Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1649 ggr
[Liinda]
0

Teguila allvarligt sjuk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Hona Teguila hade börjat tappa massa päls igen så att det tillomed blev kallt bakom benen. Så vi åkte till strömsholms och gjorde ultraljud där dom kommer fram till att hon har en infektion i tarmen och en förstorad livmoder. Någon som har en aning om hur det kan ha blivit så? Hur hon kan ha fått en förstorad livmoder eller infektion i tarmen? Dom tyckte det såg ut som hon hade varit dräktig men det har hon aldrig varit för jag har haft henne sen hon var bebis. Så dom vill kastrera henne när hon har återhämtat sig men hur stor är chansen att hon klarar en kastration egentligen? Hon är 2 år.

Och så har hon också gått ner 150 gram på några veckor fast hon har fortfarande aptit och är pigg som attan :) Man känner liksom varenda revben på henne men endå så är hennes mage stor. Är så jäkla rädd nu för hon mår verlkigen inte bra fast hon döljer det så bra är så rädd att hon inte ska klara det här. Någon som har varit med om något sånt här förut?

elinpelin96
0

Jag har aldrig varit med om sånt men det låter inte så bra .. kastrering värkar välldigt riskabellt .. men om det är så att hon inte äter så är det nog bäst att du börjar stödmata henne. ge henne oxå ren c-vitamin genom en spruta ( utan nål ) så att hon inte blir förlamad i bakbenen pga c - vitamins brist .. Lycka till hoppas det ordnar sig.

FeliciaS
0

Min Sheltiehona Seras mage var ju uppblåst ett tag och hon gick ner kraftigt i vikt… Vi var inne hos  veterinären 2 gånger och fick det behandlat. Röntgade dock aldrig. Det hela slutade med att Sera avled 2 april i år, tyvärr…

Jag skulle chansa på en sterilisering (för kastrering är det väl inte när man tar bort livmodern) för att hon ska bli bättre. Om det är samma som Sera hade så ser jag ingen annan utväg. Tyvärr. Om hon är i bra form tror jag att hon överlever och vaknar upp igen, beror förstås också på hur bra kliniken och veterinären är…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Jo äter gör hon med stor aptit hon rent av slänger sig över maten så aptit har hon. Men desto svårare är det att få i henne antibiotikan för jag mosar den och petar ner den i gurkan. Men hon äter inte den delen som antibiotikan är i. Tror ni man kan blanda den i vatten och spruta i munnen på henne?

[starlights]
0

Har inte varit med om något som du beskriver.
Tror dock att chansen för att hon ska överleva en bukoperation är liten, om det inte är en oerhört duktig vetrinär på smådjur som utför den.

#2 Kastrering heter det när man tar bort livmorder/testiklar. Sterilisering är när man klipper av äggledare?/sädesledare.

elinpelin96
0

#3 jahaa så hon äter :) det var ju bra iaf ..

[Liinda]
0

#2 Usch så tråkigt :( Men vad var det som var fel på Sera då? Vad hade hon för sjukdom? Ja dom sa sterilisering eller kastrering mamma kommer inte riktigt ihåg. Just nu skulle hon aldrig klara av en operation så det var därför dom sa att dom ville vänta med den operation. Men det är strömsholms och dom verkar ju ganska bra så jag hoppas dom kan det där.

FeliciaS
0

#4 Jag har hört att det är tvärtom…? ;)

Här kan du läsa om Seras symptom m.m. Ett tag trodde jag det var äggstockscystor, men kände inga cystor.

Mvh Felicia

[starlights]
0

#3 Varför fick du inte flytande antibiotika?

FeliciaS
0

#8 Ja, vad konstigt, måste varit mycket enklare..

Mvh Felicia

[starlights]
0

#9 Ja, precis. Jag har aldrig varit med om något annat till marsvin…

Hatasallad
0

Linda, har du testat att krossa tabletten och strö över gurkan så den suger upp antibiotikan? För så gjorde jag med Pumbaa när han skulle ha antibiotika.

paronskrutten
0

Jag skulle inte våga kastrera/sterilisera, det är ett stort ingrepp, jag skulle hellre avliva.

