Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1542 ggr
ciss
0

Hus i buren

Har du ett "hus" till varje marsvin eller har du ett stort gemensamt hus där de kan krypa in? Skriv!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Jag har två hus till mina marsvin. Ett hemmagjort (eller ja, min farfar har gjort det) som det står "Snöboll" på, där gillar Snutte att vara mest då.

Det andra är ett köpeshus, en liten stuga med fönsterkarm och allt. Har gnagit lite på fönsterkarmen, men den håller än! Bra skick trots att jag använt den rätt mycket i två år. Bör nog byta ut den snart. Hur som helst gillar Nattie det huset mest. :-)

Har alltså ett hus till varje marsvin. Föredrar små hus för varje marsvin istället för ett stort för allihopa.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett rätt så stort hus och en "träbro" av pinnar. Tjorven brukar ligga inne under bron och Chico ligger brevid utanför :P
(det ser inte riktigt ut så i buren nu, har möblerat om :P )

- Mvh Emma

KvirrZ
0

Haha, kom på att man ser Tjorvens rumpa sticka ut från "bron"^^

- Mvh Emma

Thea-Cazzy
0

Jag har ett stort hus, men jag undrar bara…..

Sover marsvinen i husen, eller dom sover någon annanstans? Isåfall, var??

Vi pratade med en kille som var tvungen att ha varsitt hus till sina marsvin, för att dom vägrade att sova tillsamans ;P

KvirrZ
0

#4 Mina sover på lite olika ställen i buren :)
Ibland i huset eller under "bron/tunneln eller vad jag ska kalla den :P eller helt enkelt i spånet eller vid höt ^^

- Mvh Emma

Thea-Cazzy
0

Ja, jag tänkte väl det….. Men vad jag vet gillar marsvin närkontakt. I en djuraffär sågvi ett marsvin som sov på en kanin, som också sov. Hahaha, såg så gulligt ut.

Så det här med att killens marsvin inte ville sova tillsammmans förstår jag inte riktigt, men det beror kanske lite på individen.

Nicey_och_Smulan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina hade en tunnel som hus förut. Men nu har jag tagit bort det då min snälla far har satt in en hylla med bräda upp…så de har sitt gömställe där under nu.

#2 Fin bur!!

Nicey_och_Smulan
0

#4 Ett av marsvinen sover alltid i marsvinsbädden (den syns på bilden i mitt förra inlägg) och det andra sover under hyllan. De älskar marsvinsbädden och vilar och sover där väldigt ofta!

KvirrZ
0

#7 Tack :)

- Mvh Emma

Thea-Cazzy
0

#8 Okej, då vet jag det ;)

Vi ska nog köpa en marsvinsbädd också

[MatildaW]
0

#8. Jag har en marsvinsbädd jag också hemma, men inte vågat ha den i buren dygnet runt, kan jag ha det? Jag har den bara när dom är på golvet, men jag vill gärna ha den i deras bur. Så som sagt, kan jag ha den dygnet runt i buren?

När det gäller hus har jag ett gemensamt hus till dom, det funkar jätte bra, och dom brukr även sova tillsammans i det :)

katiz
0

ja,men det är väl klart om dom flesta här i iFokus har en bädd. du kan ju titta till bädden och marsvinen den första dagen.

Nicey_och_Smulan
0

#11 Jag har haft min i buren dygnet runt sen jag fick den. De älskar ju den….hihi….så jag vill inte ta ut den. Varför vågar du inte ha den i buren dygnet runt? Hos mig fungerar det bara bra =)

#12 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar Katiz….. jag tror inte alls att de flesta här inne har en marsvinsbädd till sina marsvin…

[MatildaW]
0

#13. Jag vågade inte för jag var rädd att de skulle kanske tugga i sig luddet som är :) me idag när jag städade buren la jag in den i ett av husen så att säga, det funkade jätte bra och dom hade inget intresse av att bita i den :)

dreamiz
0

Jag har lite blandat av hus, rör o sovsäckar. Det finns nåt för varje marsvin så de kan sova var för sig om de vill det.

Nicey_och_Smulan
0

#14 Okey, då förstår jag! Mina har inte tuggat på luddet…vad ja har märkt iaf….. Hehe, vad skönt att det funkade prima =)

[Liinda]
0

I tjejernas bur har dom ett hus och dom ligger båda där i och sover. Och i killarnas bur så har jag inget hus dom har 2 rör men dom sover inte i rören dom ligger i höhögen eller bara där dom känner för det :)

fulfisk
0

Just nu har jag ett hus, får ett nytt i veckan dock men jag tror ändå bara att jag ska ha ett i buren för det tar ju upp en del plats. Får se hur jag gör. Sedan har de även ett rör som de brukar ligga i :P

Lejonkungen
0

Nu lär ju folk hoppa på mig från höger och vänster om hur elak och vilken djurplågare jag är när jag säger att jag inte har något hus till mina marsvin. Det är inte så att jag aldrig haft hus men då¨jag haft det så har de honorna jag haft längst inte vågat sig ut. då jag tagit bort huset har de blivit mycket modigare. jag lägger ner handdukar istället som de kan gömma sig under och till en början var de mest där men nu ligger de oftast på dom.

Så jag har inte hus till något av mina marsvin.

Let the beating beginRäcka ut tungan

Nicey_och_Smulan
0

#19 Haha, jag tänker då inget säga om det….haha…. Folk får göra som de vill tycker jag =) Visst, det är lockande att blanda sig i då och då….menmen =)

Fungerar det bra med handdukar? Hade oxå tänkt att ha det i buren då någon här inne skrev att om det är väldigt farligt för de att gnaga på de….så jag har inte vågat ännu…

Limpan
0

Aaa,jag har ett hus till marsvinen :D

Lejonkungen
0

#20 jo handukar funkar bra, man får se över de ibland och tvätta dem regelbundet bara. det har hänt att de liksom snörat upp sig och då får man vara där med saxen eller byta så att ingen av marsvinen fastnar och gör sig illa.^^

[Liinda]
0

#19 jag har inte heller hus av den andledningen till mina hanar och jag tycker att det är helt okej om dom har nåt annat att gömma sig i tex ett rör som mina har. Det är ju inte lag på att ha hus det är lag på att dom ska ha skydd vilket dom har i handdukarna:)

Caroob
0

Jag har två hus, men ska ta ut det ena för det tar för stor plats nu när de börjar bli lite större, ska ha kvar det stora huset tänkte jag, blir mest gömställe i hela buren annars, nu har de ju dessutom kommit på att de kan flytta på det lilla huset (kartong) ibland ofrivilligt när Pollux som blivit lite rund kryper ut genom fönstret och släpar med sig det en bit :P

dreamiz
0

Även att mina har hus/rör eller nåt att gömma sig i så är det inte alltid de använder dom. Ibland ligger de helt öppet i  buren.

Tonnan
0

jag har filtar ite hus de blir tamare så men man måste ha något de kan krypa in i