Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 742 ggr
petitchoux
0

Känner mig lite frustrerad..

Ja jag känner mig lite frustrerad. Jag köpte oxbowpellets för växande marsvin för några dagar sedan,för jag tänkte att jag ska introducera det för min lilla istället för pelletsen hon fick med sig från djuraffären.

Men hon tycks inte var speciellt förtjust i oxbowpelletsen,hon vill hellre äta den från djuraffären. Hon har i stort sett fri tillgång till pelletsen och hon får även grönsaker och fri tillgång till hö. Hö äter hon bra, pelletsen inte mycket och grönsakerna gillar hon ganska bra.

Hon är ungefär 8 veckor och väger 262 g, känns väldigt lite???!!

Nån som har förslag på hur jag ska göra med henne?

Mirinda
0

Ha tålamod och blanda de två pelletssorterna med varandra i början. Om du vill ge de dyra Oxbowpelletsen som kraftfoder till till din lilla marsvinstjej hela hennes liv, så får du helt enkelt vänja henne vid dem.

När våra småpojkar flyttade in hade vi köpt en storförpackning Lottie på Granngården. Det ska vara det näst bästa efter Cavy cuisine, vad kalciuminnehållet beträffar. Det var svårt att få Dumle och Gozo att äta något annat än uppfödarens blandning. Vi hade fått med rätt mycket när vi köpte marsvinen.

Numera blandar jag eget kraftfoder, efter att ha konsulterat uppfödaren. Sen har ju olika marsvin olika smak. Men när de är så små som dina går det att vänja dem vid ny mat. Lycka till!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Abico
0

Det tar förmodligen en period för henne att vänja sig. Fungerar det inte alls så rekommenderar jag havregryn - det är bra för marsvin som behöver lägga på sig och brukar gå ner. För ja, 262g på en 8 veckors unge är ganska lite.

Hanna 

petitchoux
0

Okej, ja jag antar att jag får ha tålamod. Jag blandar de två pelletssorterna med varandra, men hon vill givetvis bara äta de goda från djuraffären ;)

Men väger hon inte lite för att vara 8 veckor?

Det är första gången jag har marsvinsunge, så jag har ingen erfarenhet hur de ska växa osv.

Hon är ju pigg och har fin päls, så jag kanske inte ska oroa mig så mycket över vikten? Att det kommer att ordna sig med det sen ändå?

Abico
0

#3 - Jo hon är liten, jag säljer aldrig mina marsvinsungar innan de väger över 300g (och då är de runt fem veckor). Men mycket påverkar ju vikten. I min senaste kull blev det bara en bebis på 138g, hon har liksom alltid varit stor och passerade fort 300g. Är de fler i kullen eller får dålig mat i början är det vanligt att de blir lite mindre.
Sen tänkte jag på det också, i.o.m. att din hona är från djuraffär, att om hon skulle vara från grossist är det inte omöjligt att hon är yngre än angiven ålder. Grossister är kända för att plocka ungarna för djuraffärerna när de ser lagom stora ut, snarare än när de är färdiga för flytt.

Hanna 

Mirinda
0

Du kan börja med en liten mängd Oxbow och mer av de pellets du fick med från djuraffären. Sen ökar du mängden Oxbow sakta men säkert. Ett förslag är 1/4 Oxbow + 1/4 havregryn + 2/4 djuraffärspellets.

När du gett marsvinstösen den blandningen ett tag och du ser att Oxbow börjar gå åt ökar du mängden Oxbow i blandningen och minskar mängden djuraffärspellets. Vad heter de där pelletsen? Allt som säljs i djuraffärerna är ju inte dåligt. Huvudsaken är att fodret är anpassat till marsvins näringsbehov. Är pelletsen hon vant sig vid inte direkt skadliga för marsvin, så behöver du inte oroa dig om invänjningstiden för Oxbow blir längre än du skulle önska.

Fyrkornskross från Saltå kvarn är jättepopulärt här och mycket nyttigt. Det säljs i vanliga mataffärer. Kanske kan du testa att ge henne det? 

#2 Tänkte föreslå havregryn, men var lite rädd att någon skulle invända p g a att de är processade. De innehåller väl en hel del fett, så visst är det bra med havregryn för marsvin som behöver gå upp i vikt, tycker jag.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Abico
0

#5 - Ja jag ger mina marsvin havregryn i omgångar, tycker att det fungerar jättebra :)

Hanna 

petitchoux
0

Tack så mycket för era tips!

När jag fick hem henne för två veckor sen ca så vägde hon bara 200 gram, och enligt affären var hon sex veckor. Men ja hur ska man veta att det stämmer?Marsvinsungarna hon gick tillsammans med var i hennes storlek då ungefär. Så hon har gått upp 62 gr på två veckor,känns inte mkt.

Pellets som är från djuraffären vet jag faktiskt inte vad det innehåller, ingen innehållsförteckning på påsen. Och jag har (dumt nog kanske) ansett att eftersom maten kommer från djuraffären är den automatiskt dålig.

Men den här blandningen ni föreslår, det är bra att hon har fri tillgång till det? Jag försöker låta henne ha fri tillgång på pellets, men eftersom jag har ett vuxet marsvin som inte behöver den här maten(men som hemskt gärna vill äta utav den) så kan jag inte alltid låta skålen stå framme, om jag till exempel inte är hemma. Som tur är nu så är jag hemma ganska mycket då jag pluggar.

Abico
0

Det är förstås jättesvårt att avgöra hur gammal hon är, men 200g för en 6 veckors är väldigt lite. Antingen har hon haft det jobbigt under de första veckorna, det kanske var jättemånga i kullen exempelvis, eller också är hon helt enkelt yngre än vad som angivits. Egentligen kvittar det ju, men det kan vara en rimlig förklaring till storleken att ha i tanken.

Hanna 

petitchoux
0

Jo det kvittar ju som sagt, får försöka få upp vikten på henne nu istället. Det är det viktigaste.

Men tack för svaren, det har hjälpt mycket :)

petitchoux
0

Har ni några mer bra tips vad det gäller marsvinsungar tar jag tacksamt emot dem :)