Rut ska få ungar!
Jag tar det hela ifrån början, hoppas ni orkar läsa :)
Jag hade tingat ett litet skinnymarsvin som kompis åt Molly men en vecka innan jag skulle få hem henne dog hon plus nästan hela den kullen väldigt oväntat och Molly satt återigen ensam. Några dagar efter beskedet gick jag in i en djuraffär för att köpa lite saker åt min hund och så fick jag syn på en liten marsvinshona som jag absolut inte kunde motstå. Jag vet att man inte ska köpa ifrån djuraffärer men ja, det blev som det blev, det är inget som jag ångrar men det är absolut inget jag gör om igen.
Rut, som jag döpte henne till fick följa med hem. Hon är nog det socialaste marsvin jag mött :) Hon kommer ifrån en privatperson och inte ifrån en grossist. Någon vecka efter det att hon kommit hem blev hon misstänksamt rund om magen och efter ytterligare någon vecka kunde jag känna sparkar. Det var ju absolut inte planerat! Jag som inte kunde något om marsvins-avel började läsa på en massa om dess dräktighet och har även fått lite tips och råd från FeliciaS här på mif, och det tackar vi så mycket för :)
Nu väntar vi med spänning på att ungarna ska anlända. Hennes mage är hård och man kan tydligt känna ungarna, och när dom väl sätter igång där inne så gungar hela Rut :)
Vet inte exakt vilken vecka hon är inne på, men det kan inte vara långt kvar nu :) Vi håller tummarna för att allt går som det ska!
Grattis, lite oväntat men roligt måste det ju vara ändå! Jättefin är hon förstår att du inte kunde motstå henne, hade jag nog inte heller gjort!
Håller tummarna att allt går bra med mamman och bebisarna.^^
Hihi, ja de ser ju onekligen ut som hon varit ute på dåligheter & inte bara ätit för mkt morötter! Jättefin va hon iaf. Lycka till! Hoppas allt kommer att gå bra för er.
Jag håller som sagt tummarna för henne och hoppas allt går bra. Nu ser det verkligen ut som om det är dags när som helst, hur mycket öppen är hon?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
va skoj, hoppas allt går bra.. 
Tack alla :) Idag ligger hon mest och vilar så jag hoppas att det sker senast i helgen.
#3: Jag har försökt känna och jämfört med molly och om jag känner rätt så är hon öppen ca en tumme i bakfogen, Och hon har varit öppen några dagar nu. Men jag vet inte om jag känner rätt vid framfogen, var mer exakt sitter den? :/
ÄNTLIGEN!
Igår eftermiddag föddes det tre småttingar här hemma. Jag såg nästan hela förlossningen. Hörde hur Rut kuttra lite konstigt och när jag tittade in satt hon där och tvättade sin första unge :)
En flicka och två pojkar är jag ganska säker på att det är. Flickan vägde 80g och pojkarna låg på 95g respektive 97g. Alla är friska och krya :) Men hjälp vad liten Rut blev nu, är inte van att se henne "odräktig", eller hur säger man? :P
Tyvärr sitter jag på fel data just nu så jag kan inte ladda upp några bilder, men det kommer. Behöver nämligen lite hjälp med deras färger :)
En fråga bara, ungarna kan stå still/gå ner i vikt nu de första dagarna, eller hur är det?
Åh, grattis! Ser fram emot bilder.
Det är helt normalt att dom går ner lite i vikt de första dagarna.
Hanna
vad skoj!!
, grattis till de smågrisarna.. ! 
Grattis!^^ Ser också fram emot bilder =)
Grattis till de små!^^
Skönt att allt gick bra :) Ser fram emot bilder på småttingarna!
Mvh Felicia
Ja, de kan minska lite i vikt de tre-fyra första dagarna men ska sen öka igen, annars kan man behöva stödmata, det finns mycket bra skrivet om det här på mif. Du kan även ge Rut hallonbladsavkok och annat som gör att mjölken strömmar till men om hon nu bara lämnas i lugn och ro med sina barn går säkert allt som det ska av sig själv, de börjar ju även äta av allt annat tidigt! Och de hade ju bra startvikter alla tre!
Lycka till
sjukt fina!! jag gilla den som var en del vit! 
Instämmer! Helt otroligt fina… Synd att dom har för stora öron bara ;-)
#13 Åh vilka små knubbisar! Riktigt goa 
Bert ser ut att vara goldenagouti/golden (eller tvärt om beroende på vilken färg det finns mest av, syns inte jättebra på bilderna, den färg det finns mest av skrivs först osv) Inga-lill är nog goldenagouti/golden/white & Sune White/goldenagouti/cream eller buff (?)
