Bygga egen marsvinsbur
Hej!
Vi i familjen har precis skaffat oss två marsvin för första gången. Insåg ganska så snabbt att våran plastbur vi har nu inte är tillräckligt stor och rolig för dom båda. Så nu tänkte vi köpa två bokhyllor och slå ihop som ett L med måtten 80x100 och 50x140. Vi tänkte oss en hörna med spån och hö och den andra delen med lite "mjukare" material. Men vad kan man ha då? Har kikat runt och sett att några har filt… Men där absorberas ju inte kisset kan jag tycka..? Jag tänkte sätta en vaxduk i botten på hela buren och sen ha plastadfroté i den mjuka delen och sen mindre handdukar där över. Min tanke är att kissar dom mkt på en handduk så behöver man bara byta den och inte alla de andra handdukarna. Och sen givetvis byta den plastadefrotén iaf en gång i veckan. Hur låter de? Är de rimligt så eller kommer de inte alls funka? Vi har bara haft våra marsvin 3 veckor så vi är helt nya på det här:)
Tacksam för svar
Vad är plastadfroté?
Googlade, plastad frotté! X) Vad dum jag är, det vet jag vad det är. Men efter som att du hade ihopskrivit orden och missat ett T så uttalade jag det som det står.
Men ja, jag tycker att det låter bra, ska du ha fleece över handdukarna? Det dåliga är dock att OM marsvinet gnager sig igenom fleecen så kan de få i sig av handduken och det trådar sig ordentligt i magen. Alt. så kan de fastna med tassarna i det. Så om du inte ska ha något över som skyddar så skulle jag nog avråda.
Nja min tanke var att filt eller fleece absorberar ju inte kisset bra så jag hade bara tänkt ha mjukare handdukar eller något annat bommulstyg.
Lakan kanske? Finns de inte frottelakan, de är väl mjukt och lite tjockare har jag för mig. De bör väl gå?
Jag har förstått att det är säkrast att ha fleece eller ett annat tyg som inte trådar sig om de biter på det.
Själva har vi inte testat ännu men tanken finns…Spännande att se vad ni kommer fram till är det bästa för er.
Bilder kommer väl när det är klart?

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle och knäppgök!
IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us
Få ta en tur runt och kika efter lite bommullslakan och annat som inte trådar sig:) Som det ser ut nu har vi en bokhylla att bygga från, den andra delen ska sambon snickra ihop. Sen blir de nog en liten hylla som dom kan gå upp på och kika ut över rummet. Kommer även bygga bord att ställa hela huset på så dom kommer upp från golvet, hört att marsvin kan tycka de är jobbigt att vara på golvet? Jag vet iaf att dom får vara mer ifred om dom kommer upp en bit då vi har en 2,5 åring och en 8 månaders;) Dom står på ett special byggt bord nu och den ena brukar gå fram till kanten och kika runt efter oss
Självklart kommer de bilder
Hur många marsvin kan man ha till de utrymmet vi tänkt oss tro?
Blir som sagt 100 cm långt på ena hållet, sen 80 brett. Andra delen blir runt 50-60 brett och minst 130-150 cm långt. Just nu har vi två men skulle kunna tänka oss 1-2 till, om utrymmet räcker?
Jag har dubbla flecee lager i min bokhyllebuyr, jag tycker att det absorberar jätte bra :)
Jag har handdukar under en fleecefilt och det fungerar hur bra som helst! Mina marsvin är rumsrena och kissar/bajsar bara i spånlådan´som är lätt att städa varje dag, så fleece är som gjort för oss då det är mycket lättare att städa, billigare, finare och skönare för marsvinen :) De har tjocka extra handdukar under deras bohus!
Vi ha märkt att dom har ett speciellt kisse-ställe i sin nuvarande bur. Litar inte riktigt på hur det skulle bli i en ny bur så vill gärna ha något som absorberar upp allt. Har en långhårig som lätt blir blöt i hela bakre pälsen om hon är på något som inte suger upp kisset. Så tror vi satsar på handdukar först och ser om dom har någon kissehörna sen och kanske byter då. Provade med att ha fleece på golvet när dom var ute och sprang igår men de absorberade inte alls bra:/
Vilken bra länk Rosablomma! Enligt den uträknaren kan vi ha uppåt 11 marsvin! Vilket vi inte tänker men skönt att veta att de är mkt utrymme för våra två som vi har nu=) En eller två till då kanske vi kan tänka oss
Fast kisset rinner rakt igenom fleecet och absorberas av handdukarna? Inte konstigt du inte märkte det om du bara hade fleecen på golvet.
