Anmäla sin djuraffär?
- Skabb med sig från djuraffären
- Pga felaktig information vid köp drabbats av C-vitaminsförlamning
- Blivit absolut rekomenderad att ha marsvinet själv 6 månader
Vidrigt tycker jag, är det nog för att anmäla affären? Jag går bara runt och tänker på hur många fler marsvin som har och kommer få skabb i sina nya hem… hur många marsvin som kommer dö av c-vitaminsbrist och hur många marsvin som sitter ensamma pga dessa råden…
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Det är absolut tillräckligt för en anmälan.
#1 Vet du hur det isf går till? Är det till jordbruksverket det anmäls?
Ja hade anmält, det gör man till länsstyrelsen. Man kan anmäla anonymt om man vill.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Anmäl!
Jag får kolla upp hur sådant går till, har aldrig varit med om något liknande förut…
Mer kött på benen är att när vi hade hämtat marsvinet från det lilla djurrummet och satt honom i en liten kartong gick vi för att välja bur tillsammans med expediten. Expediten berättade att "Ska ni bara ha ett marsvin är det denna buren som har minsta lagliga måtten."
Det är väl också något att ta med?
#5 Jag är osäker på huruvida det bryter mot en lag att säga så, men det är helt klart olämpligt och ska definitvt tas upp! Djuraffärer MÅSTE berätta att marsvin skall vara minst 2 och 2 så att ens insinuera att ni skulle ha honom ensam är ju såklart helt fel.
Googla fram din länsstyrelse hemsida! Där finns telefonnummer och liknande. Enklare än man tror! Vill du vara anonym så ska du inte säga ditt namn ALLS. Säger man typ "Jag heter Sara-Noomi men vill vara anonym", så skrivs namnet upp i protokollet i alla fall. Hela samtalet skrivs upp oredigerat. I ditt fall tror jag dock att du kan tjäna på att inte vara anonym, men vill du vara det så ska du såklart vara det!
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#6 Jag misstänkte att det var så angående anonymitet, att presenterar man sig så kommer namnet med oavsett…
Det jag tänker på är att jag har ju egentligen inga bevis på att detta har hänt. Deras råd finns ju inte direkt inspelade på band, och jag tror inte jag har kvar kvittot från när marsvinet och dyl. inhandlades. Egentligen finns ju bara mitt ord, och frågan är hur långt det räcker?
#7 Det är värt ett försök i alla fall. Dom lär ju kolla upp affären och eftersom det är den informationen dom lär sig på sina utbildningar så kan dom faktiskt ingen annan. Alltså lär dom säga fel till inspektörerna också. Min tanke bara då alla som jobbar på djurbutik måste genomgå en utbildning, vad jag förstått.
#8 Jo, en anmälan borde ju i alla fall resultera i ett besök, och ett besök kanske får dom att vilja ändra sig och handla rätt.
Sedan vet man ju inte om det finns fler som hört av sig med liknande besättelser.
#7 Anmäl i alla fall! Uppmärksamma att något inte står rätt till i affären. Har du varit hos veterinären med marsvinet? Kanske de kan intyga att han har haft skabb och skörbjugg?
Hur var det övrigt i affären? Det kan vara en idé att besöka affären igen innan du anmäler, kolla i alla burar. Sittar marsvin ensamma? Sitter de med kaniner: grunden i djurrättslagen säger att man inte får utsätta djur för skada eller sjukdom ELLER risk för skada eller sjukdom, berätta att du känner till att kaniner bär på bakterier [bordetella bronchiseptica bl.a.] som marsvin kan bli sjuka av samt att du vet att kaniner inte är flockdjur varför de ej bör sitta i flock, de är ju kolonidjur och vill, i de flesta fall, ha ett eget hem/håla. Kolla hur djuren ser ut att må. Kolla bland andra flockdjur om de har flock/par, exempelvis råttor. Kolla bland undulaterna - är de ett jämnt antal så att alla har en chans att få en partner? Osv. Kolla verkligen ALLT. Är det städat? Har de salt/mineralsten (där får du antagligen i så fall förklara varför det är olämpligt, hänvisa då till exempelvis vet. Marianne Tornvall, hon har flera Artiklar ute på nätet där stenar nämns)? Många affärer har ju råd uppskrivna i affären, kolla vad de säger. Säger de något olämpligt? Försök att fota! Gärna på ett sätt att det går att identifiera butiken, kanske genom ett inzoomat foto på skylten och en bild som visar skylten + delar av butiken. Det kan ju dock vara svårt, man vill ju inte gärna visa butikspersonalen att man fotar… Men om du kan! Annars kan det ju räcka att försöka ta ett foto där en del av väggen eller inredningen sitter, så ser man ju vart det är. Men viktigast är att du i så fall dokumenterar vad som står på något sätt - bättre i minnet än inte alls!
