Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1423 ggr
[copicaddicted]
0

Lite Inhandlingshjälp behövs!

Nu har vi haft våran "marsvin" som hon så fint får heta av barnen som vägrar ge henne ett riktigt namn, i nästan ett par veckor.

Som nybliven marsvinsägare är det en hel del att läsa på och en del problem har jag stött på med de tar jag senare i en annan tråd så den hamnar i rätt kategori.

Vi har idag klosax, 1 bur, 1 hus, 1 hemmasnickrat mega skjul (vi använde de som hus innan vi köpte själva huset), matskålar, vattenflaska nått bro liknande och sen givetvis hö, spån och mat.

Men nu är det tänkt att vi ska köpa 3 till av Amelia här på forumet så jag vill förbereda mig så jag har det mesta hemma som kan behövas och jag vet ju inte i vilken ända jag ska börja för alla säger ju så olika saker!

1. Jag har redan tänkt köpa minifom och försvarets salva då vårat "marsvin" som vi redan har behöver det så det kommer hit redan i veckan.
2. Finns det nått annat man kanske kan använda istället för minifom och försvarets salva? MInifom har ju utgångsdatum det med och spnt kollade jag inte ens när jag hade barnen som använde det Oskyldig
3. Går det att använda Oriflames Tender Care tills jag skaffat försvarets?

4. Men sen då? Vad kan behövas i marsvinsapoteket? Vad kan behövas utöver mediciner nu när vi ska ha 3 till (vi kommer ha 2 av vardera sort i olika burar)

Min inhandlingslista ser ut som följande hittills och jag vill ha hjälp med att fylla på den.

1 till bur
1 transportbur
1 vattenflaska
Minifom
Salva 
Nagelfilar 

Seså, bomba min med tips nu Flört

millib
0

Minifom, får man inte gaser i magen av det? Varför ska du ha det hemma?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Memris
0

#1 Minifom ger man till spädbarn med kolik för att reducera o dämpa gasbildning.

TS, Aloe Vera spray är behändigt att ha hemma.

millib
0

Min son blev ordinerad det och han blev supergasig så fick sluta. Har för mig att jag diskuterat det här med uppfödare tidigare om att man inte ska ge det till marsvin just för att de blir gasiga av det. Kan ha fel.

[copicaddicted]
0

Minifom mothjälper gaser då det bryter ytspänningen och jag har läst igenom en del och veterinärer rekommenderar att man provar det.

Aloe vera läggs till på listan!

Memris
0

#3 Kanske kan ha motsatt effekt ibland? Obestämd Flertal mediciner har ju som biverkning ironiskt nog just det som det ordineras emot. Har aldrig tidigare hört om någon som gett det till marsvin i vilket fall, men då har jag inte bred erfarenhet heller.

Memris
0

#4 Har jag förstått det rätt om ni ska ha 4 marsvin? Att 1 finns redan hos er och sedan inväntas 3 till? Är alla honor? Tänkte på att du skrivit ni har en bur men ska köpa en till, ska ni ha dem sammanslagna eller?

Nåt som är bra när man har fler marsvin är att varje marsvin bör kunna få sova själv nånstans om de vill. I naturen sover varje marsvin ensam i ett bo med sina flockvänner som grannar i hål runtomkring.
Så fler hus eller gömslen i form av träbrygga (böjbar), IKEAs KUSINER förvaringskorg 3-pack där du klipper bort botten så det blir en rulle de kan springa igenom (samt IKEAs trofastback för 20kr är bra som toalett/hölåda, de "gör ju mest ifrån sig" där de äter så vi har en sådan som vi har reklamblad i botten, ToaLätt ovan o fyller med hö 2 ggr dagligen).

Lixim
4

Critical Care tycker jag är väldigt viktigt att ha hemma.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

millib
0

Kanske är så att minifom funkar, men marsvin ska inte ha gaser från början vilket brukar tyda på fel kost. Har själv aldrig haft marsvin med gaser i magen. En OT fråga går det att tvätta Ikea kusiner korgarna i maskin?

[copicaddicted]
0

Det kommer vara 2 honor och 2 hannar :)
Har en ensam hona i nuläget som varit ensam ett tag o ska få sig kompis igen. Så det är därför jag behöver en bur till då jag INTE vill att dom parar sig.

Innan vi köpte huset så modifierade jag en MAckisförvaring från IKEA, den var ganska poppis men lite stor. Funderar på att modifiera den lite till så det blir 2st krypin i den.
Blev liiiiite snålt på ekonomin nu när deklarationen kom med en restskatt på 24K, så det blir till att vara lite kreativ ett tag. Så det är väl tur att man är pysslig av sig :P 

Men Trofast ska jag fundera på. Låter sannerligen som en ide. Dock så verkar våran nuvarande hona mest kissa under vattenflaskan.

