Hjälp! Skruttig bebis :(
Har en liten skrutt som föddes i torsdags… Han diar inte mamman och nu har hon valt bort honom till förmån för de starkare ungarna. Jag stödmatar med havrevällning i 1ml-spruta och då äter han glupskt och självmant. Jag masserar magen och igår bajsade han lite. I morse när jag skulle mata upptäckte jag att han blödde i rumpan :( Några tips? Är det dags att låta honom somna?
Försök men kattunge ersättning ist. har nappt upp 2 st ungar på det. vet även fler som gjort det med bra resultat. Finns både på apotek & djur affärer
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag omhändertog en marsvinsfamilj med en unge med precis samma symptom som du beskriver en gång. Trots mina bästa ansträngningar och veterinärbesök gick den lille bort. Jag kan inte säga om du ska låta den somna in eller låta naturen ha sin gång. Kanske kommer din ha bättre tur än min, men blod från rumpan känns ju ganska allvarligt.
Om och när det är rätt med avlivning är en fråga jag har tampats med. Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel i ditt fall.
Det var ett antal år sen det här hände mig, men som jag minns så avtog blödandet från rumpan, annars hade jag nog låtit den lille somna in.
Min unge hade inte fått någon extra hjälp eller stödmatning innan så där har ju din en fördel också. Vet inte om det här har varit till nån hjälp, men lycka till iallafall!
Tack för era svar! Han slutade blöda ur rumpan rätt så snabbt. Jag köpte kattunge-ersättning tidigare idag och ska vara vaken och mata hela natten…men vänder det inte snart så måste vi nog släppa honom :(
ju fler dagar han överlever desto bättre är det eftersom han borde börja smaka mer och mer på fast föda!
Mvh Millan
*håller tummarna*
Snälla ni är :) Bäddat på soffan till mej nu och gjort en liten sovlåda med myspåse till lillkillen där han ligger och gosar med den snälla alpaca-ungen Mimmi. Inatt ska det intensivmatas!
Hoppas verkligen allt går bra och han blir bättre! Tänker på er och håller tummarna. :)