Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3421 ggr
Ebba-A
0

C-vitaminbrist

Min Melvin har visat symptom på C-vitaminbrist. Inte så konstigt faktist, tror inte han fick så mycket grönsaker hos förra ägaren.

Han får c-vitaminrika grönsaker varje dag, men jag är osäker på om det verkligen räcker?

Så jag ska köpa tillskott, men funderar nu på vad det ska va för något. Funkar vanliga brustabletter avsedda för människor? De som finns att köpa i vanliga mataffärer. Isånnafall vilken sort ska man ta?
Och om inte, vad ska man ta för någon sort?
Och hur ofta bör man ge det?

Och jag tänkte torka nässlor imorgon, hittade ett ställe med massvis med nässlor när jag var på promenad idag.
Men om man torkar i ugn, försvinner c-vitaminen av värmen?

Tack på förhand :)

Värd på Choklad iFokus

Fabiola
0

c-vitamin brustabletter för människor sa min veterinär att man kan ta till marsvin. har brukat ta apelsin smak men har även tagit jordgubb.

Det är väldigt sälla jag ger brustabletter för de får det de behöver från grönsaker.

Filosofia
0

Jag har hört att man kan blanda i en del av en brustablett med c-vitamin för människor i vattenflaskan. Dock är det viktigt att byta regelbundet, eftersom vitaminen går ur vattnet efter ett tag. Har även hört att folk strör askorbinsyra (finns i kryddhyllan) över maten.

Abico
0

Jag hejar på askorbinsyra om man ska ge marsvinen extra c-vitamin pga. sjukdom. Här hemma har vatten med c-vitamin brus i inte rörts och då hjälper det ju inte mot förkylning eller vad dom nu kan ha ändå :)

Hanna 

Moa-15
0

Räcker med C vitamin i grönsakerna.

Vitkål paprika mm.

Lycka till med dina små marsvin=)

Kram

Moa/

[jejjas]
0

Kr medsten hårt på askorbinsyra om det skule behövas bara å pudra litte på gurkan så slingker det ner i ett nafs

Ebba-A
0

Askorbinsyra låter ju inte helt fel, vart finns det att köpa? Och hur mycket kostar det?

Har knappt några pengar nu, så jag får se till att ge c-vitaminrika grönsaker och torkade nässlor så länge :)

Värd på Choklad iFokus

Filosofia
0

#6 Det brukar finnas i kryddhyllan i vanliga mataffärer. Vet dock inte vad det kostar, men det är nog inte så dyrt.

Ebba-A
0

#7 Det låter ju jättebra!

Får skicka pappa och köpa det och vitkål imorgon :)

Värd på Choklad iFokus

[jejjas]
0

den brukar kosta mellan 7-15 kr

PernillaS
0

proviva ska oxo va bra det sprutar man direkt in i munne

Mari
0

När jag fick hem mina två omplaceringar så hade de också symptom på c-vitamninbrist. de fick massor av grönsaker rika på c-vitamin och jag vande de sakta med gräs utifrån och symptomen försvann rätt snabbt, kanske på lite mer än en vecka om jag minns rätt.

Sen vet jag inte hur det är om de har kraftiga symptom? Då kanske man bör ge de tillskott av något slag? Då tycker jag skorbinsyra som några redan sagt är det bästa

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Linnet
0

Visar dom väldigt mycket symptom så är det ju c-vitamin från flaska direkt in i munnen, det går ju inte att överdosera så det är ju inte farligt med för mycket. Symptomen brukar gå över på bara några dagar då.

Brustabletter funkar ju också, man kan blanda det med vattnet till kligröt, går även att sätta en liten bit i vattnet, men vad jag hört så förstörs c- vitaminet fort när man har blandat det i vattnet.

FeliciaS
0

Vad är det för symptom du sett?

Jag tycker att c-vitaminrika grönsaker (persilja, gul paprika, broccoli innehåller mest) samt maskrosblad och gräs borde räcka alldeles utmärkt. Brustabletter ökar risken för urin- och njursten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Filosofia
0

Jag undrar också vad det är för symptom på c-vitaminbrist hos marsvin. :)

Moa-15
0

En symptom är ju att dom får kramp i bakbena.

Buffen
0

Ett tips är att mixa broccoli med en gnutta vatten & en gnutta apelsin & sedan blanda det med lite kli. Jättemumsig c-vit bomb.

Askorbinsyra är oxå (som flera nämnt) ett bra tillskott. Tidiga nässlor är ju helt kanon! :)

Jag skulle inte köpa c-vitamin brustablett då det innehåller en hel del onödigt extra utöver c vitaminen, bl.a. ofta aspartan.

Du bör nog stödja med extra c-vit utöver grönsaker ett tag framöver.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Linnet
0

Symptom på C-vitaminbrist är att dom blir allmänt hängiga, ligger mest och vill inte röra sig och när dom går så går dom väldigt stapplande, skriker ofta när man tar upp dom.

FeliciaS
0

#16 Men man måste torka nässlorna innan! ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[belewiien]
0

Det är bra att ge C-vitamin som tillskott utöver grönsaker. Vad jag vet kan man knappast ge för mycket C-vitaminer, det kommer ut isfåall. Jag har en flaska från djuraffären av märket lamzina som är just med C-vitaminer från marsvin. Jag ger 1ml av det i en spruta i munnen varje kväll. Det har jag blivit rekommenderad av veterinären och då slipper jag oroa mig för eventuella C-vitaminbrister!

Kostar 75 kronor och brukar köpa ny var tredje månad ungefär. Glad

isabelle_
0

Det finns flaskor i djuraffären som det står C-Vitamin för marsvin på, köp dock inte dom som finns i mataffärerna då dom oftast är till både kaniner och marsvin..

[belewiien]
0

Jag tror vi menar samma flaska, det står C-vitamin för marsvin på den. Glad

isabelle_
0

Yes, Det gör vi nog!:) Jag ger en halv/ml dag som extra tillskott då mitt marsvin är fyra år gammal. Dom ska ha en ml egentligen..

[belewiien]
0

Precis, jag ger 1 ml varje dag också men det är troligtvis ingen fara att bara ge ½ ml Flört

isabelle_
0

Hon fick det innan men hon får massor med maskrosblad,gräs,mm nu varje dag också..

petitchoux
0

Jag funderade på en sak om c-vitamintillskottet lamzina. Jag tror jag köpte det en gång hos djuraffären, när jag kom hem upptäckte jag att det luktade väldigt sött och innehöll sötningsmedel!

Jag valde att inte använda det, då sötningsmedel ska man låta bli att använda..