Rider på varandra
Jag har två pojkar på snart 8 månader och dom rider på varandra. När jag vaknade i morse så hörde jag tjut som och såg att båda försökte rida på varandra. det var inte som att dom slogs eller så för jag har inte hittat några sår på nån.
jätteskumt verkligen för efter en stund så lägger de sig ner och ser helt slut ut men efter några sekunder är nån uppe igen och vill böka på den andra.
Är detta nåt dominansbeteende, att dom inte bestämt vem som ska få vara "alfahannen"?
Det här är inte första gången heller utan dom gör så här titt som tätt, men just idag är det extremt.
Redigerat p.g.a svordom/ovårdat språk. LÄS SAJTENS REGLER!
Jag lägger till en video här strax så det blir lite enklare för er att förstå vad jag menar.
Är inte så kunnig på sånt här men det brukar ju vara så att ju större yta de har att bo på desto mindre håller de på med sånna saker. Sen samma sak med att de får komma ut på större yta mycket och ofta gör också att de kommer bättre överens.
Ja det är dominansbeteende :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De har troligtvis precis blivit könsmogna! Debråkar om vem som är störst, bäst och vackrast 
varför köpte du två hanar och inte 2 honor? hanarna bråkar ju om revir och sånt, det gör inte honor… inte på samma sätt!
#5 Marsvin blir könsmogna redan vid 4-6 veckors ålde :)
Och hanar fungerar lika bra tillsammans som honor, tro mig, jag har själv 3 hanpar :)
#5 Har också ett hanpar. Dom fungerar fint ihop när dom kommit över "slyngelåldern" eller vad det kallas 
Mvh Linnea
Innan jag skaffade killarna så frågade jag väldigt många hur det är att ha två hanar tillsammans och de flesta skrev att det inte är speciellt stor skillnad på att ha två hanar eller två honor. hanar lockade mest för mig och min sambo.
Jag får hoppas att dom löser detta dominansbeteende snart då. dom har lugnat ner sig nu iallafall haha (efter några timmars galenskap).
men som sagt detta är ju inte första gången och dom började med detta för flera månader sedan bara att det har blivit mer eller mindre.
Tack för svar! Om det blir värre så kanske jag ska fundera på en större bur då?
#8 Hur stor bur har du nu? Vissa gånger behöver marsvinen större yta och ibland inte :)
Deras bur är 120 x 59 x 55 cm
#10 Okej det är ju en stor och bra bur hmm men dem lugnar nog ner sig :) "tonårsfasoner" förmodligen.
Mitt ena par vuxna hanar kan fortfarande "smågnabba" vissa dagar trots stor bur :)
Ja det kanske är som vilken relation som helst. ibland blir man bara på varandra :D
Men när brukar tonårsperioden ge sig? eller har det inget med tonåren att göra?
Redigerat p.g.a ovårdat språk!
#12 Svårt att säga tycker jag. Kan ju vara ren dominans, vilket jag tror att det är och då kan det ju komma då och då, för att den andra kanske vill bestämma mer och vice versa:)
Jo men det konstiga är att när en har ridit på den andra så går han iväg och vänder sig om och nästan tillåter den andra att rida på honom. haha det ser helt sjukt ut!
#14 Säker på att det är 2 hanar ;)
Jag har svårt att tro att en hona har pungkulor ;P stora såna också
#16 hehe var därför jag hade en blinkade gubbe ;) att det mest var ett skämt :)
Mina marsvinstjejer gör samma sak 
#17 förstod det :D
#18 dom kanske också gör upp om dominans? eller så kanske dom bara gillar att tillfredställa varandra ;)
Haha, ja varför inte! Nä men det ör ett dominasbeteende och de kan hålla på i längre perioder men nu är de så pass gamla att de borde vara avklarat snart. Så länge de inte bråkar på riktigt så är det bara låta dem hållas.
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/