Bur 120x60 för 3 marsvin?
Är en bur som är 120x60 för liten för 3 marsvin som får golvtid varje dag? Jag vet att den är laglig men det är inte det jag är ute efter.
Jag har tittat på 140x70 burar men har inte hittat en modell med stor öppning på långsidan - vilket jag vill och behöver ha. Har någon något tips tas det tacksamt emot.
Jag har katt och små barn så en gallerbur är ett måste.
Jag personligen tycker att det lagliga antalet marsvin delat på två är minimum när det gäller burstorlek, d.v.s. max två marsvin i en 120*60-bur och max tre marsvin i en 140*70-bur.
Mina första marsvin var ett hanpar och 120*60-buren, som jag tyckte var ENORM när jag köpte den, kändes snabb för liten. Jag ville ju ha plats för dem all "freaka loss" lite, men med två hus och höhög så var det inte överdrivet med fri yta över.
Köp så stort du har plats och råd med är mitt råd! 
du kan köpa en 140 bur och öppna hela framsidan så att säga så har jag till mina kaniner det är bara att fälla upp framsidan och vika den bakåt mot taket vips så har du HELA framsidan öppen
förstod du vad jag menade annars kan jag lägga in en bild senare i dag=)
#2 Det är precis en sån bur jag skulle vilja ha men hittar inte! Var köpte du din?
#1 140 cm är det största jag kan ha tyvärr pga utrymmet där buren ska stå.
Nej det tycker jag inte, 120 tycker jag låter ok för 3.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Det går, men hade föredragit större om du kan men annars går det bra :). Den är godkänd för 4 marsvin :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle av egna erfarenheter inte rekommendera en 120*60 bur för tre marsvin. Jag har två hanar i en sådan som under dagarna bråkar ganska mycket om utrymmet.
Hade nämligen också tänkt att köpa ett marsvin till men avvaktade för säkerhets skull och märkte snabbt på mina andra två att det förmodligen inte skulle fungera med den storleken på bur som jag har nu. *sadface*
#6 Det har nog inte med burstorleken att göra, då jag har 2 gossar som bor i en bur som är 120x50 utan problem. 2 av mina vuxna hanar som går ihop, gick i en 100x50 bur under sellnicbenahdlingen med utan problem.
Så det är ren otur förmodligen med dina hanar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En 120x60 gallerbur är minimum jag skulle ha för två stycken. Jag skulle rekommendera minst 140x70 till tre marsvinshonor. Man får ju också tänka på att det oftast är gallerburarnas yttermått. Innermåtten på min "120x60" gallerbur var ca 115x55.
Jag tycker att mina hemmabyggda 160x70 och 160x80 burar känns rätt trånga för mina flockar om tre och fyra numera. Ju större, ju bättre!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
tycker 120x60 passar två marsvin bättre..
Jag tycker att man självklart alltid ska försöka ha så stora burar som möjligt, men kan eller vill man inte ha större så får man göra det bästa utav det. Man kan inte säga att det kommer gå, eller det kommer inte gå, det är upp till marsvinen. Jag har haft allt mellan 2 meters burar till 80 cm burar, och allt har funkat lika bra. Jag har under en period haft 3 hanar i en 100 bur utan några som helst problem.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.