Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 664 ggr
himmelblau
0

Råd om bråkande hanar

Hej alla marsvinsglada!

Jag har två killar som bor ihop varav den ena är några månader äldre än den andra. Det har alltid varit lite dominanskurrande från den äldre och den yngre har aldrig sagt ifrån utan bara glatt svansat efter och accepterat det. Men nu till mitt problem. De senaste dagarna har kurrandet eskalerat och idag har de verkligen jagat varandra och det ser ut som att de liksom biter mot varandra.
Jag har låtit dem hålla på för att de ska få göra upp rangen ordentligt. Och givetvis kollat dem flera gånger under dagen så att ingen av dem har sår eller liknande. Det ser mest ut som att de hotar varandra att de ska bitas vilket antagligen stämmer eftersom ingen har sår (än så länge). Men det låter ju som att de ska mörda varanda - minst.

Så nu till min fråga. Hur mycket är för mycket? Jag menar ska jag låta dem hålla på så här så länge de inte biter varandra ordentligt och det inte håller på för länge? Och hur länge är för länge? Känner mig orolig eftersom jag inte kommer vara hemma imorgon och kan hålla koll på dem…

Hoppas någon här har nåt råd :)

/Hanna

Fridaaaa
0

Låter oftast värre än vad det är :)
Så länge dem inte biter varandra så att dem får sår så går det över sen. Blir oftast värre om man särar på det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

himmelblau
0

Okay tack. Ja jag misstänke det, det är därför jag inte särat på dem. Det är fortfarande gruffigt mellan dem men lite lite bättre. Det mest frustrerande just nu är att jag bor i en etta och har svårt att sova på morgonen när de håller på så där haha :P

Fridaaaa
0

#2 Vet hur det är ;) Har 2 av 3 hanpar i sovrummet.
Och dem yngsta 2 som bor ihop, racar i tunneln på mornarna ibland haha

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.