Djuraffärsmarsvin, vad händer med dem?
I ca ett halvårs tid har jag sett en supersöt hane i en djuraffär här i Malmö när jag gått in för att handla hö. Han har haft kompisar som kommit och gått (blivit sålda) men han sitter ensam kvar just nu. Frågade därför försäljaren vad som kommer hända honom om han inte blir såld. Fick då svaret: Han åker tillbaka till uppfödaren efter nyår. Vad uppfödaren sen gör vet jag inte, och vill inte heller veta det faktiskt.
Detta gjorde mig så otroligt ledsen och jag kan inte tänka på något annat än marsvinet. Jag har själv redan en kastrerad hane och 3 honor som går här hemma i en flock och jag antar att det skulle bli totalkaos om jag skaffade en hane till :/
Är det någon som vet eller kanske känner till dessa "uppfödare" som säljer till djuraffär?
Skulle du kunna skicka ett PM till mig vilken affär? Bor nämligen i närheten av malmö =)
ja jag vet inte rigtigt om du köper den där hanen och kastrerar den och köper en till bur sulle du kunna setta han i en bur med en eller två av honorna? kanske?
jag vet inte rigtigt har inte marsvin själv
men iallafall kenner inte någon marsvins uppfödare
Det beror nog på vad de menar med uppfödare. Det kan ju vara en riktig uppfödare som samarbetar med butiken som verkligen tar tillbaka de osålda marsvinen och omplacerar eller behåller dem själva. Då är det ingen fara med marsvinet. Men det kan vara så att butiken kallar grossisten uppfödare eller att de kommer från en strorskalig smådjursproducerande person (vill inte kalla dessa uppfödare) då ser inte framtiden speciellt ljus ut…
Jag har tidigare haft viss kontakt, genom mellanhand, med en grossist (som själv benämner sig som uppfödare och uppger sig vara medlem i SMF, vilket inte verkar stämma…) och just den grossisten tar tillbaka hannar som avelsdjur. Fast å andra sidan, har de redan många avelshannar, vilket de troligen har, lär de ju knappast ta honom som avelshanne utan snarare avliva. Svårt att säga vad som händer, sorgligt är det…
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Om det är en riktig uppfödare är det ju bättre att den kommer dit än att avlivas eller blir ormmat som tyvärr jag tror många osålda blir.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mitt samvete har gjort att jag för första gången köpt ett marsvin i djuraffär. Är egentligen väldigt emot det, men jag har tänkt på den lilla killen så länge :( han är som sagt här hemma nu och imorgon kommer RosaKiwi här på marsvinifokus att hämta honom. Antingen så ordnar hon fram ett bra hem åt honom eller behåller honom själv! (vet att det inte är så bra med flängande fram och tillbaka för ett marsvin men har inget annat val)
Han hade stora hårknölar i baken som jag fick klippa bort, men annars är han hur pigg och fin sem helst! :)
#2 ja jag tänkte på det, men jag gillar inte att ha marsvin i små burar utan jag har byggt en stor bur själv. Och jag kan inte bygga fler stora burar då våra 50 kvm inte räcker till. Vill inte heller kastrera honom då det finns risk att han inte klarar det.
Vad bra nu får han iallafall ett bra liv! :)
Kram Karro :)
#6 Tycker verkligen inte att du ska må dåligt eller så över att ha köpt marsvin i djuraffär. Att du gör det en gång ökar inte egentligen efterfrågan, visst det kanske kommer nya marsvin till butiken men det hade det gjort i alla fall. Vill man verkligen försöka hindra djuraffärer från att sälja djur så är inte bojkott vägen att gå, eftersom andra ändå köper djuret (eller så skickas det tillbaka/byts mot yngre djur) osv. Bla, bla, bla, menar inte att slänga fram mina åsikter här egentligen men vill bara säga att du inte ska behöva ha dåligt samvete eller så för att du köpt ett marsvin i butik.
Själv har jag köpt marsvin i butik många, många gånger. En gång av liknande skäl som dina, flera gånger för att jag blivit kär. Tycka vad man tycka vill, sånt händer.
Tycker det är fint gjort av er att ta er an den lille grisen!
Hade praktik på en djuraffär som svarade mig samma sak, men de sa att grosissten "gör sig av med dem", avlivar på nått sätt…
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Tyckte så synd om honom och eftersom vi hade plats för en till så var det inget att diskutera =) Jag pratade med sambon och han sa att det var väl klart att vi kunde hjälpa till eftersom platsen finns =)
#11 super-bra
Upplever ett hemlighets makeri kring dessa "grossister". Man undrar var de finns, hur marsvinen sköts, hur tänker man när man "producerar". Är syftet endast att förse djur affärer med nya djur, eller säljer man även till andra ändamål? Har själv två hanar från djur affär och när jag försökt ta reda på mer om dem via berörd affär får jag känslan av att affärs innehavarna tycker att det är bäst att inte veta. De har i stort sett ingen information att ge, åtminstone inte till mig. Är även detta bara ett sätt att käna pengar?
