Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1849 ggr
pinku
0

Sockan vill inte äta!

Hej!

Jag är ny på forumet, och jag hoppas att någon har nåt bra tips till mig.

För två veckor sedan flyttade ett nytt marsvin hem till mig - Sockan 1,5 år gammal. Han är en glad och social prick, men han vill i princip inte äta grönfoder! Han äter hö och pellets, men ratar morötter, paprika, persilja mm. I hans gamla hem fick han mycket banan och vindruvor, och det äter han med glädje, men det kan jag ju inte ge honom varje dag, kan inte vara så mycket C-vitamin där. Kan det vara läge att kolla hans tänder hos veterinären? Har hört att de kan välja lätt-tuggad mat om de har problem med tänderna. Eller har någon nån annan idé?

_Charlie
3

Äter han pellets bör han ju inte ha problem med tänderna.

Kanske han är van vid att han får lov att välja och bestämma lite för mycket. Våra grisar får för sig det ibland. ;) Nej, nu har vi fått vitkål för ofta, nu vill vi inte ha mer, vi vill ha paprika.

Jag tycker du ska fortsätta erbjuda honom c-vitamina grönsaker så som vitkål och andra kålsorter och gul/röd paprika. Prova att ta bort höet och pelletsen så han bara har grönsaker, och så fort han ätit upp grönsakerna stoppa tillbaka höet igen.

Han behöver inte vräka i sig stora mängder, 5 gram röd paprika (en strimla) täcker hans dagliga behov och är så viktigt att han får i sig.

I värsta fall kan du köpa askorbinsyra, (ser ut som salt och är ren c-vitamin) det finns bland kryddorna i mataffären och kostar ca en tia, doppa en liten bit av det han gillar i den, en liten bit banan, så får han i sig c-vitamin. Men allra bäst är ju om han kan lära sig äta det i grönsakerna.

pinku
0

Tack för tipset, ska pröva det. Man kanske kan blanda det kan gillar med det andra, så får han kanske i sig det "av misstag", eller vågar smaka iallafall. Det där med askorbinsyran var smart, då behöver man inte få fullständigt panik, utan kan fortsätta få honom att äta i lugn och ro.

Snigelkrantz
0

Hej! Är det möjligtvis Sockan från Blocket?  Jag svarade på den annonsen, men  för sent! Haha. Skönt att han har kommit till ett bra hem. Jag har tänkt på honom ibland. (Han hade ju ett sånt gulligt namn).   Jag hittade en annan pojke på Blocket, Piff. Och han har liknande  problem med maten, väldigt kinkig och dålig aptit på grönfoder. Morgontrött är han också! Jag trugade just i honom lite paprika, det går långsamt men han har ätit upp det mesta av sin frukost nu. Att ta bort höet medan han äter grönsaker låter  smart, då får han tillbaks höet  som 'belöning'.  Det ska jag också testa. Lycka till med Sockan, hoppas han får igång aptiten snart!

pinku
0

Ja, det är Sockan från blocket! Liten värld :)

Han har kastat runt sin paprika hela morgonen, men nog inte fått i sig nåt :/ men det är bara att fortsätta truga, och hitta på andra alternativ. Det finns ju en mängd olika kålsorter…

Kajzza
0

Mitt kräsna marsvin föll pladask för spetskål. Hon blev helt tokig av glädje. Lyckades tyvärr bli lite lös i magen men det gick snabbt över peppar peppar.

Sockan låter jättegulligt. Finns en saga som heter Socka Musen…hihi

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

imoon
0

#4 Att han kastar runt paprikan kan tyda på att han har svårt att äta. Jag vet, tyvärr, flera fall med marsvin som bara kastat med maten utan att lyckas äta pga tandproblem. Jag tror att ett veterinärbesök för att i alla fall utesluta tandproblem kan vara en god idé. Förvisso äter han ju pellets vilket man kan tycka borde vara svårt om han har tandproblem… Möjligheten finns ju att han kastar med paprikan av andra anledningar också såklart.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

FeliciaS
1

Hö är den viktigaste maten för att hålla tänderna i skick så äter han ordentligt med hö borde inte tänderna vara några problem. Det kan dock vara värt att kolla upp tänderna hos veterinären i alla fall. Många marsvin som fått en specifik kost under en längre tid kan ofta ha svårt för ny mat. Jag hade tagit bort pelletsen omedelbart ur hans kost och gett honom enbart hö och grönsaker (prova med massa olika sorter - broccoli, vitkål, rotselleri, potatis, persiljerot, persilja, paprika, palsternacka, kålrot). Undvik det han äter lätt, som vindruvor och banan. Det är ingen bra marsvinsmat och får han det han tycker om kommer han inte börja äta av det andra. Tills du är säker på att han får i sig lagom med c-vitamin kan du ge honom kligröt med lite askorbinsyra (ren c-vitamin), om han äter kligröt. Annars får du ge honom det med pipett i munnen. Då kan du med fördel köpa/göra broccolipuré och blanda med askorbinsyran. Lycka till :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

pinku
2

Jag var med honom hos veterinären idag, mest för att slippa tänka på det, men tänderna var bra, det var ju skönt.

Prövade spetskål och endiver, och det åt han faktiskt, det är ju en bra början, fast bara lite i taget, vill ju inte att han får ont i magen.

Däremot har jag tagit bort pelletsen helt tills vidare, veterinären tyckte också att det var en bra idé. Det kan ju hända att han börjar äta mer olika saker när han ser att dom andra gör det (han bor i separat bur för tillfället, av karantänskäl). Men att han åt spetskålen gjorde mig väldigt glad! :)