Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3165 ggr
jezzijezz
0

SOS!! Hjälp!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

E som sagt nybliven marsvinsägare till 2 systrar å idag när jag tänkte kolla deras kön för jag hade läst flera inlägg här ang svårt vid könbestämning så ser jag ( efter att ha kollat typ 511 ggr) att ena systern Virvla inte alls e en flicka ( vi fick detta visat å förklarat vid köp att båda va flickor med ett Y )

PANIK!!!!! Va gör jag nu???? Dom blev 8 veckor idag…har vistats tillsammans alltid GråterFörvånad

Tänk om lilla Fendi e dräktig??? 8 veckor gammal…

Jag mår illa i magen just nu…snälla hjälp!

Har lagt alla pengarna på dessa små å ekonomin suger denna månaden….har inte råd att köpa 4 till…*åhhhhhhhh*

jezzijezz
0

*har inte råd att köpa 2 till menade jag! *

Kajzza
0

Hej

Jag är inte den mest erfarne men i mina ögon ser det ut som en hona.

Håller tummarna!

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

Aristarcos
0

när och varifrån köpte du dem ? kan du ta en bild mera i närbild, men det verkar som marsvinet har två kuddar under könet… men är de olika separera genast alla blir inte dräktiga vid så ung ålder även om det kan vara så..

saksaken
0

har du två burar? för ställ då burarna brevid varandra så dom får lite sällskap i alla fall. :) Vet inte riktigt hur man ska göra anars :S

Aristarcos
4

Sen tycker jag man kan använda SOS vid extrem sitationer ( om man nu ska använda dem alls här) Det kan du kanske tänka på nästa gång.. annars kanske du inte får hjälp när du verkligen behöver det nästa gång..

Aristarcos
1

Har du köpt av djuraffär brukar de normalt kunna ta in den ena och ge ett ersättningsmarsvin ( och även andra säljare) du har ju köpt något isåfall som du inte skulle ha köpt…Har de ingen hona ( om du vill behålla honan) så låt köpet gå tillbaka då det har genomförts på fel grunder och gå och köp en hona till istället..

millib
0

Svårt stt se på bilden när du klämmer åt sådär. Håll bara under rumpan och ta en bild, helst mera ljus.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

imoon
0

#7 Håller med. Jag är inte övertygad om att det nödvändigtvis är en hane.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Fridaaaa
0

#4 Dem måste ha sällskap. För endast stå bredvid varandra om t.ex dem absolut inte går ihop med andra marsvin.

TS: på 8 veckors ålder ser man tydligt om det är hane eller hona. Hanar har tydliga kulor eller ja könsorgan då.

Så har här såg min ena hane ut vid 8 veckor:

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jezzijezz
0

Sos kanske känns lite extremt men för mig blev det en paniksituation som känns väldigt extrem!

Kände med fingret där kunnigt folk skrev att man skulle trycka lite å att man då skulle känna penisryggen eller nått sånt ord. Läste även att man kunde se som en " donut " å jag tyckte mig kunna se det = (

Jättesvårt att ta en perfekt bild men ska försöka ta fler.

Återkommer snart med ny bild!!

tack alla för era snabba svar!!

Linnet
0

Tycker nog det ser ut som en hane. Har du köpt på djuraffär så borde dom ju kunna ta tillbaka den i så fall och ge dig en hona i stället.

ho0mii3z
0

så där såg min hane ut och jag trodde de var en hona i panik, men kulorna växte fram sen lite senare men jag tycker de ser ut som en hane!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

jezzijezz
0

# 9

Vilken bra bild! Så ser nog min trodda flicka ( hane ) ut!

har tagit nya bilder men lyckas inte få så skarpa bilder = (

Lägger in dom här nu så kan ni väl kolla?! Den andra flickan e det inget tvivel om…just därför dom ser så olika ut som jag fick/känner panik!

jezzijezz
0

andra bilden

Aristarcos
0

Du kan kanske ta en bild utan att trycka i området, då ser man hur det ser ut i avslappnat läge; lägg upp även den andra honan..

Aristarcos
0

Dem sista bilden var tyvärr lite oskarp tillskillnad från den ovan, men där tycker jag nästan det liknar en hona ? Men jag är INTE någon expert i området, det är nog bättre de som är kunniga svarar, men det verkar inte vara jätte många gamla rävar här just nu ;)

godisgrisen
0

Ser ut som en hane tyvärr.

jezzijezz
0

# 3

Jag köpte dom av en privatperson på Blocket varav hennes hona hade fått sin andra kull…nu va hanen kastrerad å det ska inte bli fler.