#13 Exakt så upplever jag det också.
Just det här hemlighetsmakeriet runt denna verksamhet är väldigt välmurad det känns som alla butiker är instruerade att inte säga någonting till köparna. Överallt verkar de som frågar få samma svar ett litet svävande att djuren kommer från en uppfödare vilket iof. är sant eftersom de är uppföda av någon. Sen är det stopp mer får man inte veta.
Personligen tycker jag att detta är väldigt skrämmande att de inte kan vara öppna med verksamheten. Jag kan inte tolka detta på något annat sätt än att det inte sköts snyggt och att butikerna skulle tappa kunder om de visste sanningen. För man måste ju förstå att de som köper djur tycker om djur det finns säkert några som skulle reagera och protestera om de fick reda på hur det går till och kanske kavla ut det i media. Det har inte butikerna råd med.
Bara detta hemlighetsmakeri i sig är en anledning nog för mig att bojkotta all försäljning av smådjur i butik.
Min upplevelse är tvärtom. Att få reda på information om exempelvis Bränntorps gård, vilken skickar djur till flera djuraffärer runt om i landet, har aldrig varit ett problem för mig. Alla djuraffärer jag pratat med har sagt rakt ut att djuren kommer därifrån, vart den ligger och vilka som driver den. Samma information finns även i informationshäftena man får med då man köper djur. Så just Bränntorp tycker jag inte har särskilt mycket hemlighetsmakeri i systemet. Det enda konstiga är ju att de hävdar att de är "medlemmar i SMF", vilket jag fått information (från personer inom SMF) inte stämmer. Fast det är ju inte konstigt att de skriver så, de vinner ju på det i och med att det ger en positiv känsla för köparen.
Däremot har jag stött på kommentaren "Uppfödarna är privata men ger bara ut sitt namn vid köp av vissa utvalda marsvin" på en, numera nedlagd (och ökänd), djuraffär. Så i det fallet känner jag igen vad Trollstugan och Godisgrisen skriver.
Imazoo är också lite hemlig, men verkar inte vara lika vanlig att djuraffärer köper marsvin från längre? Bränntorp verkar vanligast idag, är min upplevelse.
En intressant sak, som jag funderat mycket över, är att åtminstone Bränntorp verkar ha en del renrasiga djur. Jag har 4 marsvin vilka jag VET är från Bränntorp och i alla ser man att de har vissa raser i sig. En är en virvelpet men solklar abyblandning, virvlarna hon har sitter bra, hon har en kal fläck (outvecklad virvel) i pannan, hon har snygga kindåsar och hon låter som en aby (jag upplever att abys gnäller…). En är det flera som kommenterat att hon nästan måste vara en teddy, men med relativt dålig päls dock har hon rätt så bra färg och tydlig teckning. Osv. Min funderan är då hur de kommer över rasdjuren. Jag tror att många uppfödare inom SMF känner till namnen på grossisterna, alltså personernas namn, och hur många säljer frivilligt till dem? Vet att de har satinpälsade dessutom, det måste de ju ha fått någonstans ifrån också. Men ofta ser jag just abysar eller abyblandningar i djuraffärer, man undrar ju.
Vill avsluta med att klargöra att jag inte, egentligen, argumenterar FÖR att djur ska säljas i affär. Absolut inte. Men jag har flera tankar kring det hela och tycker det är en bra diskussion. I ärlighetens namn kan jag varken benämna mig själv som för eller mot, snarare mot dock. Att jag inte kan säga att jag är helt mot är väl just det att jag faktiskt kan tänka mig, i undantagsfall, att köpa djur från affär. Även om jag väl helst skulle se djuraffärer utan levande djur… Skulle någon göra ett ordentligt försök till förbud, typ genom namninsamlingar eller liknande, skulle jag vara intresserad i att deltaga och visa mitt stöd. Däremot skulle jag, i dagsläget, inte starta något sådant själv (mest pga tisbrist förvisso…). Men det här är en jättespännande diskussion.
Väldigt intressanta åsikter, kunskap och tankar. Då är det tydligen inte bara jag som upplevt detta hysch, hysch.
