Akut!! toxande hona?
Hej.
Min hona födde 2 ungar den 8/3. och vägde i fred 852g idag väger hon 806g.
Hon har ätit innan idag och 2 strimlor röd paprika för ca 4 timmar sedan. (ej ätit paprika på ett tag). Nu skulle jag ge natta höet och hon kom ej springande som hon annars brukar. försökte locka med olika grönsaker men hon ville ej ha. utan hon vände sig bort från mig.
Toxar hon??? isf vad kan jag göra nu inatt? har dessvärre ingen kli hemma eller proviva. det ända jag kan fixa nu i natt är semper välling för 1åringar..
Hjälp mig vad ska jag göra
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/sjukdomar/toxikos.html
Här finns bra info om toxicos.
Sen är det väldigt viktigt att läsa på och förbereda sig inför kullarna! köp hem stödmatning,cc m.m och var redo! Att läsa på och förbereda sig kan rädda livet på din marsvin hona och ungarna för den delen.
Är du säker på att hon toxar så låt inte ungarna dia henne!
Jag har aldrig varit med om toxande honor för. så jag vet inte om hon toxar. men hon vill inte äta något.
ska jag blanda semper välling och ge henne?? eller hur ska jag göra??? det kan ju vara försent om jag väntar med att göra något till imorgon.
När jag tyckte på Humlanlänken så fungerade den inte så jag lägger in den här…
Hon har inte ett normalt beteende, så stödmata direkt….Har man ingen CC eller annat hemma hade jag kokat en grönsaks pure och matat henne med tex med bas av morötter ( energirika) och andra grönsaker. Hoppas natten gått bra..
#3 det är fler länkar som inte fungerar inte den direkt från sidan heller om stödmatning. Har sett det tidigare att inte den sidan länkar korrekt till informationen.
Jag tvångsmata henne med en röra på upplösta pellets, lite socker och mixad paprika. Och la en fleece filt runt huset för värme och flyttade buren till ett element.
Idag kom hon när jag kom med hö. kommer att fortsätta stödmata henne och ungarna för den delen också. eftersom hon har gått mer mycket i vikt och ungarna vill inte gå upp riktigt i vikt.
peppar, peppar ta i trä :) förhoppningsvis gå allt vägen.