2 hanar å 2 flickor. Mig kvittar det med honor eller hanar men min dotter ville gärna ha flickor så det blev så. När vi va hos säljaren så visade hon bådas kön, som såg ut som ett Y på båda 2.

Vi har haft dom sen dom va 5 veckor å det gör ont i hjärtat att vi skulle behöva lämna någon av dom. Men vet helt ärligt inte hur jag ska bära mig åt…men vill behålla båda 2.

Dom e ju så älskade!

Går det att sätta dom med vuxna/något äldre marsvin?? Av samma kön då givetvis!!

jezzijezz
0

okey ska göra nya försök med mobilkameran = )

Aristarcos
0

#18 självklart går det skaffa äldre marsvin till dem

imoon
0

Med de nya bilderna tycker jag det ser ut som en hane.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Fridaaaa
0

#18 Ja det går att köpa äldre till dem eftersom dem är så unga :)

jezzijezz
0

Min son kommer strax å ska hjälpa mig med kameran så vi kan få perfekta bilder!

Ingen av er här som vet om det finns några marsvin som behövs omplaceras?? Typ 2 st…en av varje = )

Fridaaaa
0

#23 Du vill inte kastrera om det är en hane? När den blir lite större?

ivrigs
1

Hane. Det är lätt att missta ett bäbishankön för ett hon-dito pga att man brukar säga att honors kön ser ut som ett Y, vilket faktiskt småhanars kön också kan göra till en början. Jag tycker att det är bättre att säga att hanar har en knapp och honor en flik, och tänker man så är ditt marsvin definitivt en hane. Hoppas det löser sig med allt!

Virvlan
0

Du blev lurad, du borde klaga dit du köpte den.kräva att du får en hona istället.

Fridaaaa
1

#26 Hon behöver inte ha blivit lurad. Kan lätt bli fel. Plus att är det privatperson är det inte säkert att dem har fler marsvinsungar.

Virvlan
0

De är sant..

jezzijezz
0

Nya bilder! Bry er inte om dom konstiga färgerna…fick ta bilderna i ett redigeringsprogram först.

dom 3 första bilderna e på den som jag tror e hane…blir mer å mer säker!

Den sista bilden e på flickan…men det e jättesvårt att se eftersom hon har rutmönster på magen å exakt mittemellan ** Flört

jezzijezz
0

nästa

jezzijezz
0

nästa

jezzijezz
0

osså den som jag e säker e en flicka = )

Väldigt svårt att se…men dom ser totalt olika ut när man jämför…därför e jag säker på denna.

Good luck att försöka se Flört

Skillnaden e:

Virvla…"snopp som sticker ut ", " donut runtom " å vad som ser ut att bli pung ganska stort nertill å lite ner på sidorna.

Fendi…ett fint Y , ingen donut ( ring ) runtom, ser ingen pung å en liten flik istället där snoppen sitter på hane.

Min teori å ett försök till att förklara…

jezzijezz
0

# fridaakesson

Ser inte dom första 3 bilderna ut som din bild på hane?

Å hur gamla ska dom vara vid kastrering? Å va ligger en sån på kostnadsmässigt?

Fridaaaa
0

#33 Jo lite tycker jag. Svårt att bedöma men ja det tycker jag.

Vet inte åldersgräns. Kostar 500-900 kr ungefär, beroende på veterinär. Men skulle vänta tills minst 4 månaders ålder (jag personligen då).

jezzijezz
0

# 34

tack för ditt svar…jahapp… har precis ( 5 dagar sen ) byggt en bur till dom…va gör man nu…låter den ena va kvar där å den andra åker in i en gallerbur???

detta känns hemskt!

Dom kan ju inte sitta ensamma så lång tid heller i väntan på kastrering…*suck* Rynkar på näsan

Inlägget redigerat av moderator, eftersom svordomar bryter mot nätverkets samt sajtens regler (§02.A.). Tänk på det i fortsättningen

godisgrisen
0

Jag har ingen aning om varför mitt inlägg #17 blev så konstigt. Sorry.