Har själv två "djuraffärs hanar", den ena såldes till mig och sas vara teddy, vilket jag tror är en sanning med modifikation. Han har helt klart teddypäls, också dålig sådan och är väl tecknad med en virvel i pannan. Men renrasig tror jag knappast att han är, affären tog dock extra betalt för just detta! Den andra måste vara virvelpet med något långhår bakåt eftersom han har mycket och på vissa ställen lång päls. Vore roligt att visa dem för någon kunnig person någon gång som kunde berätta mer om vad de tror om dessa pojkar, och även färgbestämma, vilket jag känner mig osäker på om jag själv behärskar. Ska försöka få hjälp med att lägga in bilder här på forumet, vilket jag inte heller kan än, vissa av er är ju väldigt duktiga på färger just.
Bränntorp är okänt för mig, är det något ställe som levererar till hela Sverige? Det verkar ju ändå tillhöra den mer seriösa gruppen.
Håller med om att abysar är vanliga i djur affärer, självklart vill de ha djur som ev. köpare inte kan motstå. Ju fler de säljer desto mer pengar i fickan. Även denna "bransch" styrs så klart av pengar och inte djurens bästa i vissa fall. Det finns tyvärr alltid "mellanhänder", även bland rasfolk där vissa som avlar i stor skala verkar vara mer intresserade av en extra hundring än om djuret kommer till ett bra hem.
Hoppas jag inte retat upp allt för många, med det jag skrivit! Disskutionen pengar/djurens bästa är ju ständigt levande och kommer väl så att fortgå ett bra tag till antar jag. Viktig och aktuell!
#16 Extra betalt för att det "var" en teddy?! Det var det värsta… Gällande mina djur har affären blivit förvånade när jag nämnt att det syns att de har vissa raser i sig. Min teddy är det uppfödare (av teddy bland annat) som bedömt henne som teddy, fast Lakeland har även det varit en gissning, då hon var lite yngre (frågan är bara om grossisterna avlar skinny…).
Ja, lägg upp bilder så kollar vi! (Tryck på "Skriv inlägg" högst upp i spalten för inlägg för att starta en tråd, för att sedan lägga in bilder trycker du på knappen "Välj fil", om du vill kan du visa bilden direkt i inlägget genom att kryssa i rutan som "säger" så).
I jämförelse med somliga andra grossister är min upplevelse att Bränntorp är något mer seriösa. Däremot framställer de sig som mer seriösa än vad jag nog tycker, i alla fall. De har fått viss kritik (och krav på åtgärder) av länsstyrelsen gällande antal djur i samma bur (/burstorlek), men det är den enda kritik jag känner till att de fått i sådana sammanhang. Dock känner jag till att de avlar på satiner, vilket jag tycker sänker seriositeten hos dem. Sen att de skriver i sina medföljande skötselråd att de är medlemmar i SMF gillar jag överhuvudtaget inte. Enligt uppgift är de inte längre medlemmar och även om de var det så är de inga aktiva medlemmar och ännu mindre registrerade uppfödare, varför jag tycker att det är på gränsen till hyckleri att överhuvudtaget nämna ett sådant medlemskap. Å andra sidan finns det alltid gråzoner, och som sagt så upplever jag Bränntorp som trevligare/seriösare än somliga andra grossister. Jag är dock osäker på hur pass långt ut i Sverige deras djur skickas (marsvin och kaniner). Gården ligger i Rejmyre (de har en hemsida, dock inte det första som dyker upp på google däremot det andra tror jag. Med avstängd kommentering…), till Stockholm skickar de åtminstone djur. Djuren från dem är ofta trefärgade och har ofta "renrasiga drag" i sig. De är ofta fina och trevliga i temperamentet är min upplevelse.
Nu när du skriver det om "mellanhänder" så kommer jag att tänka på att kanske är det så att utbyten sker mellan grossister och affärer, och att det är så de får renrasiga djur? Alltså att privata uppfödare av rasdjur säljer "överskott" till djuraffär, vilka byter dessa mot djur från grossisterna? Det kanske skulle kunna ske. Jag vill verkligen in i det längsta tro att inga privata uppfödare, åtminstone inga inom SMF, säljer djur direkt till grossisterna…
Jag tror inte att dina åsikter och tankar retar upp någon! Tror tvärtom att många delar dem med dig. 
#18 åhh så söt! :-D
Titta det funkade!
Ok. Min "virvel" Einstein och "teddy" hanen Gimli, som jag fick betala extra för! Undrar vad ni tror om deras färger och vad de möjligtvis kan tänkas innehålla för raser. Visar också en bild av sonen till Einstein, och undrar hur han skulle färg bedömas.
Kanske inte de vackraste marsvinen man har sett, men de är jätte mysiga!