Anmäla kan man alltid, men det lär inte hända något. Bättre tycker jag är att prata med dom. Sen tycker jag okså att det är lika mycket upp till ägaren att ta reda på vilket djur man skaffar, vilken mat dom ska ha/att dom ska vara två. Det är ju inte mycket man behöver kunna för att ta hand om två marsvin, om man googlar så hittar man det.
#10 Jag ska absolut gå tillbaka och kolla upp allt du skrev, tack för tipsen!
#11 Fast så kan man väl ändå inte säga? Jag ställde massvis med frågor till personalen när vi köpte marsvinet, är inte det att ta reda på det man inte kan? Man ska väl kunna lita på att man får rätt information från den som säljer varan?
Jag har haft en hel del marsvin när jag var yngre och då fanns ingen lag om 2 = Skulle jag googla efter en lag jag inte visste existerade?
Jag hade ett marsvin som dog av skörbjugg och frågade därför extra mycket om detta vid köpet av marsvinet, fick till svar att han har aldrig fått grönsaker förut så var väldigt försiktiga med det, men detta fodret som vi rekomenderar innehåller alla vitaminer han behöver. Jag poängterade då att "ja för jag har haft ett marsvin som dog av brist på c-vitamin" och hon kontrade med "ja det är därför detta fodret är så bra!" Jag tyckte det var jättebra att fodret kommit så långt sedan jag sist hade marsvin för många år sedan.
Och skabben… Hur skulle google hjälpt mig ta reda på att marsvinet jag tänkt köpa i butiken hade skabb?
#13 Ja för jag hade ingen aning om vad jag köpte när jag köpte marsvinet tydligen. Att jag sedan haft flertalet marsvin i mitt liv spelar ingen roll kanske. Det var ju helt fel av mig som vände mig till personalen och trodde att dessa visste vad de höll på med eftersom de uppenbarligen fått hålla sin butik i 15 år. Usch vilken hemsk människa jag är, jag borde inte få ha djur.
Tycker dina inlägg är riktigt tråkiga. Jag har lärt mig att aldrig lita på djuraffären igen, så som måååånga andra som haft just djuraffärer som sin första källa för information förut men pga felaktig information från dessa tappat förtroendet. Är det så vi ska ha det, eller ska vi försöka göra något åt det så att djuraffärerna ist går ut med RÄTT information då de knappast kommer sluta med sina verksamheter bara för att du eller jag _tycker_ något. Tyckande kommer man inte långt med.
Oavsätt vilket ansvar köparen än har (självklart har köparen ett ansvar!) så SKA djuraffärerna förväntas ge rätt information. Man SKA kunna ställa det kravet. Det borde vara självklart. Bara för att köparen har ett ansvar betyder inte det att djuraffärer ska få påstå vad som helst utan reaktion.
Lycka till!
Mvh Linnea
Hoppas något blir gjort! Oavsett om du endast pratar med dom i affären eller om du anmäler så ska det inte försvinna i sanden! Har själv planer på att försöka uppmärksamma en djur butik i min närhet som har marsvin och kanin i samma bur samt att burarna ofta har många djur på liten yta och ofta snålt med strö. märkte under senaste besöket att råttorna inte hade ordentligt med klätter ställen heller…