Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 597 ggr
gickan87
0

Min gammeltant Colan

Min tant fyller i sommar 6 år, och hon börjar bli skruttig.

Blind på höger öga, nästintill döv och äggstockscystor samt en minimal juvertumör som funnits där i 2 års tid.

Nu på senaste tiden har hon börjat sova mer än vanligt och hon har även tunnat ur lite men det tror jag har med foderbytet att göra. Hon är absolut inte mager.

Men ändå är hon först fram när det gäller grönsaker och hö. Får inte hon sin gurkbit på morgonen så surar hon hela förmiddagen. Så till sättet är hon felfri.

Då hon är min hittills äldsta gris så undrar jag om det här är vanlig föråldring?

Tidigare marsvin har fått somna in tidigare pga sjukdommar. Så jag har aldrig varit med om ett pensinonärs liv.

Fast det är kanske såhär ett marsvinsliv ska sluta?

Ingen som längre bråkar med henne i buren, alla går undan för henne, bästa bitarna i matskålen osv. Oftast någon som ligger brevid henne när hon sover och tvättar henne i ansiktet.

Största anledningen till att jag gör det här inlägget är för att en vän idag sade att det är ett lidande för henne och att hon skulle må bäst av att få somna in.

Jag kan inte se att hon lider, hon är ju som vanligt förutom att hon sover mer och ja, bara är lite skruttig helt enkelt.

MVH Erika :)

dumlekola
0

Jag har inte heller haft någon pensionär ännu, men det du beskriver låter som det mina marsvinsvänner berättat om sina gamlingar.

De sover mycket mer och kan till och med behöva väckas om de inte hör när maten kommer. Så länge hon är matglad, inte blir hackkyckling eller minskar betydligt i vikt på kortare tid så är det bara till att njuta av sin gamling.

Juvertumörer tror jag de kan leva med ganska länge så länge de inte börjar växa mycket eller sitter dumt.

EvaLuna
0

Jag håller med dumlekola & tror faktiskt inte att hon lider. Äggstockscystor har många honor av & till & brukar inte va nåt dramatiskt. Ålderskrämpor hör ju liksom till…

De låter lite likt min tant Towa, hon är 6,5, hör dåligt & sover mer än förut. Annars är hon pigg, gormar efter mat & kör me burkompisarna som behanlar henne som en drottning, fjäskar & pussar