transport av svin - 3 i samma
Hej hej
Som ni kanske sett så funderar jag på att ta hand om den stackars övergivne marsvinshannen. Jag åker iväg ca varannan månad, då tar jag med mig marsvinen och det blir ca 8h i transportburen, mestadels på tåg. Det går bra med mina två, men jag undrar om jag kan ha tre i samma transport när de är vuxna eller blir det för mycket att vara så tätt inpå varann så lång tid? Jag har en hamster med i en annan bur så jag kan inte ha en till transportbur heller..
Vad säger ni?
Det beror ju på hur bra dom går ihop annars, vissa gillar inte helt enkelt att vara för nära varandra och inte kunnag å iväg.
Helena
Vet ju hur Sune skulle reagerat, men han är ju lite konstig ;P
Det känns lite bökigt bara det att dra med sig två transportburar på tåget. Men om viljan finns så går allt. Varför måste du åka så långt så ofta?
Kram Hanna
Hanna

Bor långt från föräldrar o vänner så jag måste hem o hälsa på ibland. HAr inte nån som kan passa heller o jag vill ju gärna ta med dem, hamsterns bur fäster jag bara på min väska så det går bra, svinen går bra hittils med men som sagt, en till undrar jag över, spec när de blir fullvuxna.
Som sagt så beror det ju på marsvinen, om de tycker det är ok att vara så tätt inpå varandra o det vet man ju inte förrän de bor ihop o man ser hur de är…
Beroende på hur stora marsvinen är: jag har en transportbur som är lika stor som en kattransportbur men lägre. Man kan ställa två såna på varandra i en stor ikeakasse, så blir det bara en att bära ändå. Men är marsvinen stora kanske det blir lite lågt i tak för dom under så lång tid. *ler* Minns inte vad transportburen heter men har köpt den på djurmagazinet. Det står att den är för katt o smådjur. Funkar bra till marsvin tycker jag om man inte behöver ha höjden.

Ja, nu menar jag under förutsättning att de går bra ihop, det är jag ju också lite orolig för, tänk om den nya killen inte går ihop med de andra :o Då är jag ganska körd…
Min transport är en kattransport, normalhög modell så den är stor. Hur låg den än är kan jag inte bära mer, så en till transport är inte att tänka på, men tack ändå.
Absolut inte introducera ett nytt marsvin i en liten transportbur! Det är dömt att misslyckas och marsvinen kommer bli oerhört stressade och nästan garanterat börja bråka.

Introducera? Nej det pratar jag inte om alls, jag menar nu alltså om det är att rekommendera att transportera 3 grisar i samma transport. Nu menar jag om de då kommer överrens från början hemma. Anl jag är osäker är för att det inte blir jättemycket utrymme och det kan bli jobbigt för dem att vara så tätt inpå varann under såpass lång tid, den mesta delen sitter vi ju på ett tåg så då kan jag ju ta upp dem lite också.
Men då antar jag att svaret är att det beror på, jag är ju lite orolig att den nya killen kanske inte går ihop med mina grisar, kan ju inte gärna lämna tillbaks den stackarn heller så jag vet inte alls om jag vågar ta honom för den sakens skull nu :S
Nä man vet ju aldrig hur det går, det finns ju inga garantier. Det verkar ju som att det funkar för det mesta, men som sagt, har man otur så…

Skaffa en sk duvtransport. Det är en lättmetallåda indelad i fack med flyttbara väggar. En med sex fack rymmer 3 marsvin, eftersom marsvin behöver mer utrymme än duvor. Det finns även två-vånings duvtransporter. Många marsvinsuppfödare duvtransporter dem när de ska åka till marsvinsutställningar. duvtransporter är ganska dyra. Med lite tur kan man få tag på en begagnad.
http://www.hape.se/cagebird/ säjer duvtransporter.
Åh, stackars duvor med sån liten plats, dom är ju inte så mycket mindre än marsvin..
Helena

JAg hittar inte nån bild på den så jag blir inte helt klok på hur den ser ut, det måste vara lätt att bära med en hand, min transportbur är smidig, inte det, o det finns en stl större med om det skulle krävas men en som inte är för stor för att kunna bära på blir ju ändå ganska liten för 3 marsvin, men jag tror det går när jag tänker på det, spec då man kan ha dem i knäet med när man åker. Men tack ändå för tipset. :)
Jag tycker det är jättebra att du tänker även på detta innan du bestämmer dig! Det är minsann inte alla som tänker igenom allt, att allt ska funka när man skaffar djur (nu menar jag inte nån på denna sidan men det finns ju folk "där ute" som inte tänker sig för.)

det bero på om de trivs ihop och hur stor transportbure är

det bero på om de trivs ihop och hur stor transportbure är

Dreamiz: Tack! Ja det är ju lätt att bli så förtjust i ett djur att man handlar först och tänker sen. Blev ju väldigt förtjust i den lille killen måste jag säga så jag är bra frestad, men vet ännu inte om det kommer funka så bra. Skulle han nu inte gå ihop med mina andra två så har jag ju inte någon backup plan, o det vore ju hemskt om den stackarn skulle behöva få vara själv för att sedan få flytta igen. :S