Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 4496 ggr
Creation
0

Skillnad på "hacka" och "knäppa" med tänderna? :S

Läste lite om marsvin nyss, på Humlans hemsida.
Där stod det att om marsvin hackar tänderna så varnar dem
eller visar aggressivitet, och om de knäpper med tänderna
så njuter dem…

Mitt marsvin Maja brukar hålla på med sina tänder och låta lite ibland. Jag har alltid trott att det berott på att hon varit irriterad eller velat tillbaka in i buren eller något sådant, men kan det vara så att hon bara tyckt att det varit skönt? :S
Vad är skillnaden mellan att "knäppa" och "hacka" med tänderna? Hur hör man någon skillnad, menar jag? :/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
3

När de hackar tänder låter de som en symaskin kan man säga. I regel i kombination med rest ragg och höjt huvud = hotfull ställning.

När de sitter i famnen och slappnar av så brukar de ibland börja tugga fastän de inte har någon mat i munnen. Det tolkar jag som mys.

Creation
2

Okej, tack ^^ Då tror jag faktiskt Maja har njutit de flesta gångerna :D Skönt att veta att hon inte är irriterad på mig hela tiden xP

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

FeliciaS
0

Mina marsvin brukar, nær de vilar, ligga ner och hacka tænderna… Som vi "rullar tummarna" typ :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Thea-Cazzy
0

#1 Jag har varit lite orolig när Thea och Cazzy har låtit så nä jag har dom uppe, fast då är det nog bara mys, för dom gör ingenting ^^

CamillaS
0

Hi hi, har också undrat över det. mina knastrar tänder när jag har dom i famnen. men jag brukar tolka det som mysknaster, eftersom dom är avslappnade och verkar ha det skönt ;)

Stj3rnfallet
0

När råttor knastrar tänder myser de iaf =) Så knastrar de myser de säkert =)
Men gör de som #1 säger så tror jag att man ska låta dem vara :P

jezzijezz
0

oj gammalt inlägg men tack så mycket för det va precis va jag undrade om idag i ett inlägg!! Skrattande

_Charlie
0

Jag hakar på denna tråden och frågar om man kan hitta en mer utförlig beskrivning på skillnaden? Vår ena helt friska kille hackar tänder i buren utan anledning. Kamraten kan ligga och sova och han själv ligger och slappar och hackar tänder för sig själv. Och en av honorna hackar tänder mår jag ska ta upp henne ur buren.

jezzijezz
0

hmmm…tycker faktiskt att det e jättesvårt! jag va ute på youtube å kollade på olika sorters ljud…sök på engelska för resultat!

Försöker höra skillnad på tandknäppning å hackning…

# 8 jag läste nånstans att det kunde vara ett avslappningsmoment för vissa…å ibland vet man inte alls varför. Men jag tänker…då på minas beteende…dom börjar låta efter ett tag av mys, inget hotfullt som rest ragg eller huvudställning…HOPPAS iaf att det bara e njutningsbeteende…men ska fortsätta undersöka.

millib
1

Om vi säger så här då det finns olika sätt för dem att knäppa med tänderna men när de hackar tänder vilket jag aldrig upplevt mot mig utan mot andra marsvin så går det inte att missta sig på. Detlåter högt man ser på hela kroppen att de är hotfulla.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

jezzijezz
0

Tack Millib! Glad

E så glad att denna sajten finns!!!

Snigelkrantz
0

Jag har också funderat över hur man bäst förklarar skillnaden på att knäppa och hacka tänder. Jag tror att det kan variera från marsvin till marsvin, men i mina fall så kan jag bäst likna mysknäppning med när man knäpper med naglarna, och hackning med när man snabbt för underkäken fram och tillbaka, så det låter som #1 sa, en symaskin. Mer aggressivt. 

Jag hade en underbar skinnyhona som älskade att ligga och bli klappad och kliad på nosen. När man gjorde det pöste hon ut i famnen och knäppte.  Annars har jag inte haft så många marsvin som knäpper, utan dom har använt andra små trivselljud. 

Mitt första marsvin, Kalle, hackade alltid tänder när han behövde kissa. Då satte man ner honom i buren och när han var klar hoppade han upp i famnen igen, som en kork!  Men inga andra marsvin har använt tandhackning på det sättet. Dom är väldigt individuella!

_Charlie
0

Jag har fortfarande lite problem med att tolka vilka av dessa ljuden mina gör. Jag har som sagt två som hackar tänder, en utan anledning och en när hon ska plockas upp ur buren. Det kan ju förklaras som att han som gör det utan anledning myser, men jag tycker att hackandet är för högt för det om jag har tolkat det rätt. Han hackar som en symaskin men ganska dovt. Honan tycker jag hackar likadant men hon är inte aggressiv, hon bara springer iväg och hackar, jag tar upp henne och så är det inget mer med det. Mysknäppet, är det också en lång rad av rytmiska hack eller mer osammanhängande knäpp?

jezzijezz
0

# 13

Kanske dom knäpper/hackar olika högt??

Ang mysknäppet så ska jag ta å kolla upp det noga hahaha om det e rytmiskt eller osammanhängande Flört

Snigelkrantz
0

#13  Min skinnytjej knäppte ganska osammanhängande, beroende på vad man gjorde och hur mycket hon tyckte om det. Det lät väldigt avkopplat och mysigt. Men jag har en ny herre här hemma som också knäpper när han ligger i famnen, fast mer rytmiskt och det övergår ibland i tandhackning. Jag har inte lyckats tolka exakt vad han menar med det än.  När han börjar hacka sätter jag ner honom i buren, knäpper han bara får han vara kvar. Men det är en väldigt jämn övergång och det kan vara svårt att höra när han gör vad. 

Sen kan dom ju ha mat sparad i munnen som dom tar fram och tuggar på, det kan nästan låta som att dom hackar tänder.

Min erfarenhet är att olika marsvin kan använda liknande ljud för olika saker, och det kan ta lite tid innan man riktigt förstår varann.  Men det är nog det som gör att jag tycker att marsvin är ett av dom ultimata husdjuren, dom kan faktiskt göra sig förstådda!

Cola&Bacardi
0

Tolkar det samma som #1. Mina knastar ganska osammanhängande och hackar mer rytmiskt :)

Mvh Linnea 

jezzijezz
0

# 15

Ja just det…tänkte inte på det i början med ibland har det sett ut som att dom har haft lite sparad mat å plockat fram å knapprat lite på!

Ja djupdykning som gäller här hemma hahaha

millib
1

Om jag hade en bra kamera så skulle jag spelat in videos och försöka framkalla de olika ljuden så är det så mycket lättare att förklara… Man borde nästan ha en kurs på nån utsällning om de olika ljuden ;)

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

jezzijezz
0

# 18

hahahaha det va ju en bra idé!! fast det e ju inte alltid man lyckas filma just som det pågår Flört

Men vet du…jag kollade videos på youtube å jag blev lite förvånad över alla dessa videos ang  deras ljud…vissa sa faktiskt olika saker…Obestämd