[copicaddicted]
0

Hon har troligen gaser pga för hastigt foderbyte. Hon vägrar morötter så jag fick börja ge andra grönsaker för att hon skulle få i sig vitaminer. Misstänker att det är vitkålen som är boven och tänker bara ge några småbitar av paprika och möjligen nån liten broccoli om dagen ett tag. Men jag vill få bort gaserna så fort som möjligt för jag vet med mig att dom kan finnas kvar ett tag om man inte försöker motverka dom.
Samt att minifom kan vara bra att ha hemma om det sker igen.

Har läst flertalet med inlägg om gaser i magen på marsvin och alla däggdjur kan få det så det är inget ovanligt.

rosablomma
0

#8 korgarna går super bra att tvätta i maskin :)

Ery
2

Hus och gömslen kan man lätt göra av kartonger, billigt och enkelt. Glad

sowhatever
0

om man har två st hanar börjar dem lätt bråka :( har sj 2 st .. dom sitter i varsin bur brevid varandra pga bråk :/ det är bra om du har en hage som du kan motionera dem i varje dag :)

[saphirasmarsvin]
2

Här är lite tips på saker som kan vara bra att ha i marsvinsapoteket, men precis som Lixim tycker jag att Critical Care är absolut viktigast att alltid ha hemma. Jag skulle inte heller vilja vara utan Fibreplex, som har räddat ett par grisar här hemma som hade allvarlig diarré.

Här är IKEA-tråden som kanske kan ge lite tips på saker som går att marsvinifiera :)

flikka83
1

Minifom bildar inte gaser! Det hjälper en att få ut de gaser som redan finns i magen. Därför upplever många att man gasar mer men det BILDAR inte mer gaser. =)

Fridaaaa
2

#13 2 hanar går utmärkt att ha i bur. Dem får ej gå ensamma heller.
Jag har själv 3 hanpar! Fungerar kanonbra :)
Hanar börjar inte att bråka lättare än honor, mer än om dem är fler än 2 st kan dem göra det men inte annars

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dumlekola
1

Något som jag alltid rekommenderar nyblivna marsvinsägare är att lusläsa Humlans marsvin. Där finns mycket nyttigt och roligt att läsa i alla flikarna, bland annat vilka grönsaker som är lämpliga m.m.

Jag har själv haft stor nytta av den genom åren. Glad

Lycka till med de små!

_Charlie
2

#13 - 2 hanar börjar inte "lätt bråka" det är tvärt om inte alls vanligt. Klart det händer men lätt är det absolut inte. Här har jag 6 hanar i par om två och två, de älskar sina vänner. Har haft 3 ihop utan minsta problem. Har även låtit hane para hona och sen stoppat tillbaka till sin kompis utan att städa buren, utan problem. När en ny hane kommit har jag bara stoppat ner honom i buren kompisen redan gick i utan att städa och låta dom träffas på neutral mark först, utan minsta problem. Med det inte sagt att det är smart att göra så, men jag vill betona hur ovanligt det är att 2 hanar bråkar så pass att de måste separeras. Tyvärr är många av fallen där de separerats obefogade då matte eller husse freakar ur för lite rumba och tandhackande. Det verkar även som att dessa två kommer från samma ställe, ännu mindre risk att de inte skulle funka ihop. Jag hoppas inte mitt långa inlägg trampar någon på tårna, men jag reagerar eftersom ordtalet "lätt bråkar" är väldigt dumt att använda då det inte stämmer. :-)

sowhatever
0

#18 hehe okej :)

wingren
0

Blod stop heter ett pulver man kan köpa i bla.a djuraffärer. Bra att ha när man klipper klorna, utifall att man skulle komma åt pulpan

flikka83
0

#20 Blodstopp har tyvärr aldrig funkat för mig. =( Sätta grisen på en ren handduk har funkat bättre, då har det slutat nästan genast =)

[copicaddicted]
0

JAg har redan blodstillande vadd hemma då jag har ett barn som blöder kopiösa mängder när hon gör sig illa :)

sowhatever
1

om man inte vill köpa en hage kan man bygga en sj :)

[copicaddicted]
0

En liten fråga ang. Kusiner från IKEA.

Är de tinte risk att der blir trådar dom kan få i sig om dom gnager på den?

Memris
0

#24 Nej, har aldrig skett för mig iaf, däremot nu när det är nätet i botten istället för "tälttyget" som innan så får man klippa/sprätta ordentligt så det inte blir hårda kanter kvar för tassarnas skull. 
Har för övrigt aldrig maskintvättat dem utan handtvättar med grönsåpa o skrubborste.

[copicaddicted]
0

Har varit och shoppat 20 handdukar och 4 filtar idag på IKEA för att fixa i honans bur då hon verkar få problem av damm. Sen inhandlades en stor säck med hö och 2 nya vattenbehållare så jag ska få det lättare att rengöra dom samt en trofastlåda :)

NÄsta omgång blir det nått skoj till den stora buren. Den lilla vet jag inte vad jag ska stoppa in för roligt i för det känns som att det blir så lite plats kvar i den :/

Men funderar starkt på att använda en av Panduros fågelholkar och såga ut ett hål och göra som hus till lilla buren. Ska bara pimpa till den först Oskyldig

Utöver det blev det lite mat, salvor och rengöringssaker ifall olyckan är framme.