Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1971 ggr
[findusen]
0

Mirakelbebisen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lördagen den 3/10 fick min chef hjälpa Måne att få ut två döda ungar och natten innan (troligtvis) fick Månes burkompis Phillemina 2 friska ungar. Dom var parade med samma hane, Molle.

Måne mådde bra under veckan som gick och i lördags (10/10) födde hon en unge till! en levande unge, och två moderkakor.

förstår inte hur detta gått till? men det låg iaf en ny unge i buren på lördagen! hon borde väl vara död med tanke att den ena moderkakan är från dom andra ungarna som föddes döda?

den lilla är en exakt kopia av Philleminas ena unge men vi tror ändå att det är Månes unge. Dom har ju samma pappa och han kanske kan ha chokladgener? (ungen är choklad vit och någon beige färg, samma som pappa molle fast molle är svart istf choklad)

han är dålig på att äta och diar inte varken måne eller phillemina. har tagit hem honom för att stödmata honom med näringsgrejs och Critical Care. har även tagit hem måne för att försöka få honom att dia, hon har mjölk..

någon som varit med om något liknande? eller har något tips på godsaker som dåligt ätande bebisar brukar uppskatta?
han har ätit ett grässtrå, en liten bit gurka och en liten liten bit morot.. samt en liten bit pellets och hyffsat mycket Critical Care.. han tar ingen själv, men han äter det han får i munnen (gäller även mjölk från måne, om man försiktigt trycker fram lite mjölk slickar han det i sig, men han tar inte spenen)

[findusen]
0

ungarna o philleminas rumpa.

[findusen]
0

måne ungarna och phillemina

FeliciaS
0

Jättesöta bebisar, grattis till dem (eller vad man ska säga…) ;) Han har verkligen ett vackert rutmönster över ryggen. Vilken tur att allt är bra med Måne! :)

Håll koll på den lilles vikt så du kan se hur den förändras. Försök också få honom att dia, den första råmjölken är otroligt viktig för att de ska få i sig det de behöver för en början på livet. Har han fått i sig den? Jag hade problem med att få en unge att dia, till en början fick jag lägga ena spenen i mungipan på honom och försiktigt trycka ut lite mjölk. Först då började han snutta lite själv. När de är såpass små behöver de verkligen mjölken och de viktiga ämnen som finns i den, en mycket hög fiberhalt (som Critical care) är mer anpassat till vuxna djur. Mata honom i första hand med di, i andra hand med Fortimel (skogsbär). Utöver det kan du också ge lite Critical Care och grönsaker.

Håller tummar och tassar för lillen och hoppas han kommer igång med maten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Binajis
0

Men jag förstår inte riktigt… lördag den 10:e var ju för 4 dagar sedan? Har väl inte varit någon lördag efter det? Eller har jag missförstått något?

Du skriver; "lördagen den 10:e", för fyra dagar sedan.

"mådde bra under veckan", vilken vecka?

"i lördags födde hon en till unge", vilken lördag?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[findusen]
0

#3 hehe jo tack^^ :P har faktiskt inte tänkt på hans teckning, men när du säger det så ser jag ju hur fint det ser ut :D

ja, jag vägde honom innan idag och fick det till 68g ..vet inte om vågen är skitbra för det känns ju superlite, men å andra sidan är han ju pluttig!

eftersom hon haft mjölk sedan dom första ungarna föddes (döda) så är nog den råmjölken ganska slut.. men jag försöker få honom att dia men han fattar nog inte hur han ska göra? :S vågar ju inte ta för hårt i hennes spenar heller, men jag kan försiktigt trycka ut en droppe typ..  hur lång tid tog det för din bebis att börja dia, hur länge fick du hjälpa honom?
trodde det var viktigt att få igång magen på den lilla oxå, men då behöver jag inte pressa i honom så mycket cc iaf.. det är ju lite meckigt eftersom det är svårt att få upp i pipetten! har inget fortimel hemma, men vi har nog på jobb.. nån spec anledning till skogsbär eller det är smaken?

tack för hjälpen :)

[findusen]
0

#4 sorry, läste inte igenom det så noga efter jag skrivit det och tänkte nog inte helt klart när jag skrev det^^ hehe. men jag har ändrat lite nu! :) hoppas det är mer begripligt :P

FeliciaS
0

#5 Alltså han började snutta lite när man hade honom uppe, men han diade aldrig självmant. Han levde tyvärr bara tre dagar, för varje dag som gick blev han sämre, sista dagen gick han bara i cirklar innan han somnade in… Men så var han svagast av sex ungar också.

Man får vara försiktig så man inte ger dem för mycket på en och samma gång - viktigt är att ge lite mat men ofta. Diar han ingenting behöver han mat minst varannan timme. 

De andra smakerna är vanilj och choklad har jag för mig, skogsbär brukar uppskattas mest och känns ju mest "naturlig" i smaksättningen även om den ändå är konstgjord.

Mvh Felicia

[findusen]
0

#7 jaha.. :S har stödmatat en del ungar genom åren i djuraffären jag jobbar i (vi föder upp själv) och ibland dör ju honorna alt inte tar hand om ungarna, så då har jag u gett dom en extra chans, men det brukar ju finnas en anledning att honorna inte vill veta av dom och att dom inte äter själv..har iaf inte haft någon som överlevt :S men dom har ju inte ätit självmant heller…..

ger ganska lite, han spottar ut när han inte vill ha mer, och ger ungefär varannan timme. även på natten^^ :P

jaha okej, men då tror jag nog hon har med skogsbärsmak i djuraffären :)

FeliciaS
0

#8 Hur går det med honom nu? Någon förändring?