Helena

[Liinda]
0

#4 Ja det är ju på strömsholms så dom borde ju vara duktiga iallafall vad man hört av dom.

[Liinda]
0

#7 Det var precis vad jag trodde hon hade också alltså äggstockscystor men dom hittade inga sådana inte på röntgen för typ 1 år sen och inga på ultraljudet nu heller. Jag ska läsa länken :)

#8 Jag har ingen aning om varför dom inte gav mig flytande dom gav mig i tablett form till Konrad förut också ju så.

#11 Ja jag gjorde det nu och det gick mycket bättre hon åt iallafall upp allt :) Tack för tipset :)

#12 Ja jag vet att det är ett stort ingrepp men om det är det enda som det står emellan operation eller avliva så gör jag operation, för då har jag iallafall försökt. Avlivning är den absolut sista utvägen jag kommer kämpa för henne .

CamillaS
0

Åhh.. *tröstkramar och styrkekramar* till dig Linda. hoppas verkligen att hon blir bra igen, vilken utväg du än väljer.. :'(

CavyCorner
0

#14 Kan vara en infektion som  den flytande inte kan ta så enkelt är det…..

paronskrutten
0

#14 Jag vet hur det känns, man vill göra allt för den lilla, men nu i efterhand tycker jag inte det är värt det. Min Vitamin hade ont i en vecka innan hon dog. När hon opererades förlorade hon mycket blod. Hennes mage kom aldrig igång, vi lät henne vara med hennes kompisar, vi stödmatade, vi lät henne motionera på golvet.. men inget hjälpte. Jag vaknade av att hon klagade, så jag ropade på mamma och vi gav Vitamin mer smärtstillande medicin, hon hade så ont. Hon dog i min famn på Söndag morgon 10/12 -06

Helena

[Liinda]
0

#15 Tack så mycket för stödet! Det värmer :)

#17 Usch det låter riktigt hemskt och jag tycker verkligen synd om dig och din Vitamin. Men jag måste göra allt jag kan för Teguila och så är jag för alla mina djur, jag måste försöka annars kommer jag aldrig kunna släppa det utan gå och tänka att det kanske kunnat gå, jag menar hon är ju bara 2 år och pigg och glad.

[Liinda]
0

Jag kan iallafall berätta att det verkar gå åt rätt håll. Min mamma rapportera hemifrån att det går lite trögt att få i henne medicinen men det går med lite envishet och hon har fått lite mer hull på kroppen inte så mycket men lite iallafall så det verkar gå åt rätt håll :)

paronskrutten
0

Åh, bra att hon mår bättre :)

Helena

CamillaS
0

va bra :)

FeliciaS
0

#19 Härligt! Bra att du kämpar, jag skulle också låta henne opereras hellre en avlivning, då har man precis som du säger försökt :) Innan Sera dog gick hon upp i vikt och började må riktigt bra igen, tills dagen då hon dog - hon andades helt plötsligt konstigt (andningen hade hon inte haft problem med innan…) och kunde inte gå (vinglade).

Mvh Felicia

paronskrutten
0

Jag trodde också att det skulle kännas bäst att kämpa in i slutet med min lilla tjej, men det hade varit mycket bättre att avliva henne nu i efterhand. Det är hemskt vad jag mår dåligt nu, just för att hon led så mycket. Jag gjorde henne sjuk iom operationen, hon fick problem med magen, hon matvägrade, man såg i hennes ögon att hon inte orkade mer. Min snutt blev bara tre år gammal, och det är mitt fel. Hon steriliserades pga äggstockscystor (hon hade ont av dem, och hormonsprutorna hjälpte ett tag, sen blev det värre igen).

En liten tid innan opererade jag Maja, hon hade en stooor varböld under hakan, hon kunde inte ligga ordentligt pga den. Bölden sprack i mitt rum när jag tvättade, men hon skule opereras ändå. Maja mådde bättre, men gav upp nån vecka senare iaf. Hon blev 6 år.

