Råd om skötsel
Jag har frågat Amalia en del men jag tänkte att hon skulle få tid att rå om sina grisar istället för att ha en frågvis kärring på halsen
1. Hur mycket är skäligt att ett vuxet marsvin skall dricka per dygn?
2. Våran tös vägrar morötter så så hon har fått en ny diet bestående av lite salladskål, lite vitkål, broccoli, en paprikasträng(per dag) och som belöning när vi hanterar henne har hon fått gurka och vattenmelon.
Nu verkar hon ha fått gasig mage (den är mjuk, men jag hör bubblandet) och jag har inte möjlighet att köpa minifom förnsän imorron (torsdag). Finns det nått man kanske har hemma i vanliga fall som går att använda istället?
Jag har tagit bort de mesta grönsakerna så hon ska äta mer hö(hö verkar inte riktigt duga så jag tänkte köpa annan sen för att se om hon är kräsen), men jag misstänker att hon hade vitaminbrist när hon kom hit så jag vill inte ta bort det helt heller.
3. Hon hade galet långa klor så jag har börjat klippa ner dom lite i taget. Men det går inte att klippa i rätt vinkel utan att hon får för långa klor då dom har blivit väldigt långa och raka, samt att en del tår har börjat vrida sig 
Ska jag försöka med att fila till rätt vinkel när jag klippt? Hon gillar inte alls att man rör tassarna och det är väl troligen för att dom gör ont då klorna varit för långa så hon fått felaktig ställning av dom. Hon är inte röd eller svullen om tassar eller ben iaf så nått gott är det!
4. Hon var superskygg när hon kom hit men har nu börjat acceptera att man plockar upp henne från buren utan tjutande och hon vågar sig fram och nosa på fingrar som kommer in i buren. När hon väl är uppe och gosar så är hon riktigt gosig. Hon pussas gärna och älskar att krypa upp vid nacken och helst under kläderna på mig.
Men hon vill inte gå runt på golvet. Hur ska jag göra för att få henne mer aktiv?
Gud vad mycket det blev!
Tusen frågor när allt är nytt känns det som 
Hon verkar iaf vara frisk i övrigt, nosen är fin och ögonen likaså. Hon nyser ibland men det är BARA när hon gosar under mina kläder så det är nånting hon reagerar på och det är redan under "investigation" 
Det där med vatten är en ständig fråga och jag har inget bra svar. Mina Marsvin går nu två och två och de dricker ca 2/3 per dag tillsammans i en 500ml flaska. Marsvin är känsliga för kostbyten och man ska alltid vänja dem vid ny kost, lite i taget. Ta bort alla görnsaker och ge hö. Sen nån strimla om dagen med kål eller paprika och öka sen försiktigt. Men de ska inte ha fri tillgång på grönsaker, risken är då att de inte äter hö som ska bestå av minst 80% av deras dagliga intag. Jag tycker du skippar klosaxen och filar istället, var tredje dag eller så, bättre att du får till lutningen på klon än att de är så korta som möjligt, bråka inte med henne för mycket. Det kan ta sin tid att få till bra klor, ibland går det inte alls om de är för mycket vridna. Klorna kan vara en del i att hon inte vill gå på hårt underlag, det kanske gör ont. Sen tar det ett tag innan de vågar sig ut på upptäcksfärd. Jag har en hona jag köpte för två månader sen som var då 4mån om ja inte minns fel, hon vågar fortfarande inte gå runt på golvet trots att hon har livligt sällskap, hon sitter o trycket i ett hörn. Min gissning är att hon inte fött golvtid innan eller så är hon bara väldigt skygg. Vissa får man arbeta mer med. Ett tips är att sätta ut tex vhs band i en labyrint så de vågar ta sig runt, de vill ju känna sig trygga. Och sen mer succesivt så vågar de sig ut på öppna ytor. Under köksbordet brukar vara populärt. Lycka till
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Kanon! Då fixar jag in lite nagelfilar under veckan. Sambon åker och jobbar om nån timma och jag har lite svårt att åka nånstans då eftersom jag har en nyopererad tös här hemma som inte ska vara ute på ett par dagar bland folk (infektionsrisken).
Men då hade jag inte helt fel i min tankegång om att fila iaf. Sambon får helt enkelt hjälpa till att hålla henne. Vi fick henne att gå runt lite i soffan igår med hjälp av en liten bit melon.
Vi har ju iaf sett en positiv skillnad på henne på den tiden vi haft henne. Hon blir bara mer tam för var dag nu och efter varje gång vi fixat med klorna så stapplar hon första timmarna sen så går hon bättre och bättre och det blir mer fart på hon. Hon har även börjat bli pratsam i buren, vilket hon inte var från början för då var hon helt tyst.
Men med en timmas kel varje kväll så har det gått framåt 
Jag tror att en marsvinsmage skall bubbla och låta! Marsvin och hästar har mycket gemensamt i sin kost (äter stora mängder fiberrikt och kalorifattigt) och om en häst blir tyst i magen så är det ett tecken på kolik och då skall veterinär tillkallas så fort som möjligt.
Jag burkar höra mina marsvins magar bubbla och arbeta och ibland kommer det till och med en fis!
Så länge hennes mage är mjuk och hon inte har ont så tror jag att allt är OK.
Det är viktigt att hon äter mycket hö dock. Där tror jag att kompisen som snart kommer kan vara en bra draghjälp. 20% av det dagliga intaget är ju ganska lite grönsaker egentligen.
Jag tror att det är så som milib säger att de onda tassarna kan vara en av orsakerna till att hon inte vill röra sig. Kompisen kan säkert bli en draghjälp när det gäller att våga röra på sig också. Grupptryck är inte att förakta! 
Lycka till med dina nya grisar! 
Hehe! Ingen fara….och jag är nog mer tant än du :) Ring om du vill, numret står längst ner i mailen…
Igår förmiddag så upptäckte jag att hon under sena natten eller tidiga morgonen slagit ut en tand och skadat 2 andra. Troligen blev det i en av hennes tokrace inne i buren för det tjongade friskt i kanten et par gånger.
Jag filade till de övre framtänderna med en nagelfil (hon satt snällt och stilla underligt nog) då ena tanden hade fått en ful vass kant.
Sen dess så äter hon faktiskt mer hö! Underligt nog
Men igår så provade jag att inte ge nått på hela dagen. Då gick svllnaden över magen ner ganska rejält. Sen fick hon lite broccoli på nattkvisten när jag kunde observera utan barn skrikandes och hängandes över oss och på direkten så svällde hon upp
Hon är däremot jävligt glupsk om jag får säga mitt. Troligen för att hon tycker att det är gott och hon är väl nte van att få nått annat än morötter och en vitkålsbit då o då.
Kan det vara så att hon bara behöver vänja sig att hon faktskt får "finare" mat nu så hon inte äter så snabbt för jag misstänker att hon sväljer med en del luft när hon hetsäter…
Hon verkar däremot inte ha ont i magen på nått sätt.
Blev så lycklig igår när jag släppte ner henne på soffan så sprang hon raka vägen dit vi brukar sitta och kela på kvällarna. Å hon börjar känna igen den knalloranga handduken vi brukar ha med