Skulle du våga?
Det är en sak att säga till okunnig personal i djuraffär om foder osv men hade ni vågat säga till en person med "ica-pellets" (vitakraft) i korgen att det inte är bra? Såg en tjej som köpte sån mat på Gekås i Ullared för en vecka sedan och gången innan det så såg jag en tjej som köpte en mini-spån"bal". Hade lust att säga till henne att lantmännen ligger jämte 
Så… hade ni vågat?? Jag hade tyvärr inte det…. samma när man ser att människor köper dålig katt- eller hundmat..
Vågat hade jag väl gjort men jag tycker inte det är min sak att bestämma vad för foder folk köper till sina djur.
Jag köper också liten spånpaket någon gång ibland, trots att jag har 6 burar. Kanske har jag ont om pengar och kanske det krisar i en av burarna?
Jag hade absolut inte uppskattat om någon kom fram till mig och berättade för mig hur jag skulle handla till mina djur. Jag hade nog tvärt om blivit förbannad, för det har inte den personen med att göra. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Tycker inte jag har med och göra vilket foder eller mat de köper. Hade nån kommit och sagt till mig om spån t.e.x hade jag blivit arg.
Tipsa om foder visst fine.
Jag lassade upp 10 stycken vitakraft pellets kartonger på rullbandet för ett par månader sedan kvällen innan vår jättekanin skulle komma, och jag hade varit runt hela stan efter ett lämpligt foder till henne utan framgång.
Då fick jag välja mellan Vitakraftpellets tills jag kunde få leverans från nätet eller inget foder alls.
Man kan ju inte veta utifrån ett kort möte en enstaka gång, hur den personen utfodrar sina djur. Antingen trivs personen med Vitakraft, eller kanske den hade en kris precis som jag haft. Och marsvinen dör inte, och blir inte sjuka av Vitakrafts pellets, bara det att det såklart finns bättre balanserat alternativ. 
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag tycker som de andra att det är inte min ensak för även om det finns bättre alternativ så är ju inte de andra fodren som finns på marknaden farliga för marsvinen.
Kan tycka att det låter som att bara vissa märken ska man ge annars dör marsvinen eller man är en dålig ägare fast så är inte fallet. Eftersom det är många unga här så är det bra med en balanserad information att man kan ge annat. Ser att en del är livrädda att ge pellets överhuvudtaget fast det kan vara ett bra sätt att variera kosten.
Just gällande pelletssort hade jag nog inte sagt till. Det känns inte så allvarligt och ifall man är otydlig kanske personen i fråga byter foder för fort, vilket har andra negativa följder.
Gällande balstorleken hade jag kanske tipsat, bara för att vara snäll. Det är väl alltid trevligt att få veta att det finns billigare alternativ? Men de gör ju inget fel i att köpa en liten påse.
Sen finns det ju allvarligare saker som jag absolut hade sagt till om. T.ex. ifall någon ska köpa ett ensamt marsvin, en för liten bur eller får felaktig information om kosten. Men man får ju vara noga med hur man säger det.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag är själv djurvän och vill bara djur väl. Men när det kommer till vad andra handlar så tycker jag att man ska vara lite passiv. Man har ingen aning om varför dom handlar just det! Man kanske har lite pengar just då? Man kanske inte har plats för en större förpackning hö/spån? Det kanske helt enkelt inte finns så mycket annat att få tag på?
Jag har själv varit runt på djurbutikerna här i stan och jag kan säga att utbudet för marsvin är groteskt magert!
Det har hänt att jag på ett artigt vis lagt mig i folks shopping när det gäller djur.
Marsvinsmat har jag aldrig sagt till om, folk har olika sorters förutsättning ekonomiskt gällande mat o vissa blandar 20% dålig mat med 80% bra mat o endel delar 50/50 för o dryga ut.
Däremot när jag sett folk som ska skaffa hamster för första ggn o får kundkorgen fullproppad med hamstervadd o vitamindroppar o andra skräpsaker så har jag vänligt sagt att det kan vara skadligt/onödigt och tipsat om hälsosammare saker såsom rivet oblekt hushållspapper o färskfoder istället.
Har aldrig blivit bemött grinigt, utan tvärtom med tacksamhet, men så har jag oxå känt av om det känts okej att "kliva emellan" eller inte.
O det är ju en stor skillnad hur man lägger fram sina åsikter/kunskaper.
Att stå som en besserwisser o domdera hjälper ju varken djur eller okunniga djurägare.
Jag skulle inte ta illa upp om någon var vänlig, men som ni säger bara om det är skadligt och inte om smaksaker. I så fall möjligtvis som ett tips typ: Åh jag måste bara få tipsa om ett jättebra foder, spån eller dylikt, inte på ett kritiskt sätt. Ungefär så skulle jag själv göra.
Man kan ju tipsa folk. Kanske inte säga "det där ska du absolut inte ge" om det inte är galet fel som t.ex gnagarblandning och saltsten. Men annars kan man ju tipsa om man vill :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag sa ifrån när jag jobbade i butik men nu skulle jag nog inte göra det om det inte gällde något allvarligt/olagligt.
Brukar säga ifrån till den ena butiken i stan eftersom de har olämpliga burar och tillbehör (säljer inte djur, endast tillbehör, och de är inriktade på stordjur egentligen) men brukar inte få någon respons mer än att de inte tar in olagliga burar längre iallafall (helt sjukt att grossister får sälja olagliga saker ><!)
#10 Hörde i en djuraffär för någon dag sedan, när en grossist var där och skulle väl få dem att sälja burar. Så hörde jag "ja denna är den enda som är laglig", jisses tänkte jag bara :/
#11 Precis så var det när jag kollade igenom Ferplasts katalog. Hittade en, högst två kaninburar som var över 50cm höga, resten var olagliga! Och Ferplast har måååånga burar och säljs i de flesta butiker. Hur ska då butiker som inte är speciellt inriktade på smådjur veta då att burarna inte är lagliga när det står i katalogen att de är till kanin? Oftast litar man ju på de som ska kunna bättre och L80 är ett helt företag att hitta ens om man vet vad man letar efter så jag skrev ut allting så "min" butik har det liggande och lätt kan kolla måtten.
Och alla hjul och hus som är pyttepyttesmå. De till hamster är ju knappt ens lämpliga för pygmémöss :-(
#12 Ja precis. Riktigt illa är det :/
Sett flera om säljer dem på blocket med, så är det inte ens godkända. Suck säger jag bara.
Finns mycket i djuraffärer som inte är lämpligt tyvärr :/
Som t.ex hamstervadd.