsaker varierar kraftigt under året och det är väldigt svårt att ha koll på hur mycket c-vitamin ett marsvin har fått om man endast ger grönsaker. Det går inte att lita på olika tabeller eftersom de visar maximala värden.

- Grönsaker ska utgöra endast en liten, liten del av kosten vilket gör att man inte får ge hur mycket som helst. Visst finns det c-vitaminrika grönsaker som paprika eller broccoli men återigen dessa kan ställa till med problem (magproblem, urinstenar och munsvamp) för vissa marsvin.

- Vi vet egentligen inte riktigt hur mycket c-vitamin ett marsvin behöver. Det finns många olika rekommendationer, allt från 10mg/kg kroppsvikt till upp till 30 mg. Kunskaper, speciellt här i Sverige verkar vara dåliga. Behovet verkar vara olika från djur till djur. Unga marsvin behöver mycket mer (upp till 3 ggr mer). 30 mg/kg kroppsvikt är väldigt mycket och man behöver exempelvis ge 60 gram vitkål per dag för att tillgodose detta.

- Folk verkar vara övertygade om att allt som är naturligt också är bra för marsvin. Denna uppfattning delar inte jag. Intuitionen och logiken säger att exempelvis överdrivet intag av vitkål, blomkål eller broccoli inte kan vara så bra för marsvinsmagar. Till vilken nytta ska man ge morötter? Varför ge gurka överhuvudtaget? På vilket sätt är det bättre än en tuggtablett med 50 mg c-vitamin?

Mina funderingar

Fridaaaa
1

Därför att så naturlig mat man kan, är bäst. Precis som till alla andra djur :)
Visst pellets är inte direkt naturligt men mer naturligt än c-vitamintabletter

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[braco]
0

#1 Tabletter av hög kvalitet är gjorda på naturliga råvaror. Det är bara att kolla innehållsförteckningen. De är inte farligare än koncentrerad juice vi människor dricker. Eller fortimel som vissa ägare här på forumet ger.

Problemet som jag upplever det är att om man endast håller sig till grönsaker finns det en risk att djuret inte får tillräckligt med c-vitamin. Många ger grönsaker av fel sort. Det var inte så länge sedan att en erfaren marsvinsägare här på iFokus startade en tråd som hette "Morot är inte bra". Många marsvinsägare är exepelvis lyriska över just morot. Morot är en grönsak som marsvin har väldigt lite nytta av, fiberfattig, lågt innehåll av c-vitamin och mycket socker. Gurka? Jag har läst inlägg där folk frågar om det är ok att ge potatis till marsvin och de får jakande svar! Marsvin ska inte äta potatis.

Grönsaker som man ska ge till marsvin, som är näringsrika och "naturliga" för dem som exempelvis olika sorters sallad (roman, mache mm) innehåller otillräckligt med c-vitamin. Paprika kan ge munsvamp, kålgrönsaker är inte bra för marsvinsmagar om de ges i stora mängder vilket det blir om man ska ge tillräckligt för att tillgodose vitaminbehovet.

[braco]
0

Jag bygger upp mina funderingar på den rekommendation av grönsaksintaget som många duktiga veterinärer ger. Det handlar då om max. 1 dl hackade och lättpressade grönsaker per marsvin och dag.

NinaS
1

Jag är lite kluven i frågan… Tabletter känns väldigt "konstgjort", och jag skulle vara orolig att de innehåller något som inte är bra för marsvinen. Å andra sidan vill jag absolut inte ge för mycket grönsaker, vill ju att grisarna ska äta rejält med hö.

Om dagsbehovet är 10 mg/dag (per kilo vuxet marsvin) så räcker det att ge 1/4 tablett/dag (Oxbows innehåller 50 mg). Det är ju inte så mycket.

Funderar på om man åtminstone nu under vintern skulle kombinera, så typ varannan dag grönsaker och varannan dag tablett. För grönsaker innehåller ju även andra "nyttigheter", så jag skulle inte slopa det helt.