Du har sett rätt. Det är en av varjeoch din beskrivningvar bra ;-). Kolla vad #25 har skrivit det är väldigt väl beskrivet.

saksaken
0

9# Självklart! Menade endast under kortaste tid i nödfall! 

jezzijezz, hoppas det ordnar sig på något vis!

Aristarcos
0

Här har du två yrväder på blocket :) en åtta månaders hanne och en hona, unge..

http://www.blocket.se/malmo/FINA_MARSVIN__unga____38382329.htm?ca=23_11&w=0&last=1

jezzijezz
0

# 37 för tillfället så sätter jag ner gallerdelen till en bur ner i den nya buren så får pojkstackarn vara i den sålänge.

# 38 TACK!!!!!!!!!!!!  Skrattande fanns inget telefonnummer men jag har mailat dom nu! Annonsen har legat ute sen 28/1 så kan ju bara hoppas att dom finns kvar…många som inte tar bort sina annonser när det blivit sålt!

Aristarcos
0

Gratis hane kävlinge

http://www.blocket.se/lund/Marsvin_1_5_ar_38978538.htm?ca=23_11&w=1

# 39Brukar vara mer svårsålt när man inte lämnar ut något nummer heller, så de kanske är kvar :)

Aristarcos
0

både pet och rasrena ( där de även kan tänka sig sälja äldre djur)

http://www.blocket.se/trelleborg/Marsvin_39214212.htm?ca=23_11&w=223&last=1

millib
0

Det är helt klart en hane och en hona! Tyvärr!

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Misarn
0

Istället för att omplacera en utav dem kan du kanske kastrera!?

Denna kommentar har tagits bort.
jezzijezz
0

# 43

jag ska inte omplacera nån av dom!…mina små bebisar ju Glad

hade aldrig klarat av att skiljas eller välja ut en av dom.

Jag måste helt enkelt…eller det e inte alls så enkelt, skaffa 2 st till! En av varje.

Inget jag hade planerat eller överhuvudtaget funderat på men nu e det som det e, å det e det enda jag kan göra.

Hoppas bara jag kan hitta snabbt å som e billigt då jag inte har råd eller planerat in denna utgiften…tyvärr!

Vet ni nått så hör gärna av er!

Aristarcos
0

#45 du fick inget napp alls på någon av blocket annonserna ?

jezzijezz
0

# 46 nope inget svar…men jag kontaktade en uppfödare som jag hade kontakt med innan…tror du länkade till en annons på blocket innan i denna tråden…nr 2 eller 3.

Jag ska köpa 2 vuxna sheltiesar från henne på söndag Glad

Va sugen på dom innan vi skaffade bebisarna så jag känner mig så glad å verkligen lättad!!!

Nu hoppas jag bara att inte Fendi e dräktig Rynkar på näsan hon e ju bara 8 veckor å väger ca 375 gr…*nervös*

Tack för din hjälp här i min desperata tråd! = )

Aristarcos
0

AHA, vad skönt att det löste sig med allt, är det uppfödaren Smörblommans ? :)

Du får se hur det verkar om ca 6- 8 veckor till, men du kan ju väga både henne och hanen regelbundet för att ha referenser, sticker honan iväg kraftigt så är det nog så att hon är dräktig. Visst inte bra, men hoppas det ska gå bra ändå !

Kan jag hjälpa till hjälper jag gärna till !! Hoppas du kommer trivas med dina shelties ( har själv bland annat en sheltie hona här hemma )

Denna kommentar har tagits bort.
jezzijezz
0

# 48 japp Smörblommans Glad

Kanske därför hon e så kinkig när jag klappar henne nära magen/sidorna å på rumpan?? Eller så gillar hon det bara inte…hmmm

Jag tycker shelties har ett väldigt vackert utseende…men lite för lång päls…men uppfödaren ska klippa ner pälsen på dom innan söndag.

Mitt lilla virveltroll som ser ut som en peruan i pälsen kunde jag knappt klippa vid rumpan…trots min dotter höll honom…jättestirrig å nojsig…hoppas det blir bättre med tiden! = ))

Jag hoppas det går bra på söndag när jag ska sätta ihop paren…*lite nervös*

Känner att jag måste bygga en stor bur till nu…med lite eld i baken hahahaha

Min gallerbur e i det minsta laget…helt okey för 2 bebisar men inte för 1 vuxen å en liten.

Tack så mycket!!! Skrattande