Äggstockssystor?
Våran Lilla My har blivit långsamt sämre…
Vi googlade främst på andningen igår och fick upp en artikel om att 75% av okastrerade marsvinshonor får systor på äggstockarna.
De symptom som passar in på henne:
- Snabb och tung andning. Ganska ryckig liksom…
- Svullna och "skorpiga"/torra spenar.
- Stort bukomfång (fast vi inte matar henne mer än de andra…)
- Sover mycket/trött.
- "beteendeförändringar i form av brunstsymptom och skendräktigheter", hon har länge varit väldigt spattig och konstig i humöret.
Vi känner inga systor när vi försöker känna på hennes magområde och så men vi är ju inga veterinärer direkt…
Vad tror ni?
Tror inte på att det är så högt antal som får det faktiskt.
Låter inte rimligt i mina öron.
Hmm inte omöjligt. Inteså duktig på det då jag inte haft hona me ddet
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Står att såpass många löper en risk att få det men att det kan va symptomfritt.
#2 Löper risk ja. Men det är skillnad att löpa risk än hur många som får det (som du skrev i först att 75% får det) var det jag reagerade på att det lät mycket
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
sorry för formuleringen
Jag tycker det låter oroväckande att hennes andning är ansträngd. För att cystorna ska kunna påverka andningen så måste de vara gigantiska och då hade du definitivt kännt dem så jag hade nog bokat en tid hos vet. för att kolla igenom henne ordentligt
Jag hade ett likartat problem med mitt förra marsvin, Chintz. Hon andades också ryckigt och hon blev slö och ville helt bara sova. Vi åkte in akut till veterinären som konstaterade juvercancer, som troligen spridit sig till lungorna då det brukar sprida sig dit först.
Jag själv misstänkte också äggstockscystor men kunde inte känna något. Hon hade dock en stor knöl under hakan och under frambenen men inget vid magen. Veterinären tryckte lite och helt plötsligt fanns där en massa knölar. Så jag tycker absolut att du ska åka in till veterinären!
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Japp vi ska ringa veterinären imorgon:/
Jag har en hona med troliga äggstockscystor. Enligt uppfödaren är detta mycket vanligt och faktiskt något som de kan leva med i flera år. Honan mår jättebra i övrigt även om hon är tjock om magen.
Ringde vet och är det cystor så kan man operera (med stor risk för att marsvinet inte klarar sig) alternativt så låter man de leva så länge de verkar må bra. Så vi avvaktar.
Andningen KAN bero på det eller så har din bara en tillfällig förkylning. Boosta med c-vitamin och se om hon mår bättre. Hoppas det.
Jag tror de är jättevanligt med äggstockscystor, men de är inte kroniskt utan kan gå tillbaka efter ett tag. Symptomen är inte alltid så uttalade heller.
Ett annat symptom är att pälsen tunnas ut på sidorna & runt ljumskarna.
Om du känner försiktigt i ljumskarna, pekfingret under grisen, tummen uppe (som när man tar tag i tumgreppet om ni förstår), så brukar man kunna känna cystorna. De kan va pyttesmå upp till vindruvsstora!
# 8 - har inte märkt av några andra förkylningssymptom och tex spenarna och så har vart så en längre tid…
Mitt förra marsvin fick äggstockscystor. Jag märkte det genom att hon fick ett väldigt konstigt humör, var på det andra marsvinet väldigt ofta och skulle rida på henne. Väldigt PMS:ig. Jag gick till veterinären som gjorde ultraljud som visade en ganska liten cysta (2 cm), jag fick komma vid två tillfällen till veterinären där hon gav spruta som skulle minska ner cystan. Det tycktes hjälpa.
Och det är visst vanligt på äldre marsvinshonor, dock har jag hört olika bud om det. Att det är vanligt på äldre honor som inte fått ungar, men jag har även hört att det stämmer inte alls.
Hoppas det löser sig för dig!
Hon är 5 och har aldrig haft ungar. Alltid haft ett väldigt konstigt humör…^
Här är artikeln:
http://www.veterinaren.nu/artiklar/gnagare/reproduktionsapparaten/aggstockscystor-marsvin/222
Ja, det verkar vara väldigt vanligt tyvärr.
Min 3-åriga hona fick konstaterat marsvinscystor, inte så stora men veterinären rekommenderade operation. Detta eftersom att hon är såpass pigg och har bra förutsättningar.
Sagt och gjort, i fredags opererades hon i Mälardalens smådjursklinik. Under operationen tog man bort båda äggstockarna samt livmodern. Vilket var tur eftersom att man fann tumörer i livmodern. Pepsy vaknade och var hungrig direkt. Idag skuttar hon omkring här, pigg och glad med två väldigt proffsigt sydda ärr. Bara tre dagar efter operationen!
Så vi funderade först på hormonsprutor men eftersom att det inte tar bort problemet helt så tyckte veterinären att operation var ett bättre alternativ. Så nu hoppas jag att hon fortsätter bli bättre!
8060 kronor kostade kalaset, men med försäkring betalade jag 2000. :)
Det skulle kunna vara äggstockscystor som din lilla gris har, så det bästa är nog att kolla upp med veterinären innan dessa blir för stora. Om det är cystor. Håller tummarna för Lilla My!