Lite funderingar från mig…

[braco]
0

#4 Det är precis så jag känner. En kvarts tablett + lite grönsaker (1 dl/dag) + 1 matsked kvalitetspellets (för ungar) + mycket hö. Tabletter är en konstgjord sak men alla grönsaker är inte nyttiga. Många människor avråder från för mycket kålgrönsaker och det kan jag förstå. C-vitaminhalten i grönsaker nu under vintern är väldigt svårt att lita på. Vitkål ligger långt i från det värdet som anges i olika näringstabeller. Sedan måste man tänka på att 10mg/dag är det minimala intaget av c-vitamin ett marsvin ska ha. Det rekommenderade ligger på 25-30 mg/dag.

[braco]
0

#1 Jag är med för naturlig mat och det ska man inte sluta ge. Här handlar det om en liten c-vitamintablett som väger 1 gram (innehåller äppelpulver, tranbärspulver, ananaspulver och stabiliserad c-vitamin) som man ska dela på två marsvin, 1/2 gram per marsvin. Det handlar alltså inte om deras primära matkälla.

NinaS
1

Angående morötter: Läste en artikel av en engelsk smådjursveterinär, tror den är skriven förra året. Hon skriver att i allmänhet blir c-vitaminbehovet täckt om man ger en balanserad diet med grönsaker, inklusive morötter. ("Generally the vitamin C requirement will be met if a balanced fresh diet, including carrots, is fed." - Virginia Richardsson, VNJ vol 26)

Hon skriver att normalt c-vitaminbehov för vuxna marsvin är 10 mg/kg. För dräktiga och sjuka 30 mg/kg. Är man osäker om behovet täcks så är det bäst att ge tillskott, vitamin c kan inte överdoseras enligt Richardsson.

Ett citat till från samma artikel: "The basic guinea pig diet is hay, a proprietary dry mix, and unlimited grass, wild plants and fresh vegetables. They seem able to consume vast quantities of fresh food whilst rarely suffering digestive upsets". I översättning ungefär: Basen i marsvinets diet är hö, lämpligt kraftfoder, och obegränsat med gräs, vilda växter och färska grönsaker. De verkar kunna konsumera stora mängder färskfoder men drabbas sällan av problem med magen.

[braco]
0

#7 Väldigt intressant

[saphirasmarsvin]
1

Jag tror inte det finns endast en väg som är "rätt", utan jag tycker det är bra att folk kan välja lite vad just dem tycker känns bäst för sina marsvin. Det absolut viktigaste som jag ser det är att varje marsvinsägare känner till att marsvinen har ett C-vitaminbehov som behöver tillfredsställas och vet hur man kan tillgodose detta. Om så vore fallet hade det troligtvis varit väldigt ovanligt med C-vitaminbrist på marsvin :)

[braco]
0

#9 så rätt, så rätt :-)

Linnet
1

Men det är ju verkligen inte svårt att ge ett vitkålsblad om dagen, det är vad som behövs för att täcka C-vitaminbehovet till ett marsvin. Visst jag kan ibland ge en liten bit C-vitaminbrus eller flytande droppar i vattnet eller i kligröten ifall jag har hona med ungar för att säkra det ökade C-vitaminbehovet, men oftast räcker det ju med det dom får i sig med grönsakerna.

[090403]
0

Jag ger hellre ren askorbinsyra om det behövs till något sjukt/gammalt marsvin som kanske även har lite känslig mage. Det känns säkrare att bara "pudra" lite över en paprika t.ex, än att ge tabletter.

