Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 517 ggr
petitchoux
0

Sammanföra två honor

Hej!

Jag fick ta bort mitt gamla marsvin igår tyvärr. Då fick jag en ensam två-årig hona själv. Jag var och köpte en ny vän till henne idag som är sex veckor. Jag hade helst velat tagit hand om en äldre hona som var i ungefär samma ålder. Men möjligheten fanns inte, och jag kände att det var lite panik att skaffa en ny kompis då hon blev väldigt ledsen av att vara själv.

När jag skulle föra ihop dem idag så gjorde jag det först på neutral plats och det tycktes inte vara några större problem. Sedan skulle jag föra ihop dem i buren, vilket är lite känsligare förstås. Bella (tvååringen) har jagat den lilla då och då under dagen när hon kommit för nära Bella.

Jag kan tänka mig att det kan ta ett tag för henne att acceptera den nya. Hur länge kan man det låta pågå att hon jagar henne? Jag blir ju lite fundersam också över att den lilla inte alltid får ro att sitta och äta, vilket hon är i behov då hon växer

jasna72
0

Hade samma problem förra veckan, köpte en unge till min  ensam hona,efter kompisen dog.De träffades på neutral plats, sen lillan fick komma in i buren först,det blev jagandet,pippandet,men efter par dagar nu är de bästisar :)   vill inte vara utan den andra.Nu skuttar de tillsammans,jagar varandra och äter nästan tillsammans, den äldre hona delar inte med sig maten, men lillan äter bra också,har maten på olika håll i buren. Lycka till!

Fridaaaa
0

Så länge hon inte biter osv på ungen är det ingen fara.
När jag har sammanfört vuxen hane med unge så har det pågått flera timmar, sedan lugnar det ner sig efter hand sen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tensing
0

Ja, tjejgnabb har man varit med om men som ovan sade så så länge det inte är bett och blod så är det nog mest naturens gång, att bestämma rangordning osv.

Jag provade faktiskt lite mutor, dvs satte mig vid buren och matade bägge med 2 gånger/dag lite gurka och persilja så att de fick komma fram och hämta. Efter ett par dagar verkade de hajja att det där med att bo ihop i samma bur var helt Ok.

Lät dem också springa ganska mycket fritt på köksgolvet första tiden.

petitchoux
0

Okej, jag hoppas det löser sig. Bella är inte ett dominant marsvin då hon var undergiven och beroende av det förra marsvinet,så jag tänker att det blir en konstig situtation för henne nu när hon inte har någon ledare som ser efter henne. Utan nu ska hon ta sig an ett nytt litet marsvin och agera ledare. Man känner sig verkligen som hönsmamma och blir orolig att det inte ska funka. Men Bella tycks vara lite gladare nu iaf när hon inte är ensam längre.