Renovering av buren
Jag har börjat renovera marsvinsburen för några månader sedan (jag vet, det har inte riktigt gått framåt) och nu börjar vi vara halvvägs :) Tänkte att det kanske skulle vara roligt att följa med på slutet av bygget.
Meningen är att ta gallret bort och ersätta det med två lådor på varje våning. Det är meningen att kunna dra lådorna bort för att sedan kunna tömma bort allt spån. Burens mått kommer att vara samma, alltså ca 150x50cm per våning (75x50cm/låda).
(Bilden är kopierad från min finskspråkiga blogg så texten är på finska. Siltan ska motsvara rampen upp till övre våningen.)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Buren för ca ett år sedan.
Det största orsaken varför jag renoverar buren är för att få mera ljus åt marsvinen. Samtidigt får jag mera spån i buren då kanterna blir högre och kan hoppningsvis städa buren mer sällan. Och förståss för att kunna klappa marsvinen lättare ;)
Buren nu i december. Marsvinen skall fortfarande ha fri tillgång ut från buren till hagen eller hela rummet :) På bilden kan man också se en av lådorna, där höet och ryggsäcken förvarades tillfälligt.
fint! :)
Tycker det var hemskt gulligt med den lilla sängen :P
Charlotta-B
Sedan sista bilden. Buren för några dagar sedan. Tog översta hyllan färdigt bort och det blev genast mycket ljusare. Marsvinen trivdes genast mycket bättre där uppe.
För tillfället har vi två lådor färdiga, men nu har vi brist på material :P Till bilder kommer säkert senare idag ännu. Buren har ändrats från detta också en aning.
#3 Tack! :) Sängen är verkligen uppskattad.
Snyggt! :)
Mvh Linnea
Vad fint :)
Riktigt tjusigt måste jag säga =D
Tack tack :) Det är nog inte ännu färdit ;)
Här är en bild på buren idag. Övervåningen börjar bli färdig, bara vaxduken fattas. Jag har också lyft hyllan några hål uppåt. Nedre våningen ska bli likadann och sättas också lite högre, så att sakerna ryms bättre där under. Vet inte ännu om det kommer att se finare ut eller inte, men den kommer att bli mycket mer ergonomiskt. Behöver inte mera sitta nästan själv i buren när det är städdags, utan kan bara dra lådorna ut ^^
Marsvinen bor tillfälligt bara i nedre våningen. Inredningen ser lite trist ut, men det var meningen att städa buren idag, så det fick bli en enkel inredning igår.
Jätte fint! =)
Vi har sluppit vidare och entligen har vi en våning helt färdigt! Jag tycker det ser genast mycket finare ut, när man har fått gallret bort. Vi hoppas att hela buren blir helt färdig nästa veckoslut.
Det ser lite mindre ut nu, men innermåtten på buren blev bara ca 5mm mindre än i det förra, så det är inte så mycket. Vi ska också bygga en dörr + ramp i ena lådan så att marsvinen slipper ut från buren när de själv vill.
Nu är hela buren färdig :) Tyvärr kom vi inte på någon bra sätt att sätta våningarna ihop så för tillfället får marsvinen bo alltid en halv vecka uppe och andra halvan nere. På så sätt behövs det bara städas en gång i veckan. Hoppas i framtiden så kommer det att bo två stycken till marsvin i någon dera våning ;) Men det kommer troligtvis att ta några år till.
Men än så länge får det se ut så här :)
Nedre våningen har också en liten dörr, så att marsvinen slipper ut på dagen när de själv vill :)
Jättefint, verkligen! Så ljust och i fina färger, ser riktigt hemtrevligt ut.
Finns de gallersektionerna i vitt i Finland? Vad kostar dem?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Riktigt fin bur :)
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Tack !
#18 Nej, de finns endast i svart och grått. Kostar runt 30 euro.