Beteende efter kastrering
Jag förstår inte riktigt poängen med att kastrera en hane som är tjurig o inte vill gå samman med nån annan hane om det nu är så som jag läst att en kastrering inte alls ändrar beteendet på nåt vis.
Det är väl rätt givet det i alla fall i de flesta fall måste ändra nåt väsentligt?
Poängen med att kastrera marsvinshanar är ju främst att man ska möjliggöra att ha hanen med honor permanent. Jag skulle aldrig utsatt min hane för ett sådant ingrepp om det inte var för att han, som nu, skulle få tillgång till en flock honor.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

många kastrerar just för att då kan de ha de med honor i stället då de oftast funkar bättre. så de slippe gå själva.
#1 Jo, det är tanken för min del iaf.
Har försökt det mesta knep men inget funkar.
Min ena hane är jätteaggressiv mot alla andra hanar, oavsett ålder på motparten/plats (1-2 rum)/tid man lägger på att försöka få dem o gå samman/badningar innan osv.
Inget funkar, han flyger på o biter dem blodiga direkt.
Så imorgon ska vi iaf åka o kastrera han…för då vet jag att han iaf kan få gå med en eller två tjejer sen så får vi se om andra hanen hamnar hos en kompis som köper en bebis till han, för han verkar inte lika "omöjlig" på den punkten.