Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1176 ggr
BellaDonna2
0

Bokhylle-bur-fråga

Hej!

Ni som har byggt "bur" utav bokhylla.
Undrar om trät inte möglar/ruttnar efter ett tag utav den frätande urinen? Även om man klär in den i vaxduk eller liknande?

millib
0

Vaxduken gör ju att urinen inte får kontakt med träet, blir vaxduken dåligt får man byta den.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

BellaDonna2
0

Har själv funderat på att göra en nämligen så vill höra mig för lite först. 
Men hur gör man rent enklast då? Blöt trasa? Har du en sån? Beskriv gärna hur du gör när du städar o gört rent i den isf, tack :)

sowhatever
0

jag håller på att bygga en bokhyllebur och jag ska köpa vanlig plastmatta, det funkar nog bäst för den slits inte som vaxduk, då man inte behöver byta den.

sowhatever
0

det man väljer som underlag (plastmatta etc.) fräts inte sönder av urinet, men om man har vaxduk slits den sönder efter ett tag och du måste byta den.

[Maijah]
0

Jag har ingen bokhylla just nu men har haft flera och har alltid haft tjock plastmatta i som botten, funkar super. Har inte velat ha vaxduk för den behöver bytas med jämna mellanrum, beror lite på antalet marsvin eller om de små monstren tuggar på den t.ex :P Rengör med fuktig trasa, är det mkt kiss på bottnen kan man skura lite lätt med ättiksprit, citronsyra (pulver - späd med vatten) eller likn :)

[SallysPigge]
0

Hade vaxduk först men efter någon vecka så bet en utav dom sönder den och ersattes då med en plastmatta, och det fungerar galant. :-)

BellaDonna2
0

Åh så bra avar! Då blir det plastmatta! :)