Har börjat rata maten.
Jag var så liten när mina första marsvin blev gamlingar att jag inte riktigt kommer ihåg hur de betedde sig…
Har två gamla herrar och en dam. De har börjat rata sin favoritmat det senaste. Verkligen sådant som var rena GULDET förr… typ broccoli, paprika och massa grönsaker. Dessutom dissar de pellets och havre och sådant när de får i skålen, vilket de verkligen FLUGIT på förut eftersom det är en "lyx" de får någon/några gånger i veckan bara.
Vet att när Molgan (första lillkorven) dog så började han äta dåligt innan men kommer inte ihåg detaljerna. Är det ålderstecken? Ändras smaken så drastiskt när de blir äldre? Betyder det något mer..typ att de inte har lång tid kvar? Blir väldigt misstänksam :/
Ps, de gnager mycket på pinnar osv så tvekar på att det är tänderna…
Kolla så inte ditt hö börjat mögla! Det är väldigt farligt för dem och kan få dem att må tjyvtjockt!
Det känns lite konstigt att alla tre börjat med samma beteende samtidigt tycker jag. Därför bör du leta efter någon yttre gemensam faktor…
Lycka till!
Tror inte det är åldern eftersom dem börjar samtidigt.
Tror som #1, att det är något annat eftersom dem började samtidigt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Pellets som är gammalt kan också mögla det kan bli som ett mjöl längst ner i påsen och är giftigt för dem … hade ingen aning själv om detta innan jag hade kontakt med veterinären på SVA efter mina sjukdomsfall där alla slutade äta, bytte ut allt hö, allt pellets, gav flytande kol som absorbent på det kvarvarande marsvinet som jag klarade. Pratar de normalt ???
De pratar normalt, är pigga och glada i övrigt, känner på magen osv men de är inte svullna, de springer runt o e glada när de är ute… bajset ser normalt ut… Och vi har bytt hö och det ändrades inte.
Vill också påpeka att de INTE slutat äta. De äter jätteglatt hö, äpple, morot, sallad, bladpersilja och gurka. De har bara slutat äta vissa grejer :S
Det är möjligt att de börjat bli mer kräsna om de får persilja, sallad, gurka och frukter. Eller har de alltid fått det i samma mängd? Jag skulle tagit bort den mindre vitaminrika kosten och gett dem bra grönsaker istället - undvik sallad, gurka, tomat och frukt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
De har främst fått paprika, morot, bladpersilja och broccoli m.m
Vitaminrika saker går först, självklart.
Men eftersom de vägrat äta det så har vi fått börja med annat :/ Bättre än att de inte äter alls… Dock ger vi mest bladpersilja, det är ju bra!
#7 Okej, då är det ganska otroligt att de blivit "bortskämda" och därför inte vill äta. Persilja är bra, men man bör inte ge det i stora mängder eller alltför ofta eftesom det innehåller väldigt mycket kalcium som kan ge urinsten.
Äter de bra med hö? Även om de har pinnar att gnaga på är det höet som gör störst skillnad när det gäller att hålla tänderna i form.
Hur gamla är de?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
De har jättebra hö. Killarna är lite över 6 år och tjejen är 5.