billig kastreing?
Någon som vet någon vetrinär i Göteborg/borås trakten som är duktiga och billiga på att kastrera marsvin :)?
// Sara
Blå stjärnans exotiska avdelning i Göteborg ska vara bäst :)
Jag kastrerade min hane i januari på Salihs veterinärpraktik i Vallda (Kungsbacka typ). Han är väldigt duktig och trevlig. Marsvinen sövs inte ner utan de får en så liten dos att de blir trötta och sedan får de lokalbedövning. Kastreringen tog totalt ca 25 minuter och jag var med hela tiden, vilket kändes väldigt tryggt. På alla andra kliniker i Göteborgsområdet söver man marsvinen vad jag vet, och då finns risken att de inte vaknar upp sedan. Min hane var sig själv så fort narkosen gått ur och han började äta så snart vi kom hem igen. Jag trodde aldrig att det kunde gå så smidigt som det gjorde :) Jag lät kastrera en hane år 2005 också, fast på en klinik där de sövde ner marsvinen och där han dessutom var tvungen att stanna kvar några timmar efteråt. Han var inte sig själv förrän över en vecka efter operationen. Jag fick betala 650 kr för kastreringen hos Salih och drygt hundra kronor mer på smådjurskliniken för sju år sedan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Blå Stjärnans exotiska avdelning är fantastiska på marsvin, men de använder som sagt narkos som i sig är en väldigt stor risk när det gäller marsvin.
Även jag har kastrerat två hanar på Salihs veterinärpraktik och har lika goda erfarenheter som FeliciaS.
Något man skall tänka på när man kastrerat är att vara uppmärksam på urinvägsinfektioner och böldbildning vid operationsstället. Ju tidigare man sätter in behandling om de behöver desto bättre!
Lycka till! 
#3 Hur länge efter en kastrering behöver man checka extra?
Jag kastrerade också min hane hos Salih och har lika god erfarenhet av detta som #2 och 3. Jag valde att åka hela vägen till Salih främst p.g.a. att han inte söver, hans metod är väl genomprövad vid det här laget han har kastrerat en mängd marsvin med goda resultat.
#3 Jag höll den värsta kollen ca 1 vecka efter, sedan planar det ut. Det läker fort om allt är som det ska.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Hm okej, för har nämligen ev. 4 hanar att kastrera! Salih låter ju helt klart bäst :)
// Sara
#6 Jag är lite nyfiken. Hur kommer det sig att du skall kastrera så många på en gång? 
#7 så att alla kan bo tesammans med honorna
// Sara
#8 Alla hanarna med samma honor?
Brukar inte gå, då hormoner osv inte försvinner, bara att dem inte kan "göra ungar" så det brukar inte hjälpa att kastrera.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#8 Det kan inte bo mer än en hane hos en hona eller flera honor, trots att de kastrerats, då hanars beteende tyvärr inte ändras av kastrering.
Hade du tänkt att ha dem alla tillsammans?
#9 10
Jo det kommer funka :) Har lite olika planer på hur jag ska ha dem tesammans, inte bestämt mig än men det kommer att funka.
// Sara
#11 Kan du ju inte garanterat veta?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej sant men till 90%
// Sara

#11 Spännande! Berätta! :)
Som sagt, du kan inte bara kastrera hanarna och ta in alla de 4 tillsammans till honorna, deras beteende ändras INTE bara att inga ungar blir till.
#14 De har ett eget "rum" som de springer i, har delat upp det olika delar och så så får se lite hur jag ska göra. Det funkar o ha dem tesammans nu så. Hanarna tesammans och honorna breve
// Sara
#16 Men det är skillnad om de bor i samma flock som honorna eller om de bor bredvid dem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nyfiken på syftet med att kastrera alla om de funkar så bra ihop, det är ovanligt att fyra hanar samsas och har man lyckats med det och haft sån tur är det nog så riskabelt och börja mixtra. Speciellt om det kommer honor in i bilden. Att ha flera kastrater tillsammans med honor kan gå i mycket ovanliga fall, om man har tillgång till enorma ytor (nu pratar vi hästhagar typ). Risken vid det du tänkt dig är att alla hanar slutar att fungera ihop, och att du då står där med fyra hanar som behöver enskilda burar (som kastrater då med lättheten att de kan placeras med honor.) Frågan är bara om du tagit det med i beräkningen så att du helt enkelt är beredd på att du kanske måste ha fyra olika burar i slutändan, är det medräknat så lycka till, det blir ett spännande experiment :)
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
#16 Något man skall tänka på är att när du sätter till en eller flera honor till mer än en hane är att du då ger dem något att fightas om. Även om killarna går bra ihop nu (Vilket är imponerande!) så är chansen minimal att det gör det när det kommer honor med i bilden.
Jag hade delat upp marsvinsrummet i fyra avdelningar där varje hane kan ha en eller flera honor var. På så sätt besparar du dig mycket besvär (slagsmål, sår, skador, bölder) och veterinärkostnader i framtiden…
Eller så kan du behålla ett hanpar (du kan ju vänta med att kastrera två av dem då det trots allt kostar en del pengar) och göra två flockar med kastrat och honor.
Om du nu bestämmer dig för att sätta ihop alla i alla fall så måste du lova att varje dag kolla efter sår. De biter varandra ofta i ansiktet, men det är också vanligt med sår på ryggen och baken från att en hane jagar bort en annan från honor han anser tillhör honom.
Om de får sår så måste du riva bort skorpan och tvätta rent för att minska risken för bölder!
Skriv hur det går för er!