Jag är inte nån höjdare på färger egentligen så kan vara att jag har fel, men jag tycker det ser ut att vara som så jag skrivit iaf :p
#18 Stora öron är ju dundersöta ju! :p
Så fina de är! :) Jag kräver lite mer överblickande bilder innan jag kan uttala mig säkert om färgerna.
**
#19** White/goldenagouti/cream eller white/goldenagouti/buff är inte möjligt ifall det verkligen är goldenagouti. Agoutifärgens röda tickning måste vara densamma som den enfärgade röda färgen. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#20 Ah just det, det tänkte jag inte på. Hmm ja kan det vara bara en mycket ljus goldenfläck vid ögat kanske då? Eller så är han någon annan agouti än golden….
#19 Jag skojar bara! dom e hur bedårande som helst jue
#22 Ja vet, skulle bara säga att jag gillar deras stora öron :p Lite luddigt skrivet kanske, sorry är lite trött, utrycker mig konstigt ibland då. 
Sötnosarna då :P
Hanna
#23 Ja de är jättegulligt! Som om dom får sin slutliga öronstorlek direkt att växa i lixom :-)
Naw, så söta de är :)
Ser du någon skillnad i glansen på dem och även mot Rut? Själv tycker jag Inga-Lill, men framförallt Bert, är glansig. Men det är väldigt svårt att se på bilderna.
Mvh Felicia
Jättegulliga! Jättefina så rackare. Jag tycker de ser väldigt varma ut i agoutifärgen så kanske är de orangeagouti/golden men det är rätt svårt att se på bilderna. Vackra färger fick de.
#26 Nej då de ser inte ut att vara satin. Agoutibebisar ser ofta väldigt glansiga ut. Fin pälskvalitet skulle jag säga.
Javisst är dom söta
Skulle vilja behålla allihop om jag bara hade tid och plats åt dom :)
#19 & 20: Ja, bilderna är kanske inte de bästa. Ska försöka ta bättre bilder. Vore ju kul att kunna "fastställa" deras färger :)
#26 & 27: Eftersom mamman antagligen är satin så tror jag att åtminstone Bert och Inga-Lill är det också, men jag är inte riktigt säker eftersom jag inte har något "normal-pälsat" marsvin förutom Molly då, men hon har ju knappt nån päls alls ;)
#27 Jag har sett en bild på mamman där hon är väldigt satinglansig, det är därför jag spekulerar i att ungarna också skulle kunna vara det.
#28 Ah, okej :) På bild är det ibland svårt att se ordentligt (det beror så mycket på hur fokus ligger, om man använder blixt etc) men i verkligheten syns det tydligt att de verkligen är glansiga.
Mvh Felicia
Vad söta :)
Verkligen jättesöta!
Äh jag tycker fortfarande inte att de nödvändigtvis ser ut som satin fast de är så glansiga. Naturligtvis ser du det bättre i verkligeheten så säger du att de är de så, så är det väl så.
Jag håller med #36 om att dom inte ser ut att vara satin. Nog för att dom är blanka men den där satinglansen ser jag inte riktigt.
Hanna
Jag håller nog också med Godisgrisen och Abico. De är väldigt glansiga, men satiner brukar ju se ganska "feta" ut i pälsen. Som att de är inoljade eller doppade i smör… grymt söta är dom i alla fall :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag tror att det är kamerans blixt som gör så att de ser extra glansiga ut :-)
Mina marsvin ser precis ut sådär när man fotar dem med blixt och de är inte satin
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#36-39: Okej. Jag är ju inte expert på området, har ju inget annat marsvin att jämföra med, men glansiga är dom iallafall :) Synd att jag inte känner någon marsvinskunnig i närheten som kan ta sig en titt på dom.
#40 Du kan ju jämföra med bilder på internet. :-) Satinglans på släthår syns ganska tydligt, särskilt på nosen tycker jag. Sök på satin med iFokus sökfunktion, så får du säkert upp några trådar med bilder.
Jag tycker inte att varken dina ungar eller modern ser ut att vara satin.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Åh så söta de är :) Jag tycker inte heller att de ser ut att vara satin, vilken tur!
Mvh Felicia
#42&42: Då kanske jag kan pusta ut då? :)
Ja jag tror du kan pusta ut.
Jättefina marsvin har du!
Vet att tråden e jäääääättegammal men kunde inte låta bli att skriva!
Rut ser EXAKT ut som min lilla Fendi!! Nästiltill på pricken med mönster på rygg å i ansikte! hihihi
Jättesöta grisar!