hur gamla vid första parningen?
min alpaca hona är född 17 december 2006 kan jag sätta ihop henne med en hane eller är det för tidigt??
Fem månader är minimum vid första parningen. om man ska para så tidigt är ska honan vara stor och välutvecklad för ålden. Vad väger hon?
Jag tycker också att det är i tidigaste laget.
Själv har jag bara gjort en sådan tidig parning en gång, då vägde honan lite över 1kg, så jag vågade inte vänta längre. I vanliga fall så brukar jag sätta dem när de är mellan 7-9 mån.
okej men jag tror att jag väntar tills hon är 8 månader för jag tänkte nog ställa ut henne på SM i landskron i sommar

grattis anna till din tillökning kramar från trasan o grisarna ;))
hiih tack.. jag ska visa dej i helgen nästa vecka tror jag.. om jag orkar efter Gamleby resan :P kram..

5-6 månader är minimum det står i marsbins böcker men hanarna märker om honorna är redo för parning
#6 Det är absolut inte sant. En hane parar gladeligen en fyraveckorshona om han får chansen. Likaså parar han om en hona direkt efter kull gång på gång på gång… i naturen går det till så, javisst. Men marsvinen i naturen blir inte heller speciellt gamla.
Vad rekommenderar man för vikt vid första parning? Honans vikt alltså. Om man räknar med att para när honan är 6-9 månader, hur mycket bör hon väga så man inte parar för tidigt?
runt 8-900gram
Helena
800g tycker jag är rimligt. Jag kan göra vissa undantag, men då har jag raser som inte blir så himla stora också. Mina honor ligger oftast under kilot som vuxna. Rent allmänt är det farligare att låta honorna bli för stora samt att vänta för länge mellan kullar än tvärt om. Men sunt förnuft är en bra egenskap att utrusta sig med. :)
Om jag avbryte lite för en fråga..Pärlan väger ca 850g. Men hon är väldigt liten i storlek. I form ser hon ut som ett vuxet marsvin..
Helena
Och vad var frågan? 
Oj, då^^ Väger hon för mkt?
Helena
#13 Inte för att bli parad, tycker jag. Om hon är ca 1 år?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hon är född i slutet av December 2006
Helena
#15 Då kanske hon väger lite mycket ja, hon är ju bara 5 månader. Du bör inte para henne innan november iaf…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Näe, men undrar hur stor hon kommer vara då..
Helena
Varför skulle hon inte para henne innan november?
Om hon väger så pass mycket nu så är det väl lagom om ett par månader eller så.
Okej..Hon har väldigt mycket muskler..kand et vara ett problem?
Helena
Absolut inte. Det är väl jättebra att hon är stor. Det är mest att du inte ska låta henne bli fet. Oftast är det som sagt värre att para honorna sent än tidigt.
Fet är hon inte :)
Ska bara hitta en hane :) Har du nån på lager?^^
Helena