Pärla på tänderna!
I dag fick lilla Kutte en pärlplattepärla över undertänderna. Den var inte lätt att få bort, passade precis, så se upp när ni lägger pärlplattor därhemma!
haha x)
#1 Det är väl inget roligt? Kunde sluta illa…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, hade det varit en vit pärla så hade vi nog inte sett den, jag ryser vid tanken på hur det kunde gått. Fast jag tar inte illa upp #1.
Jag ber om ursäkt om någon tagit illa vid sig, men som sagt gick det bra. Jag fick en rolig bild i huvudet och tänkte lite på alvin and the chipmunks.. Hade ju inte skrivit så om den fortfarande satt fast eller om det hade hänt något Fridaakesson. Inte min mening att vara dum utan snarare lätta upp situationen och allvaret. Om ett år kanske du/ni också kan tycka det är lite ironiskt med en bling bling gangster pärla på tanden (:
#4 Tror inte ironi har med ålder att göra.
Jag såg bara framför mig hur marsvinet kvävdes av pärlan i halsen :/ Var därför jag reagerade som jag gjorde…
Åldern menade jag med att man har "smält" det eller hur man ska säga. Inte med mogenhet :S Alltså, som när jag hamnade på sjukhus en gång var det ju inte så kul men efter några veckor så var det något man kunde skratta åt, eftersom det gick bra. Förstår du? Alltså menar jag inte att du är omogen eller något ^^ herrejissanes! Menar bara att efter en tid, när man har smält händelsen, kan man lära sig att skratta åt det. Förstår du? :)
Javisst de passar precis på marsvinsundertänder. Jag fick en omplacering för ett antal år sedan med pärla på tänderna. Det visade sig att förra matten 6 år hade satt dit den och glömt bort det… pärlan hade suttit där rätt länge tror jag för tandköttet var inflamerat och undertänderna var bräckliga och gick ofta av under ett halvårs tid innan allt var läkt igen.
Men stackars liten! Då kom vi lindrigt undan!
Jag håller just nu på med en stor pärlplatta med ett foto, så jag använder Photopearls. Och asken som pärlorna ligger i började bli tom så jag gick in i min dotters rum för att hämta påfyllning, som då ligger i petflaskor, det var en del flaskor att bära så dom lät lite … om det började låta, 5 marsvin som skrek Week,Week, Weeek , Weeek helt galet blev det, dom trodde antagligen att det var pellets, något vi har dragit ner på en del, för tjejerna börja bli lite tjocka. Men vad hemsk jag kände mig och nu vill jag inte gå tillbaka med flaskorna, vill ju inte lura dom igen … :-)
Ville bara lägga till min lilla saga om pärlor och marsvin :-)
Jag säger bara, tack och lov att du upptäckte den i tid! Jag hade en skinnyhona som dog av komplikationer efter att ha fått en pärla i tänderna. Jag köpte henne av en uppfödare (som hade barn och -uppbenbarligen pärlplattor) och då hon hade varit utställd tänkte jag inte på att kolla tänderna. Hon var ganska mager men uppfödaren sa att det var för att hon varit gravid.
I vilket fall, jag upptäckte pärlan för sent, kunde inte få loss den själv utan fick åka till veterinären som tog loss den. Några dagar senare fick hon en varböld och fick opereras, då upptäcktes det att inflammationen gått ner i käkbenet. Hon fick äta antibiotika och smärtstillande och jag fick göra rent såret flera gånger om dagen hennes sista månader. Många av er tycker nog att avlivning vore humanare, men hon hade en sån stark livsvilja trots allt, och det var i rådgivning med den väldigt hängivne veterinären som jag lät henne leva. Jag kan fortfarande inte se en pärlplatta utan att känna ångest över att jag inte upptäckte den i tid. Så, det var min skräckhistoria om pärlplattpärlor. Jag är glad att detta uppmärksammas, inga marsvin ska behöva genomlida det min älskade lilla flicka gjorde.
#10 Ett marsvin som är dräktig är ju inte mager?! Konstig uppfödare :/
Usch stackars marsvin. Tur att ni åkte till veterinären ändå med henne :)
Jag har en kompis som hade marsvin som barn, och en av dem fick också en pärla på tanden. De fick inte loss den, utan veterinärbesök krävdes. Tänk att det är såpass vanligt ändå! Tur att inte jag har några pärlor hemma…