Alla är jätte söta! :D
#18 Absolut en abyblandning skulle jag säga med tanke på åsarna på huvudet och över kinderna. Sen ser det ut som att han har två band med rosetter? Ett i "midjan" och ett över rumpan? De sitter för högt men ändå relativt "rätt" i förhållande till varandra… Färgerna har jag svårt att avgöra, men kanske chocolate/buff/white, chocolate/golden/white eller så kan "chocolate"fälten istället vara black i någon av de tidigare nämnda kombinationerna. Men jag är osäker.
#20 Med tanke på att pälsen på rumpan ligger ned så är det ju i alla fall inte en teddy eller rex med korrekt pälsriktning. Cresten i pannan tror jag kan dyka upp på vilken ras som helst, rent teoretiskt. Så den tror jag inte nödvändigtvis behöver säga något om eventuell inblandning av ras.
Såhär har jag fått lära mig (rätta mig om jag har fel, den som vet): Både teddy och rex kommer av recessiva anlag, vilket innebär att blandingar innehållande någon av raserna inte blir strävhåriga (om man inte den andra föräldern har en dominant strävhårsgen, typ Lunkarya). Så en "teddymix" eller "rexmix" som många brukar säga är det nog inte, sådana blir släthåriga. Antingen är det en blandning mellan nånting med ett dominant strävhårsanlag eller så är det en teddy/rex med pälsriktingsfel. Kan förvisso vara en lakeland också, men jag tror inte att djuraffärerna/grossisterna har fått in skinny och lakeland (än). Möjligheten att de har det finns ändå.
Han är i alla fall black/golden/white, eller om man vill Tort 'n white. Tort 'n white ska egentligen vara rutiga (i färgkombinationen black/golden/white), men om man vill kan man såklart kalla icke rutiga djur i de färgerna för tort 'n white också.
#21 Jag ser abyn i honom också! Framförallt hur pälsen på huvudet och kinderna ser ut men till viss del även rosetterna på kroppen. Hans färg är jag osäker på. Kanske black/white eller sepia/white (sepia är rent genetiskt svart men bleks pga en creme gen) eller kanske zobel/white (fast zobel är jag oerhört osäker på hur det ser ut egentligen, mer än att det kan misstas för svart om man är osäker). Finns säkert någon som vet bättre än jag.
Då tror du ungefär som jag gör! Kul!
Är också lite osäker på om Einstein verkligen är chocolate eller om man skulle bedöma det som något annat. Han är dock ljusare, tickad på mitten i det mörka i ljusare nyans.
Den "lille" killen är inte vit på kroppen utan ljust vaniljsås färgad, typ creme, men det är alltid svårt att få fram rätt färger på bild. (i alla fall med min kamera.) Har också svårt att se om han är mörkt brun på vissa ställen eller svart, för att försöka förklara nyanserna så gott jag kan.
Vet inte om det blev tydligare av min beskrivning, försöker själv lära mig färg beskriva någorlunda vettigt, men jag tycker inte det är helt lätt.
Tack snälla för ditt svar!
#24 Då gissar jag att han är sepia/creme (genetiskt: black/creme, man kan benämna det som sepia eller black beroende på vad man själv vill). Färger är supersvårt! Framförallt har jag svårt för creme, buff och ibland golden och sedan de olika färgerna som är eller kan misstas för svart. Men kul är det!
Inga problem! Fina grisar är de!
God Morgon kära marsvins människor!
Ja, visst är det klurigt det här med färger, men väldigt roligt, en riktig utmaning! Det är ändå en tröst att vi är många som tycker att det är knepigt! Tänk om man omedelbart kunde fastställa färger och tecken, utan tvekan, men övning ger färdighet får jag hoppas! Känns som om man skulle behöva LÅÅÅÅng praktik hos någon duktig och van person! Det finns ju inte LITE olika färger och tecken att sätta sig in i ! Men skam den som ger sig…
Vill bara dubbel kolla, den "lille" skulle då alltså kunna vara sepia/creme/white (han har något vitt tecken) eller fattar jag fel? Lite lurigt när man ska få ihop tänket om genetiken också, men jag hoppas jag inte missuppfattat totalt. Så sepia och black är samma sak eller?
Ha en underbar dag!
Jsg köpte mina första marsvin i affär och som jag fattade det så var det en av tjejerna som jobbade i butiken som föde upp ungar till affären, kanske så det går till.
#27 Oftast tar djuraffärer in marsvin från grossister, sällan dem föder upp själva tyvärr…
#26 Ja på sätt och vis. Sepia är blekt svart, t.ex om man har ett marsvin som är black/cream så kan creamen "bleka" det svarta så att det ser mer brunt ut :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.