Två marsvin, varav ett hade försäkring, fick vi betala ca 7000 för, och det var bara på ett par månader, och dom dog iaf. Så nej, det var inte värt det.
Men man får såklart känna efter själv hur man vill göra, och Teguila mår ju bättre nu :) Vill bara att du(och alla andra som läser)  funderar riktigt mycket inför en operation över huvud taget, det kan gå väldigt fel och det lär bli dyrt med mediciner. Men det kan ju gå bra också, men man får tänka på vad som kan gå fel, och överväga det som fungerar bäst för en själv.

Helena

[Liinda]
0

Nu har det gått sämre med medicinen, hon vägrar ta den när mamma ger så hon har inte fått i sig något i förrgårr men igår så lyckades jag få i henne och idag så vägrade hon också så jag satt henne i en transportbur med en gurka med medicin på och lite hö men hon vägrade äta den fast det gått flera timmar. Så nu var jag lite taskig mot henne jag öppnade munnen på henne och tröck in den så hon var tvungen att äta och då gjorde hon det. Men vi har pratat med veterinären dom ska skriva ut flytande antibiotika till oss nu.

paronskrutten
0

Alltså hon tuggar och sväljer? Det är bra isf, annars har grisen gett upp. Lycka till :)

Helena

[Liinda]
0

Japp hon tuggade och svalde själv iallafall :) Och hon äter ju det är bara gurkan hon vägrar äta hon känner väl att det är nåt konstigt på den som smakar illa.

Men jag tänkte på en sak, dom sa ju att hon har förstorad livmoder som att hon skulle haft flera kullar. Men hon har aldrig haft en kull förut, kan det vara så att hon är skendräktig? För Curry kan försöka para henne ibland när hon brunstar. Kan marsvin bli skendräktiga någon som har varit med om det? Och kan det vara därför den är förstorad isåfall?

paronskrutten
0

Har aldrig hört om skendräktiga marsvin..det är ju inget som syns på utsidan iaf, då dom inte bäddar som typ kaniner.

Men det är många marsvinstjejer som "parar" sina kompisaar vid brunst.. jag vet inte faktiskt.

Helena

FeliciaS
0

#26 Visst kan hon väl bli skendräktig, men det låter konstigt att det skulle orsaka någon form av "sjukdom"… Att hon skulle bli det p.g.a att hennes burkompis "parar" henne låter också skumt. Det finns en tråd om skendräktighet, här :)

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#28 Nej alltså hennes infektion i tarmen tror jag inte har med skendräktighet att göra. Men jag tänkte mer om hon blir skendräktig så kanske hennes livmoder förstorar sig för att förebereda sig på ett foster fast det aldrig kommer nåt. Nja kanske men hon har ju träffat hanar igenom galler också och det bor ju hanar i samma rum så..ja jag vet inte :P

FeliciaS
0

#29 Okej, ja så kanske det kan vara ;) Hrm, okej ^^, Hoppas hon blir helt återställd iaf.

Mvh Felicia

[Liinda]
0

Det går sådär med Teguila :( Hennes hår har inte börjat växa ut än och hennes mage är fortfarande svullen och hon är fortfarande för smal. Men hon äter och springer runt. Nu får vi inte ge henne mer antibiotika så nu är det bara att vänta och hoppas på att hon klarar det här.

saksaken
0

Vågar jag fråga hur det gick? Kom ni fram till vad som va felet?

Är en nybliven marsvinsägare (dock till hanar men man vet inte vad framtiden erbjuder).

FeliciaS
0

#32 Den här tråden är nästan fyra år! ;)

Mvh Felicia

saksaken
0

#33 ja… men man kan väll fortfarande undra hur det gick?!?

[Liinda]
0

#32 Som sagt tråden är 4 år gammal så den är inte så värst aktuell men jag svarar ändå eftersom du ville veta.

Vi gjorde ett till ultraljud ett tag senare som visade en stor tumör i livmodern. Vi opererade men hon började blöda för mycket under operation. Och hon vaknade ur narkosen som hon skulle men somnade in några timmar senare på strösholm. Hon låg kvar i kuvös för att hålla värmen, men jag tror att hon somnade in lite delvis för att dom inte matade henne. Jag hade behövt få hem och stödmata henne på en gång men det förstog jag inte då och inte dom heller.