Tre hanar i samma bur
Jag har en fråga som jag har funderat på ett tag. Går det att ha tre hanar i samma bur? Jag har aldrig hört om någon som har det. Bråkar de mer om de är tre än om de är två stycken. Går det att sätta in en hane hos två hanar som har bott ihop ett tag? Jag tycker det verkar som att de som har fler i en bur har honor, är det för att de sammsas bättre ihop.
Jag har fler hanar ihop. Som jag skrivit förut har jag haft upp till sju-åtta hanar i samma bur, men då var det iofs en jättebur. Jag tycker det är lättare att sätta ihop hanar än honor.
Det kan vara lite krångligare att sätta in en ny hane till två som går ihop, men det går att göra. Det är mer upp till personligheten. Mina hanar är ju vana vid att de får flytta runt då och då mellan honor och andra hanar, så de kan jag sätta ihop lite hur som helst. Har dock två hanar som inte gillar andra, den ena har ärvt aggressivitet från sin mor (de har båda dödat andra marsvin) och den andre är en drygt tvåårig hane som bara gått med honor innan. Han är så inriktad på aveln att han ser andra hanar som konkurrenter. De avelshanar jag har som fått bo med hanar mellan parningar kan jag dock flytta runt hur jag vill.
Jag har tre hanar ihop nu o det funkar hur bra som helst. Däremot funkade det inte att ha de två äldsta med cuypojkarna men det var för cuypojkarna var för tuffa helt enkelt. Men nu bor det en liten skinnypojke med mina äldsta pojkar o det var inga problem att sätta ihop dom.
Men som med alla djur så är det ju personligheten o personkemin som avgör. Ibland går det hur bra som helst att sätta ihop djur, men ibland funkar det inte bara av nån anledning. Så några garantier finns ju aldrig.
Som sagt beror det på hur marsvinet är, personlighet osv. Jag har ju ett levande exempel här i buren intill mig på att alla marsvin inte har fattat att dom är flockdjur och ska leva ihop *blänga på Sune*.
Kram Hanna
Hanna

det är helt beroende på hur ditt marsvin är,jag har ett tips somkanske låter konstigt men du kan testa med att ´låna`´ ett marsvin som du vill köpa och ha den i en vecka och se hur det går,funkar det bra,köp den. funkar det dåligt fortsätt då med så som det funkade inann.

#1 Gud vad hemskt att de dödade andra marsvin, det är väl inte vanligt att de gör de?
Varför tycker du att det är lättare att sätta ihop hanar än honor?

Mm, jag är ju lite orolig för om det inte skulle funka om jag nu adopterar den övergivna… inte direkt så att ajg kan lämna tillbaks den stackarn isåfall :S Men man vet ju aldrig om det funkar innan tyvärr. Mina pojkar är ju inte så gamla än så det kanske är en fördel
#5 Nej, det är inte vanligt. Först trodde jag (när vi bara hade honan) att det berodde på att stackarn aldrig hade fått ha sällskap förr. Hon var över året när vi tog över henne. När hon sedan fick sin lille pojk var allt frig och fröjd i början, men precis på hans sexmånadersdag dödade han en hane i buren han gick i och bet av urinledarna på en annan, så honom fick vi ta bort. Numer bor han själv i bur ovanpå de andra hanarna vi har inne, det funkade inte att ha burarna bredvid, då skulle han bara in och slåss. Måste varit något genetiskt helt enkelt, vet ju inte alls vad som låg bakom honan om det var grossistdjur, privatpersonsuppfödning eller större uppfödare.