"Kluckande" marsvin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Nu är det så här att mitt ena marsvin, Wixen, har den senaste veckan gett ifrån sig några kluckliknande ljud som först kom väldigt sällan men som nu låter väldigt, väldigt ofta. Vad kan detta vara? Är det förkylning? Lunginflammation? Hur behandlar man detta? Jag ger gönsaker som täcker c-vitaminbehovet varje dag, men skall jag ge extra? Och vad av i så fall? Alltså skall jag ge askorbinsyra eller liknande? Vill inte ge för mycket grönsaker heller så att de drar ner på höet. Skall jag isolera henne från hennes burkompis som inte har börjat låta ännu? Wixen är pigg annars som vanligt och äter o så.
Tips någon? Är jätteorolig för min lilla gris. Bifogar en video där ljudet som hon gör hörs.
det går inte att se videon,det står att den är privat:)
♥kram Linnea♥
Videon gick inte att se, man jag skulle rekommendera veterinär besök omgående…
Tror inte på c-vitaminbrist.
Kanske något med lungorna eller luftvägarna.
Men beror på med vad du menar med "kluckande" :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ojsan, hoppsan! Här kommer ett nytt försök! Klicka här om det inte går att se videon nedan. http://www.youtube.com/watch?v=SP3KJf1zkMo
Lunginflammation eller allergi. Är det lunginflammation borde hon vara rätt sjuk utöver kluckandet.
Jag har två marsvin som har låtit så. Lilly reagerar på all sorts damm och Sanna endast på en höbal. Jag märkte inget alls på höet och Lilly rosslade inte men något med den balen var det som fick Sanna att rossla för hon slutade så fort jag började på en ny bal.
Det är pga Lilly som jag började med lakan i burarna och det har gjort jättestor skillnad men dammar det mycket när jag städar så kommer rosslet som ett brev på posten och håller i sig i ca 2-3dagar.
Jag tycker du bör kontakta en veterinär som får lyssna på henne ordentligt och ev. ta en röntgenbild för att verkligen utesluta lunginflammation. Både Lilly och Sanna fick antibiotika för säkerhets skull ifall det ändå skulle varit lunginflammation men det påverkade inte rosslet det minsta.
Börja med att ta bort allt som dammar och använda fleece eller lakan i buren. I början kan det även vara bra att blöta höet tills rosslet är borta (detta endast om det inte är lunginflammation).
Okej. Tack för ditt svar. Jag skall ringa en veterinär på Måndag o se vad de säger. Jag har fleece i buren men en låda med spån i. Jag skulle kunna byta spånet mot toa-lätt och se om det hjälper så länge. Som sagt så är hon pigg och skuttar runt och pratar som vanligt. Hon har inte kluckat nu på hela morgonen men det kanske kommer senare under dagen. Igårkväll kluckade hon ju jättemycket utan att jag bytt spån eller fyllt på med hö på hela dan, nytt hö fick de senare på kvällen. Är det verkligen att rekommendera att blöta höet? Hur serverar man det?
#6 Har du en ny spånbal eller ny höbal? Något som har ändrats sedan i samband med att hon började låta? Nytt tvätt- eller sköljmedel? Att prova att byta till toa-lätt kan vara värt att testas ja.
Det tog tid att häva Lillys rossel i början, hon fick gå absolut dammfritt och så fick hon 1ml Kan Jang morgon och kväll. Det tog säkert ett par veckor innan allt rossel var borta. Nu slutar hon rossla av sig själv så fort dammet är borta.
I vanliga fall är det inte bra att blöta höet men om hennes rossel beror på damm så kan det behövas för att få bort rosslet. Jag spolade Lillys hö ordentligt och lät det rinna av en halvtimme, serverade det sedan i en låg burk för att inte underlaget skulle bli allt för blött.
Jag skall prova att byta hö också. För det kan ha börjat i samband med den nya hösäcken. Skall prova det andra också.
Wixen har inte låtit någonting varken igår eller idag vilket är otroligt lättande! Hon är pigg som vanligt också. Jag ville dessutom testa om det kunde vara spånet eller höet så jag bytte inte till varken toa-lätt eller bytte hösäck. Dock så bytte jag /fyllde på ute på balkongen så att det ej skulle damma. Och hon har inte reagerat på hela kvällen igår och hela dan idag.
Kan det ha varit en liten förkylning i alla fall som gått över av sig själv?
Vad skönt att hon är bättre :-D Får hoppas att det var något tillfälligt
Mycket möjligt att hon haft någon liten infektion som har gjort henne känligare
Mitt marsvin lät exakt lika dant för ca ett år sedan. Fick panik för visste inte vad det var och ringde uppfödaren och åkte dit omgående. När vi kom fram så slutade han och efter det kom det inte tillbaka. Tror det berodde på att han hade fått något i luftvägarna eller liknande. Men det pågick bara i några timmar. Hoppas det blir bra igen!