#9 Precis som #10 skriver så rinner kisset igenom fleecen om du har något absorberande under som handdukar, Toa-lätt eller någon form av absorberande duk (vet några som använder ett superabsorberande återanvändningsbart inkontinensskydd).
Tänk bara på att inte använda sköljmedel och att tvätta fleecen 4-5 gånger innan första användningen. Vissa fleecefiltar fungerar bättre än andra (själv har jag haft bra erfarenhet av de jag köpt på Rusta).
Något som också är bra är att hålla ditt långhår kortklippt på kroppen eller i alla fall på magen och runt könet. Jag har vänner som använder trimmer till detta (finns en som duger bra på Biltema som kostar 199 kronor).
Du kan hitta fina bilder på klippta långhår på www.humlansmarsvin.se.
Här kan du se en bild på fina sheltien Puma i så kallad lejonklippning och i det inlägget här kan du se texeln Ingrid före och efter klippning. Det är inte helt ovanligt att långhåren popcornhoppar av glädje när de blivit av med all varm päls! 
En alternativ "frisyr" är bordsklippning om man vill ha kvar lite mer av långhårsutseendet, men då kan det som sagt vara bra att använda en trimmer på magen och runt könet. I det här inlägget har Garp sådan frisyr på första bilden.
Kisset bara la sig ovanpå fleecen, sen gick dom runt i de. Det kanske inte hann rinna igenom då, eller något. För blöt blev den långhåriga. Men jag klippte henne igår, hon fick en man och sen kort kort på kroppen. Tog en sax då jag inte vågade ta en trimmer första gången. Men de blev bra och jag tror hon tyckte de var skönt faktiskt
Vi ska börja burbygget nästa vecka, om influensan släppt! Sambon är snickare så han tycker sånt är skoj
#12 Halm i buren? Har jag till min långhår :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 Om kisset låg kvar på fleecen är det antingen precis som #11 en dålig fleecefilt eller en helt ny som inte tvättats en 4-5 gånger. Som hon också sa, fleecefiltarna på rusta fungerar jättebra och kisset rinner rakt igenom deras efter kanske bara någon tvätt.
Vi har en sån filt från rusta men de är nog bara tvättad 1 gång så kan la vara de då:)Få la tvätta upp den n¨ågra gånger och hoppas de funkar bättre då
Halm kan vi inte ha då sambon är lite allergisk emot de tyvärr:/
Den ser jätte bra ut!!!
Stor och rymmlig;) Hoppas de kommer att trivas!!!
Gud vad fin den blev!!! Önskar att mina små liv också hade en sån!!
Ja vi är helnöjda:) Dock har vi funderingar på materialet under filten/lakanen… Skapade en ny tråd, "vad ska man ha under lakanet"
Vi funderar på spån någon cm tjock lager och sen kattsand, men jag vet inte.. 2 dagar har dom ränt runt i buren nu och de luktar redan:/
Men oj vad dom springer, ser ut som småhundar gör när någon ringer på dörren
Åh, vad fin bur! Vad jag hoppas att jag skulle ha rum att bygga något lika stort och fint :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
bara jag som inte ser någon vattenflaska? :o
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Tack, utrymmet enligt lag räcker till iaf 10 marsvin så nu har dom att röra sig på
# Nä vaddå, dricker dom vatten? 
En kommertar först om att buren var fin, sen kan jag avslöja hur många minuter dom befunnit sig i buren och vart min sambo befann sig med flaskan och skruvmejslen
#18 - Så fint det blev! :) Men vilka lyxgrisar som dricker vodka ;)
Hanna
Ja det var verkligen en fin bur, önskar jag också hade möjlighet till en sådan!
# 18, Haha japp dom hade en liten inflyttningsfest;)
#19, Egentligen är den i de största laget för vårt vardagsrum, jag kan säga att jag hade gjort den enklare och mindre om jag fått bestämma, men sambon är ju snickare så de skulle ju på övervåning med glas och hela kittet när han ändå var på G. Hade han fått bestämma så hade den målats och fixats mera på