Mvh Felicia

[findusen]
0

#9 han sitter just nu på min mage och bajsar^^ hehe. han äter inte själv, men äter gärna när man ger honom med pipetten… känns inte som att detta kommer leda till att han blir "frisk" och gammal, utan han kommer säkert dö….. MEN han blir en vecka imorgon och han har inte förändrats till det sämre…. men han äter som sagt bara när jag ger honom mat och det kan jag ju inte hålla på med dag och natt i all evighet.. men vad gör man? kan ju inte låta honom svälta..

Mamma Måne är dock kvar hos sin burkompis Phillemina och hennes ungar på jobb idag…hon brydde sig inte om honom och han behöver sitta i en låda med värmeflaska för att hålla värmen och det känns inte rätt mot måne att hon ska sitta i en låda hela helgen^^

han får marsvinskontakt av mina hanar en liten stund då och då, dom tycker att lillkillen är en rolig sak som luktar gott^^

Binajis
0

Håll koll på bajseriet, massera honom på magen och få honom att röra sig så tarmarna kommer igång :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[findusen]
0

#11 han bajsar som bara den just nu iaf :P masserar magen nätt efter maten och även hela honom så att blodcirkulationen kommer igång och han inte blir kall.. "tvättar" även hans rumpa, då brukar dom bajsa… han klättrar runt på mig och jag låter honom "springa runt" inne hos mina hanar och han vill mest ha värmen av dom och dom är lite smårädda för honom :P men samtidigt nyfikna.. :)

Binajis
0

#12 Det låter bra, många glömmer det där och när dom väl märker att allt inte står rätt till är det oftast försent. Men har han inte blivit sämre på den här veckan så kanske det går vägen. Jag håller tummarna! :)

[findusen]
0

#13 jo men samtidigt har han inte blivit bättre :S hoppas att han helt plötsligt bara tar en tugga hö och börjar äta själv…. han blir liksom uppspelt och snusar och tar en tugga av vissa saker jag sätter fram till honom (t.ex havrefras som mina marsvin och kaninen älskar) men sen när han tuggat lite på den är det precis som att han kommer på sig själv och slutar tvärt… =/ han får aldrig nåt i sig utan det är bara lite gnag….

Binajis
0

Hur allert och pigg är han? Gör han likadant på dom allra mjukaste sakerna eller om du tvingar in en liten bit i munnen på honom?

Jag har just nu en hona med lunginflammation och fram till igår gjorde hon precis likadant. Tänkte att hjälp, nu har hon fel på tänderna med, men eftersom hon klarar det alldeles utmärkt idag verkade det helt enkelt vara utmattning. Hon orkade inte helt enkelt.

[findusen]
0

#15 han är ju inte så pigg som en 'frisk' unge.. men han struttar ju runt om man sätter honom på bordet/golvet/i buren. men han söker sig gärna till en varm plats för att sitta där… (just nu har han sökt sig till min armhåla i pjamasen) han pratar väldigt mycket både med mina hanar och med mig (och med sig själv?) han kurrar när man klappar honom och det har ingen av dom andra bebisarna jag stödmatat gjort. men att säga att han är pigg är kanske att överdriva…… =/

tänkte oxå att det kunde ha nåt med tänderna att göra…. men isf är det ju medfött,… alt någon hjärnskada… men han borde ju inte ta emot det jag ger i pipetten då heller? han är dock väldigt kräsen… provade ge honom vatten med c-vitaminbrus i, för c-vitaminets skull med se det skulle han inte äta! han bara gapade och försökte spotta ut det som om det var det äckligaste han smakat! så gör han även när man stoppar in vissa saker i munnen på honom…typ vitkål^^

vissa saker han han ätit, gräs och morot och gurka (inte varje gång dock) och pellets har jag lyckats få honom att äta oxå…

men det kanske är som du säger att han är för svag, han orkar inte tugga?
hoppas din hona blir bra igen!

Nadja337
0

Hej!

Min pojkvän har fått en sån liten mini unge att överleva…. Vägrade dia och var en dvärg i jämnförelse med övriga syskon. När storebror och systrar var leveransklara var minstingen fortfarande som en 2 veckors i storleken…

Han matade ungen med Fortimel med doseringsspruta från dag 2 har jag för mig när denne började skaka… Flera ggr per dag. Lagom till att ungen fick tillbaka kraften att stå på egna ben…..så fick han inte dia mamman för att han bet henne i spenen varje gång…. Så det blev spruta för hela slanten….

Under hela tiden var han tillsammans med mamman och syskonen men åt inte tillsammans med dem.

Efter att pojkvännen introducera Fortimel hos oss så har inga svaga ungar som klarat förlossningen dött… och det är ngra stycken idag. Självklart har vi försökt få ungarna att dia mamman i så stor utsträckning som möjligt. Ibland har vi använt Fortimel bara som liten komplettering när det har varit många ungar i kullen.

Så det finns hopp om man e envis och har möjligheter.

//Nadja

Linnet
1

#17 Tråden är över 2 år gammal.

Nadja337
0

Man lär sig ngt nytt varje dag ;)