Kan Sellnic försvinna?
Mina marsvin hade sellnic för ett tag sedan som de flesta här ine redan vet. =) .
Och jag behandlade dem och nu är sellnicen borta. Men jag sålde två bebisar i samma veva innan jag visste att de hade sellnic. Och ägaren till dessa var såklart informerad och jag erbjöd mig att betala för vetten.
Men hon sa att hon skulle ta hand om det själv. Och det fick hon. Och jag var där på återbesök nu och ungarna som har blivid 14 veckor. Har fått tillbaka pälsen utan behandling.
Alltså, hon behandlade dem aldrig,. Men nu har de fått tillbaka all sin päls ., Efter att de var nästan kala på mage och sida av mage. Hur gick det till ? Kan sellnic bara "försvinna" ?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
nä det försvinner inte av sig själv.det var inte teddyisar för de kan tappa päls.
nej det var peruaner och virvlar.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
ok.märkligt men bra
sellnic kan inte försvinna, även om de har fått tillbaka pälsen borde hon behandla för säkerhetskull.
Jag håller med ovanstående, behandla bebisarna, det kommer nog tillbaka med förnyad kraft så småningom..
Ja, så de kan alltså ge upp efter ett tag och komma tillbaka sedan?
Sellnic kan inte försvinna av sig självt, och obehandlat leder det så småning om till döden tyvärr. Jag tycker det låter lite konstigt att hon inte ville behandla ungarna som var pälslösa redan från början? Det låter inte direkt ansvarsfullt. :/
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
7 Nej men , självklart är det inte ansvarsfullt. Men eftersom ni säger till mig allihopa att de inte kan försvinna v sig själv så är det ju inte sellnic de har. Då är det ju något annat.

Vad bra att den här frågan kom upp! Min teddy kliade sig hemskt mycket och tappade päls men jag tyckte det liknade svamp så jag tvättade honom med hexocil och nu har pälsen börjat komma tillbaka. Var lite orolig att det ändå kunde vara sellnic som bara hade gett med sig en sväng, men då kan jag vara säker på att det var svamp då? :D
Har du haft konstaterat sellnic ska ungarna utan undantag behandlas, vet ej hur sellnik fungerar, men det kan säkert ha vilofaser innan det blommar upp igen. Annars skulle inte folk här inne få det flera månader efter att de köpt sina djur.
Så sellnic kan alltså vila ett tag? För isf kan det varasellnic som ungarna har.. ?
Jo då det stämmer att sellnic kan "läka" för att sedan blossa upp igen. Jag hade själv en gris som hade åtskilliga anfall och mellan anfallen såg han frisk ut, men hans sellnic blev kronisk och idag lever han inte längre.
Som nr 10 säger, fick du själv konstaterat sellnic bland dina marsvin ska ungarna behandlas för detta oavsett om det brytit ut eller inte.
12 Jag fick Sellnic konstaterat EFTER att ungarna sålts. Som jag skrev. Och då är det upp till de nya ägarna vad de vill göra med dom. Jag erbjöd mig att betala för vetten och allt sådant. Men vad ska jag göraom hon inte vill? Kidnappa tillbaka marsvinen ?
#13 Absolut inte! Jag menade inget illa åt ditt håll - snarare mot köparens som nekade livsnödvändig behandling. Men nästa gång det bryter ut får man ju hoppas att hon tar dom till veterinären.
14 Ja, Jag tycker det är så svårt att läsa av en människa när jag säljer ungar. Om denkommer ta hand om marsvinen eller inte. I detta fall gick det uppenbarligen inte som jag hade tänkt . Men jag önskar stilla inombords att alla kunde vara omtänksamma. och faktiskt ta hand om sina djur. Det är så tråkigt att se ens egna bebisar hamna i knipa =(
#15 Jag förstår det, och det är min största skräck som "nystartad" uppfödare, att råka välja fel. Det är ju oerhört svårt att veta. Även de mest pålästa, underbart trevliga och goa människorna kan ju visa sig sköta sina marsvin uselt bakom stängda dörrar. :(
16 Ja, det är tyvärr så. men jag ska pusha henne lite att behandla dom. Hon kanske tycker att jag blir för jobbig. så att hon behandlar dom för att få tyst på mig=) Det kan fungera =)
Nej sellnic försvinner inte av sig själv. måste behandlas.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Om du förklarar för köparen att Sellnic kan dämpa sig i vilofas för att sedan blossa upp och att det i slutändan kan leda till döden, samt att du fortfarande är villig att betala för behandlingen så kanske köparen veknar. Visa gärna de här bilderna på långt gången obehandlad Sellnic…
Här är även en bild på min älskling. En väldigt fin bild om man jämför med hur han såg ut när han lämnade oss..
Jag får väldigt blandade svar och de hjälper inte mig tyvärr =( . Frida skriver Nej de kan inte försvinna. En del skriver att de kan försvinna ett tag för att sedan komma tillbka.a . Hur ska ni ha det ?
Kan det gå in i vilofas och bryta ut när helst det vill eller inte ??
#21 Sellnic är dödligt om det ej behandlas, alltså kan det inte försvinna.
Haft sellnic 2 omgångar, ena marsvinet gick ner farligt mycket i vikt mycket lyckades överleva tack vare behandling, annars hade han dött.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag förstår att det kan bli snurrigt. Sellnic kan inte gå över eller botas av sig själv. Däremot kan det vila för att sedan bryta ut ännu värre. Till slut dör marsvinet.
23 Tack för svaret! Det var det jag ville veta. Jag vet att de måste behandlas om de har sellnc. Absolut. Men det jag ville veta var om de kunde somna ett tag för att sedan vakna igen! Tack så hemskt mycket. Verkar bara vara du som förstod vad jag menade =)
#24 sa som Charlie, att det kan gå in i en vilande fas, för att sedan bryta ut igen. Dvs marsvinet har hela tiden smittan, men blir bättre ett tag för att sedan bli sämre igen..
Här har du en sida med information om sellnik !
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/sellnic.html