Bur i flera våningar och springa fritt?
Hej,
jag har suttit och tittat på inlägg om hur marsvinen bor, och sett att en del har flervångingsburar. Det ser ju både mysigt och praktiskt ut, men jag undrar hur ni gör om de ska gå ut på golvet? Lyfter ni ner dem varje gång, eller är helt enkelt burarna så stora så att det inte behövs?
Jag har nu bur på golvet, vill/ska köpa större, och tycker att det är bra att ha den så eftersom de kan hoppa in och ut ur den när den är öppen och de vill.
Men, jag kan ju se fördelarna med såväl upphöjda burar som flervåningsburar, men har alltså funderat på det här med hur ni gör när de släpps ut.
Vi har flervånings burskåp, vi lyfter ner dom till hagen.
#1, tack för svar. Vad har ni för hage då, och hur mycket har ni dem ute varje dag?
Funderar alltså på om det här är ett alternativ för oss, men måste fungera praktiskt också.
Alla kommer inte ut varje dag, men cirka varannan var tredje eftersom vi har 13 st. Vi brukar släppa alla honor +kastrat men hanarna får vi ju ta i omgångar.
Vi släpper dom i marsvins rummet eller så får de hela hallen för sig själva.
Jag har mijn bur upphöjd så jag lyfter ner dem i princip varje dag på golvet där de har ett stort men avgränsat område.
#4, tack också för ditt svar. TAr du inte ut dem riktigt varje dag?
Hur stora burar har i om ni känner att de inte behöver gå ut varje dag?
Och så funderar jag på hur högt upp kan marsvinen gå själva? Tänker på om man höjer buren lite, och gör som en landgång mellan golvet och buröppningen… eller är det helt tokigt?
Tycker att marsvin ska få komma ut några dagar i veckan oavsett hur stor bur man har :) Eller om man har buren kopplad till hage :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Mina kommer ut oftast varje dag, men ibland varannan. De får komma upp i knäet varje dag och mysa så länge som de vill :) Den ena föredrar då lite kortare stunder, max 45 min men den andra kan ligga förnöjt i famnen i några timmar.
Mina har en stor bur. Innermåtten är 156 x 76,5
Du kan ju ha en bokhyllebus där undervåningen är i höjd med golvet? Eller du har flera grupper med marsvin? För har du några i samma bur o har 2/3 våningar kan ju den lägsta va några 5-10 cm från golvet så kan du ha en planka eller nått ner till golvet :)
#8, tack för svar t dig också, och #7 såklart.
Mina får komma ut varje dag, har bara två stycken, systrar, så jag behöver inte skilja på dem. Vill dock att de ska ha större utrymme, buren nu är ca 1m x 50 cm, tycker är för lite, även om de kan springa ut i sin hage varje dag under några timmar. (igår stack ena katten in nosen i buren och nosade, och ena marsvinet nosade tillbaka, riktigt gulligt faktiskt, önskar jag hade haft kameran tillhands!)
Jag tycker inte jag har mer golvutrymme att ta till nämligen, mer än 120cm bur, och då funderade jag på möjligheten med flera våningar, om de kunde knata upp till andra våningen också, men det gör de kanske inte så gärna?
Jag får kanske helt enkelt köpa lite större bur och fortsätta med att låta dem springa ut. men kanske som #8 föreslog, att jag ändå höjer upp den lite på något sätt, med en liten ramp för dem att springa in på.
#9 Bättre med stor boyta än flera våningar, tror marsvin har mer glädje av det att kunna springa runt på :)
Hej igen!
Tack för era svar för några veckor sedan, men nu har jag fler frågor som har att göra med det här med bur…
Jag känner att marsvinen inte är riktigt glada åt katterna, de var mycket pratigare innan och pigga när man kom hem. Katterna är ganska snälla men kanske lite väl närgångna, har äv hänt några gånger att de har gått in i buren. I och för sig kanske det började innan katterna, när jag gjorde en hage till marsvinen så att de inte längre fick gå fritt i rummet som de gjort innan.
Nu funderar jag - de behöver större bur. 120 cm är det största jag har plats med - är det eg ok för två marsvin? Jag försöker att de ska få komma ut varje dag, men har märkt nu att de inte gärna går ut lika mtk som innan pga katterna.
Jag har sett att det finns tvåvåningsburar, alltså med en ramp mellan våningarna, och även om jag förstår att det kanske är bättre med EN större yta så undrar jag om det ändå inte kan vara bra?
För, nästa tanke är att jag ska höja dem lite över golvet så att katterna inte kliver in i buren, och då blir det inte lika enkelt att ha öppet så att marsvinen kan gå ut och in själva, utan då får vi lyfta ut dem och måste vara hos dem hela tiden (om inte katterna är instängda någonannanstans). Därför tänkte jag att det skulle vara bättre med två våningar så att de har mer utrymme inne i själva buren.
Vad tror ni om det här? Jag tycker det är jättesvårt att få till en bra lösning, jag kan inte ha bokhyllebur, jag kan inte avdela ett helt rum till dem, och helst skulle jag vilja ha dem i köket men tycker inte att det finns riktigt bra plats där, plus att det är dragigt.
#11 Ja 120-bur är okej för 2 marsvin :)
#12, tack för snabbt svar - men även om de inte får gå ut lika mkt som innan? De där tvåvåningsburarna var rysligt dyra förstås…. och bygga en egen är inget jag har tid med nu, och det är NU de behöver mer plats!
#13 Jadå. Mitt ena hanpar har en bur som är 120x50. Försöker ha dem ute varje dag men ibland går det helt enkelt inte men det dör dem inte av ;)