Men jag kan hålla med om att det inte alltid är lätt att vara helt säker på att kunna tillgodose deras C-vitaminbehov på vintern (på sommaren blir det mycket mera färskt gräs och andra växter utifrån) och samtidigt inte ge dem "för mycket" grönsaker, Hö,hö och hö är det ju de ska ha ;) Så då brukar jag ta en knivsudd askorbinsyra på deras dagliga grönsaker ca 3 gånger i veckan :)

godisgrisen
2

Jag tror att det kan räcka att ge c-vitaminrika grönsaker matar man med det blir det nog inte c-vitaminbrist. Personligen vill jag ändå vara på den säkra sidan så vintertid strör jag skobinsyra på frukostgrönsakerna nästan dagligen speciellt om det finns dräktig honor i gänget. jag tror inte det är risk för c-vitaminbrist på mina djur men jag tror att deras immuförsvar stärks av extra c-vitamin.

Däremot blir jag ganska upprörd över alla tips att hälla c-vitaminet i vattnet. Många marsvin dricker knappt något vatten alls så det känns väldigt osäkert att förlita sig på det. Har man fler marsvin i buren är det svårt att veta om alla får i sig dosen. Och det som jag tycker mig se som det mest problematiska hälsoproblemen med marsvin är problem med urinvägar och urinstenar och dessa brustabletter innehåller mycket kalcium. Jag skulle aldrig våga använda dem. Då är det bättre att köpa dyra dropparna på djuraffären och ge direkt i munnen.

Jag tycker inte det är fel att ge tillskott för mig spelar det ingen roll om det är onaturligt eller inte förstår inte riktigt det argumentet men det där att hälla det i vattnet…

[braco]
0

#13 Jag håller med dig. Dessutom så finns det en risk när man häller c-vitamin i vatten att marsvinet slutar dricka vatten på grund av bismak.

godisgrisen
0

#14 Ja det med… Jag får en känsla av att de som hittat på detta inte har speciellt goda "fältstudier" på marsvin ;-)

NinaS
0

#13 Jag håller med dig om det med tillskott i vatten. Har för mig att jag hört att vitaminet bryts ner nästan med en gång också. Någon som vet hur det ligger till?

[braco]
0

#16 Det gör det. Därför är det problematiskt att ge pulver med askorbinsyra. Även när man strör över grönsaker så kommer pulvret i kontakt med vatten där det löses upp. C-vitaminet som finns i tuggtabletter är stabiliserat och bryts inte ner så lätt.

LinaLj
3

#16 C-vitamin är kännsligt för ljus och för syre så jag antar att om man häller det i en genomskinlig vattenflaska som står framme i ljus så försvinner det ganska fort därifrån.

Man ska vara medveten om att det, tvärt emot vad många tror, går att överdosera c-vitamin. Jag är ingen expert vad gäller just marsvin men det kan leda till njursten bland annat. Dock är det i princip omöjligt att överdosera genom "naturlig kost" men eftersom tex kosttillskott är så pass koncentrerade kan det finns risk om man inte följer riktlinjerna. Man brukar räkna med att överdosering sker när man kommer upp i ca 15 gånger rekomenderad daglig dos. För ett marsvin skulle det med andra ord krävas ungefär 150mg c-vitamin eller en långvarig överdosering.

Linnet
0

#18 jo det går att överdosera, men då ska du ge så pass mycket så det tror jag inte man lyckas med.

Apropå att sätta i vattnet, så skulle jag inte förlita mig på det utan det ges bara som ett extra tillskott utöver grönsaker, tror inte dom tycker det smakar illa, snarare tvärtom.

Har hört olika om hur det bryts ner, vissa säger en timme, medan andra menar att det tar längre tid, hur som helst, har man många marsvin tillsammans så dricker dom ju upp en flaska ganska snabbt, man får oftast fylla flera gånger om dan.

[braco]
0

#7 Läser Richardsons bok "Diseases of Domestic Guinea Pigs". Verkar vara en bra bok men jag undrar lite varför hon "tjatar" om morot som en bra c-vitaminkälla. Morötter innehåller endast mellan 6-9 mg c-vitamin per 100 gram. Det är endast en tredjedel jämfört med roman sallad eller mache. Röd paprika innehåller 30 gånger så mycket c-vitamin som morot.