Marsvin dog när den var 2 år?
mitt marsvin dog när den var 2 år dom brukarju dö när dom är 5-6 år eller
hon ser utt så här
Du verkar inte veta mycket om marsvin? För det finns säkert hundratals orsaker för dem att dö mycket tidigare än så.
Ålder kan bero på hur bra man tar hand om marsvinet. (rätt miljö, mat, c-vitamin och så vidare)
Samt så kan de få sjukdomar som förorsakar en för tidig död. Man kan helt enkelt ha otur tyvärr.
// Fawo (;
Dem kan ju bli sjuka, c-vitaminbrist, dolda hjärtfel eller vad som helst.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alla lever inte länge och det är mkt som inte syns på utsidan, som t ex hjärnblödning o tumörer.
Marsvin är levande varelser o individer, precis som vi människor.
Finns förresten ingen bild

Om dom får vara friska och blir väl omskötta kan dom leve till 6-7 år, men det är spå mycket som kan hända, mycket dom kan drabbas av så dom kan dö tidigare också, har haft flera marsvin som dött innan 1 år.
Vad tråkigt att ditt marsvin har dött smulan_1! Tröstkramar till dig…
Om du bestämmer dig för att skaffa nya marsvin (de måste vara två, annars kan de bli deprimerade) så kan det vara bra att läsa på den här sidan: Humlans marsvin
Det är min favoritsida med marsvinsfakta som hjälpte mig jättemycket när jag var ny på marsvin. Där finns mycket att läsa om du klickar på de rosaaktiga flikarna upptill. Lycka till!
Kram till dig igen…
Som de där uppe berätta så kan det vara olika saker. Det kan varit c-vitaminbrist, sjukdom, stress och allt det där. Själv hade jag ett marsvin (Sockervadd) som dog när han var 2, i hjärtsvikt. Och du får inte glömma att leta ny kompis till ditt andra marsvin, de är flockdjur och ska leva tilsammans.
Min marsvin dog när hon var 2,5 år ,hade bettfel.
Beklagar att din marsvin dog också ung 
jo jag kan om marsvin.
#11 Då borde du veta att alla marsvin inte blir 6-7 år som är medelåldern, utan att det finns sjukdomar.

Tror inte att det är 6-7 i medelålder, men dom kan bli 6-7 år, men mer troligt är att dom kanske bara blir 4-5 år, eller inte ens det.
#13 Jo "medelålder" för marsvin är det.
Många marsvin blir över 5 år.

#14 Jodå det vet jag att många marsvin blir över 5 år, men många blir kanske inte ens 1 år, eller dör vid 2-3 års ålder just pga att det är så mycket som kan drabba ett marsvin. Vi har haft många marsvin och just kring 3 år verkar vara en kritisk ålder för många har dött däromkring. Så jag skulle inte säga att marsvin lever i 6-7 år, eftersom det sannorlika är att dom inte blir så gamla. Däremot att dom KAN bli så gamla, men det är inte så vanligt.
Jag har haft flera marsvin som dött, ingen har blivit mer än 4 år, så att medel är 6-7 känns lite fel.
Sedan kan vi också tänka på att trådstartaren som förlorade sin älskling är 9 år, och tänker jag till mitt eget barn som bara är ett par år yngre än det kan jag förstå hur svårt det kan vara att förlora sitt djur när alla böcker säger att de "ska" bli äldre. Mitt barn kan också mycket om marsvin, men inte mycket om livet. Livet vill inte alltid som statistiken och böckerna säger, oavsett om man är en människa eller ett litet marsvin.
Beklagar att Smulan inte fick leva längre TS, men tror hon hade ett underbart liv ändå. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Mitt marsvin dog vid 2 års ålder av lunginflammation… fick sedan kraftig reaktion på antibiotikan.
Som sagt, vad som helst kan hända och med smådjur går det snabbt :/
Jag beklagar verkligen! Jag blir tårögd när jag ser din bild, ett sånt fint marsvin!
Som folk har sagt så finns det mycket som kan drabba ett marsvin som gör att de går bort i förtid. Som bytesdjur har de också inte utvecklats att kämpa emot sjukdomar och de döljer sina symptom in i det sista, ofta hinner man inte märka att de är sjuka innan det är för sent.
Det kan vara så olika också, ett marsvin kan råka ut för olika saker och sjukdomar och ändå repa sig och bli 6 år gammalt, och ett annat kan vara frisk som en nötkärna för att sen plötsligt insjukna och dö inom loppet av några timmar. Det är något av ett mysterium, en obduktion kan säga vad marsvinet dött av men den måste ske snabbt och är nog också ganska dyr.
Kram till dig!
Vad sorgligt! :( Hon var jättesöt!
Mvh Linnea
De var tråkigt
Hon var ju jätte fin tjej. Men jag är säker på att hon har de bra uppe i masvins himlen med massor av marsvins kompisar.
Jag har 3 stycken som bor där..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.